Private fengsel

Diskusjon om politiske temaer fra det Norske nyhetsbildet.

Re: Private fengsel

Innlegg dassrull 14 Jan 2010, 04:07

Bare ett spørsmål: Dersom du har rett til å gjøre det samme mot forbrytern som han har gjort med deg, eller bli enig med han om noe annet, vil ikke det medføre at du kun har rett på å få tilbake dine 1000 kr om han tar 1000 kr fra deg? Å få han til å bli enig om en høyere sum, blir nok vanskelig...

Du foreslår 2-5 ganger summen, men hvem har rett til å bestemme dette?
dassrull

Innlegg Skatteflyktning 14 Jan 2010, 05:40

dassrull skrev:Bare ett spørsmål: Dersom du har rett til å gjøre det samme mot forbrytern som han har gjort med deg, eller bli enig med han om noe annet, vil ikke det medføre at du kun har rett på å få tilbake dine 1000 kr om han tar 1000 kr fra deg? Å få han til å bli enig om en høyere sum, blir nok vanskelig...

Du foreslår 2-5 ganger summen, men hvem har rett til å bestemme dette?

Jeg er ikke for ett lovloest samfunn, og tror faktisk at flertalls-demokrati er en noksaa bra ordning.

Faktisk ville jeg ha blitt fornoyd hvis dette hadde blitt innfoert i Norge (Vesten).

Problemet med demokratiet er:

1. Politikerne : Loeses (delvis eller helt) ved Sortition (ala juryer av idag) til Odelstinget/Senatet eller til det fulle Storting

2. Beskyttelse av mindretall: Loeses (til stor grad) ved flertalls-demokrati: 90-95% grense for aa vedta lover (i begge hus) og 10% grense for aa oppheve lover (idem folkeavstemminger). Grunnloven 99% ved folkeavstemmning for vedtak, gjerne i 2 runder og 5% for aa oppheve.
Skatteflyktning

Innlegg dassrull 14 Jan 2010, 22:59

Skatteflyktning skrev:flertalls-demokrati er en noksaa bra ordning.

Du mener flertallsdiktatur. Her er du mer diktatorisk enn DLF.
dassrull

Innlegg Skatteflyktning 15 Jan 2010, 03:20

dassrull skrev:
Skatteflyktning skrev:flertalls-demokrati er en noksaa bra ordning.

Du mener flertallsdiktatur. Her er du mer diktatorisk enn DLF.

Det spoers hvor stort flertall man syns er noedvendig :twisted:

Dog enhver oekning av nivaaet fra dagens mindretalls-diktatur vil vaere en forbedring :D
Skatteflyktning

Innlegg dassrull 15 Jan 2010, 04:00

Jeg synes ikke flertallet har noe det skulle sagt i noen som helst sammenhenger. Individuelle rettigheter er individuelle rettigheter.
dassrull

Innlegg dassrull 16 Jan 2010, 19:45

Når samfunnet kaster folk i fengsel for å beskytte seg, er det ikke i realiteten å straffe forbryteren for noe han ikke ennå har gjort? Er det ikke en form for kollektivisme? Jeg mener, en kriminell handling er da en sak mellom forbryter og offer! Hvis offeret for eksempel velger å tilgi forbryteren, hvilken rett har tredjepersoner til å initiere tvang mot forbryteren?
dassrull

Innlegg Vegard Martinsen 17 Jan 2010, 08:54

dassrull skrev:Når samfunnet kaster folk i fengsel for å beskytte seg, er det ikke i realiteten å straffe forbryteren for noe han ikke ennå har gjort? Er det ikke en form for kollektivisme? Jeg mener, en kriminell handling er da en sak mellom forbryter og offer! Hvis offeret for eksempel velger å tilgi forbryteren, hvilken rett har tredjepersoner til å initiere tvang mot forbryteren?

Dersom forbryteren har vist at han er rede til å initiere tvang mot A, da er han en trussel også mot B og C og D, etc. Forbryteren bør derfor straffes selv om A tilgir ham.
Vegard Martinsen

Innlegg dassrull 17 Jan 2010, 12:58

Vegard Martinsen skrev:Dersom forbryteren har vist at han er rede til å initiere tvang mot A, da er han en trussel også mot B og C og D, etc. Forbryteren bør derfor straffes selv om A tilgir ham.

Alle er en trussel mot alle. Du kan si at han er en større trussel, men dette er legitimerer da ikke å kaste han i fengsel for å "beskytte samfunnet"? I så fall kan man si at alle lovbrytere bør sperres inne på livstid.

Hva skjedde med at straff handler om å gjøre offeret helt?
dassrull

Innlegg Vegard Martinsen 17 Jan 2010, 18:56

dassrull skrev:
Vegard Martinsen skrev:Dersom forbryteren har vist at han er rede til å initiere tvang mot A, da er han en trussel også mot B og C og D, etc. Forbryteren bør derfor straffes selv om A tilgir ham.

Alle er en trussel mot alle.

Nei. F.eks. er jeg (VM) ikke en trussel mot noen.

Du kan si at han er en større trussel, men dette er legitimerer da ikke å kaste han i fengsel for å "beskytte samfunnet"?

En som har vist at han er villig til å initiere tvang er en trussel mot andre. Grunnen til at han kastes i fengsel er hans forbrytelse mot en bestemt person.

I så fall kan man si at alle lovbrytere bør sperres inne på livstid.

Straff skal utmåles etter proporsjonalitetsprinsippet, dvs. jo alvorligere forbrytelse, jo strengere straff (dvs. jo lengre fengselsstraff).

Hva skjedde med at straff handler om å gjøre offeret helt?

??
Vegard Martinsen

Innlegg dassrull 17 Jan 2010, 20:19

Hvordan svarer dere på dette?

"Menneskets natur er å overleve, derfor bør samfunnsstrukturen bygge på at livet er en rettighet"
dassrull

Innlegg dassrull 17 Jan 2010, 20:22

Vegard Martinsen skrev:Nei. F.eks. er jeg (VM) ikke en trussel mot noen.

For alle oss andre er de en potensiall trussel. Vi kan velge å stole på deg, men det kan vise seg å være naivt.

Med sosialistenes logikk burde vi ha sperret inne Fritzl før han gjorde det han gjorde.

En som har vist at han er villig til å initiere tvang er en trussel mot andre. Grunnen til at han kastes i fengsel er hans forbrytelse mot en bestemt person.

Og hvis denne personen tilgir forbryteren, har ikke tredjepersoner noe med å bure han inne. En forbrytelse er en sak mellom forbryter og offer.

Jeg overvar en krangel forleden, som utviklet seg til et slagsmål da A gikk bananas og slo til B. Dette er jo en ikke-legitim handling, men etter fighten tok de hverandre i hendene og var venner. Mener du at jeg som person C har rett til å kaste A i fengsel for å beskytte meg selv mot potensielle angrep mot meg i fremtiden?
dassrull

Innlegg Vegard Martinsen 18 Jan 2010, 08:40

dassrull skrev:
Vegard Martinsen skrev:

Og hvis denne personen tilgir forbryteren, har ikke tredjepersoner noe med å bure han inne. En forbrytelse er en sak mellom forbryter og offer.

Er helt uenig i dette.

Jeg overvar en krangel forleden, som utviklet seg til et slagsmål da A gikk bananas og slo til B. Dette er jo en ikke-legitim handling, men etter fighten tok de hverandre i hendene og var venner. Mener du at jeg som person C har rett til å kaste A i fengsel for å beskytte meg selv mot potensielle angrep mot meg i fremtiden?

DU har ingen rett til å kaste ham i fengsel, men påtalemakten har rett til å etterforske saken, og, hvis tilfellet er alvorlig nok, stille ham for retten og forsøke å få ham dømt.
Vegard Martinsen

Innlegg ehasl 07 Feb 2010, 15:07

Jeg er enig med VM i at (straffe)rettferdighet handler om å sikre at forbrytelser ikke lønner seg, og i praksis at forventet avkastning av en forbrytelse er mindre enn null. For å oppnå dette siste kan man for eksempel dele verdien av forbrytelsen på oppklaringsandelen og legge til litt ekstra straff for skjerpende omstendigheter. Dette gjør at de forbryterne som blir tatt får strengere straff enn de egentlig har fortjent, men ansvaret for dette ligger på dem som ikke blir tatt (men også kanskje på politi/rettsvesen/storting, hvis disse ikke gjør en god nok jobb med å oppklare saker og få forbryterne dømt)
Alle innleggene mine må anses som øyeblikksbilder av mine synspunkter, og kan ikke brukes til å konkludere om hvor jeg står nå.
ehasl

Innlegg Vegard Martinsen 08 Feb 2010, 07:40

Straff skal være proporsjonal (jo alvorligere forbrytelse jo strengere straff), og intervallet (mellom stengeste og mildeste straff) kan legges slik at de totale kostnader blir minst mulig.
Vegard Martinsen

Innlegg dassrull 08 Feb 2010, 15:21

Vegard Martinsen skrev:Er helt uenig i dette.

Da vil du blande deg i andres business, altså initiere tvang.

DU har ingen rett til å kaste ham i fengsel, men påtalemakten har rett til å etterforske saken, og, hvis tilfellet er alvorlig nok, stille ham for retten og forsøke å få ham dømt.

En påtalemakt har ikke rettigheter. Kun individer har rettigheter.
dassrull

ForrigeNeste

Gå til Innenrikspolitikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest