Private fengsel

Diskusjon om politiske temaer fra det Norske nyhetsbildet.

Re: Private fengsel

Innlegg Gillette McAbre 17 Feb 2009, 15:21

Skatteflyktning skrev:
Gillette McAbre skrev:Jeg er prinsipiell motstander av dette.
Jeg er av den oppfatning at bruk av makt mot enkeltmennesket er noe som bare kan initieres av
landets myndigheter og deres offentlig delegerte. Det er ikke noe som bør kunne delegeres til
private foretak.

ALtsaa er du imot selvforsvar!!

Er jeg det?
Gillette McAbre

Innlegg Skatteflyktning 17 Feb 2009, 21:53

Haaper ikke det, men les det du skrev
Skatteflyktning

Innlegg dassrull 12 Jan 2010, 02:21

fuelbottle skrev:Hva synes dere om ideen om at alle fengsler bør privatiseres og all drift og vedlikehold av dem skal finansieres av at de insatte må arbeide?

Veldig enig. Ikke bare er det moralsk riktig at snille mennesker slipper å betale for fengselsoppholdet til de slemme; det er også økonomisk lønnsomt for samfunnet. Men jeg mener også at fangene må få ha luksus på cella si bare de betaler for det selv. Hensikten med straff bør utelukkende være å beskytte snille mennesker mot kriminelle. Ikke avskrekking. Ikke hevn. Men kun beskyttelse. Så jeg unner faktisk kriminelle å bo på en luksuscelle, bare de finansierer oppholdet sitt selv (jeg endrer sikkert mening om noen nære blir drept av en tyrann, men da er jeg jo uansett inhabil i denne diskusjonen). Selv slemme mennesker bør ha så mye frihet som mulig, så lenge snille mennesker er beskyttet mot dem.
dassrull

Innlegg Vegard Martinsen 12 Jan 2010, 08:00

avskrekking. Ikke hevn. Men kun beskyttelse
.

Å vise og yte rettferdighet er det viktigste element i en straff.

Vi vil ikke tillate luksus på cellene.
Vegard Martinsen

Innlegg dassrull 12 Jan 2010, 15:52

Vegard Martinsen skrev:Å vise og yte rettferdighet er det viktigste element i en straff.

Med "å yte rettferdighet" mener du tydeligvis å slukke blodtørsten til befolkningen. Gi meg en god grunn til at tortur av Josef Fritzl ikke er "rettferdig"! Visst har han fortjent det, men det betyr ikke at vi har rett til å torturere han. Vi har kun rett til å beskytte oss mot han.

Rettferdighet er et intetsigende begrep, så vi kan like godt slutte å bruke det med en gang, og holde oss til individuelle rettigheter.

Da er du for initiering av tvang. Dersom jeg sitter på en celle og kjeder meg ihjel, hvorfor skal jeg ikke få lov til å kjøpe en PS3? Det vil jo også være bra for økonommien om jeg får lov til det.

Legg merke til at jeg mener at kriminelle skal finansiere sine egne fengselsopphold, slik at luksusfengslene på ingen måte er et gratis gode for kriminelle. Ingen vil begå kriminalitet for å havne der. Hvis noen heller ønsker å sitte i fengsel enn å være frie, skal de også få lov til å gjøre det uten å først gjøre noe kriminelt.
dassrull

Innlegg Amund Farberg 12 Jan 2010, 16:40

dassrull skrev:Rettferdighet er et intetsigende begrep

Har du noen argumenter å komme med, eller må jeg bare finne meg i dette?

dassrull skrev:

Da er du for initiering av tvang.

Her snur du sannelig ting på hodet! Hvis straff skal skje på den straffedes premisser er det ingen straff. Personen som sitter i fengsel var den som initierte tvangen; det er derfor han sitter i fengsel! Din logikk er at det å sette visse premisser til grunn for straff = initiering av tvang. Skal man følge en slik logikk så er det å straffe i utgangspunktet også initiering av tvang. Dette holder ikke mål.
That government is best which governs least.
Amund Farberg

Innlegg dassrull 12 Jan 2010, 16:51

Amund Farberg skrev:Har du noen argumenter å komme med, eller må jeg bare finne meg i dette?

Det er de som begynner å bruke et begrep, som må forklare det og argumentere for det. Så hva mener dere når dere sier at formålet med å låse folk inne er å skape rettferdighet?

Hvis straff skal skje på den straffedes premisser er det ingen straff.

Sant. "Straff" er feil ord. Jeg mener som sagt at beskyttelse av individer bør være formålet med "straff", så "beskyttelse" er kanskje et bedre ord. Folk må beskyttes mot mennesker som har vist at de ikke respekterer individuelle rettigheter.

Personen som sitter i fengsel var den som initierte tvangen; det er derfor han sitter i fengsel!

Joda, men betyr det at vi har rett til å bruke mer tvang enn nødvendig? Hvis noen biter deg deg i armen, bryter han rettighetene dine, og du har rett tilå reagere, men det legitimerer ikke at du skjærer av han hodet. Kun at du klapper til han eller lignende, for så å anmelde han. Bryter et fengsel individuelle rettigheter ved å tillate fangene sine å spille PS3? I think not.
dassrull

Innlegg Vegard Martinsen 12 Jan 2010, 19:27

Da er du for initiering av tvang.

Nei. Straff er ikke *initiering* av tvang, straff er en rettferdig respons på den dømtes tidligere initiering av tvang.
Vegard Martinsen

Innlegg dassrull 12 Jan 2010, 19:30

Vegard Martinsen skrev:Straff er ikke *initiering* av tvang

Sant nok.

straff er en rettferdig respons på den dømtes tidligere initiering av tvang.

Hva legger du i "rettferdig", og hva er det godt for? At vi skal få slukket blodtørsten vår?
dassrull

Innlegg PAMENTAS 13 Jan 2010, 02:22

dassrull skrev:
Vegard Martinsen skrev:straff er en rettferdig respons på den dømtes tidligere initiering av tvang.

Hva legger du i "rettferdig", og hva er det godt for? At vi skal få slukket blodtørsten vår?
Eller hindre dem i å skade flere, ved å låse dem inn(straffe)?
PAMENTAS

Innlegg dassrull 13 Jan 2010, 04:20

Det er beskyttelse, ikke straff.

Jeg har forresten skiftet mening i debatten. Den kriminelle bør ikke betale for fengselsoppholdet sitt selv, fordi det er snakk om beskyttelse. Beskyttelse er noe man må betale for selv.
dassrull

Innlegg Vegard Martinsen 13 Jan 2010, 07:43

dassrull skrev:
straff er en rettferdig respons på den dømtes tidligere initiering av tvang.

Hva legger du i "rettferdig", og hva er det godt for?

Rettferdighet handler om at individer skal behandles slik de fortjener ut i fra sin egen oppførsel. Gjør de noe godt fortjener de belønning, gjør de noe som er negativt fortjener de å oppleve noe negativt. Og jo verre handling, jo verre konsekenser bør de få oppleve.

At staten setter forbrytere i fengsel handler om at de som (på ekstremt kort sikt) tjener på å initiere tvang mot andre (de tjener ved at de "får" penger de har stjålet eller blir kvitt en person de ikke liker fordi de har drept ham) direkte får oppleve at handlingen virkelig medførte negative konsekvenser for dem

At vi skal få slukket blodtørsten vår?

Nei.
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 13 Jan 2010, 09:13

Gi meg en god grunn til at tortur av Josef Fritzl ikke er "rettferdig"! Visst har han fortjent det, men det betyr ikke at vi har rett til å torturere han. Vi har kun rett til å beskytte oss mot han.

Vold er en primitiv måte å forholde seg til mennesker på, og bør kun brukes når det er absolutt nødvendig (dvs i selvforsvar og for å sette kriminelle i fengsel hvis de ikk går frivillig).

Bruk av vold er skadelig både for den som blir utsatt for den, og for den som utøver den.

For å bekrefte dette kan man henvise til alt fra krigsveteraner til folk som har vært utsatt for tortur i fengsel; de blir som regel aldri gode igjen etterpå.
Vegard Martinsen

Innlegg dassrull 13 Jan 2010, 14:01

Vegard Martinsen skrev:Rettferdighet handler om at individer skal behandles slik de fortjener ut i fra sin egen oppførsel.

Høres ut som kollektivisme for meg.

Om X gjør noe galt mot meg, gir det ikke "samfunnet" rett til å gjøre det samme mot X.
dassrull

Innlegg Skatteflyktning 13 Jan 2010, 15:06

dassrull skrev:
Vegard Martinsen skrev:Rettferdighet handler om at individer skal behandles slik de fortjener ut i fra sin egen oppførsel.

Høres ut som kollektivisme for meg.

Om X gjør noe galt mot meg, gir det ikke "samfunnet" rett til å gjøre det samme mot X.

Nei, men det gir deg rett til aa gjoere det samme mot X, eller bli enig med X om hvilken erstattning han skal bla opp med. TIl innkrevningen vil du selvfoelgelig kunne bruke hvilket inkassoselskap/advokat du maatte oenske. Alternativt, retten til aksjon mot X skal du selvfoelgelig kunne selge til hoystbydende om du oensker dette. Hvis du selger den til "Samfunnet" (les politiet) vil selfoelgelig sammfunnet ha overtatt retten til aa gaa til aksjon mot X.

Erstattningen vil normal vaere hoyere enn det tapet du har lidd (2-5x) ettersom aa KUN erstatte med det samme tapet vil gjoere kriminalitet til en loennsom "business" ettersom oppklaringsprosenten vil ligge under 100%. Det gjoer det ogsaa mer interesant a forfoelge kriminalitet.
Skatteflyktning

ForrigeNeste

Gå til Innenrikspolitikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest