Cestmoi2403 skrev:Men hvis det var HUNDRE PROSENT SIKKERT, at jeg ikke ville bli tatt, ville det vært rasjonelt egoistisk å gå rundt å stjele da?
Cestmoi2403 skrev:La oss si at det ER hundre prosent sjanse for at man ikke blir tatt, da vil det være ifølge rasjonell egoisme og stjele, ettersom man kan vinne MER på det, enn noen handell.
Cestmoi2403 skrev:Hvis jeg er en rasjonell egoist ville jeg gått rundt og plyndret å stjålet, ville ikke det vært riktig?
Cestmoi2403 skrev:Men hvis det var HUNDRE PROSENT SIKKERT, at jeg ikke ville bli tatt, ville det vært rasjonelt egoistisk å gå rundt å stjele da?
La oss si at det ER hundre prosent sjanse for at man ikke blir tatt
Vegard Martinsen skrev:CestmoiLa oss si at det ER hundre prosent sjanse for at man ikke blir tatt
En slik forutsetning er irrasjonell.
Tyver blir tatt. Det kan hende en sjelden gang at en tyv ikke blir tatt, men tyven kan aldri på forhånd vite om han blir tatt eller ikke den gangen han stjeler.
Derfor er det å stjele (og tilsvarende å krenke rettigheter på andre måter) skadelig for en selv, og derfor er det ikke egoistisk å krenke rettigheter.
(Selvfølgelig bør dyden ærlighet begrunnes langt mer omfattede enn jeg har gjort her, og det finnes litteratur hvor dette er gjort.)
Vegard Martinsen skrev:En slik forutsetning er irrasjonell.
Tyver blir tatt. Det kan hende en sjelden gang at en tyv ikke blir tatt, men tyven kan aldri på forhånd vite om han blir tatt eller ikke den gangen han stjeler.
Derfor er det å stjele (og tilsvarende å krenke rettigheter på andre måter) skadelig for en selv, og derfor er det ikke egoistisk å krenke rettigheter.
(Selvfølgelig bør dyden ærlighet begrunnes langt mer omfattede enn jeg har gjort her, og det finnes litteratur hvor dette er gjort.)
Cestmoi2403 skrev:Okei, la oss si at det er 99% sjans for at du blir tatt. Det er likevel å være rasjonell egoist hvis du stjeler, ettersom du starter en bedrift så kan det hende du går konkurs, og sitter med gjeld opp etter ørene, det kan være like destruktivt det.
Cestmoi2403 skrev:Og en ting til. Hvis man er en rasjonell egoist, hvorfor skal man være interessert i hva andre personer vinner eller taper, så lenge man ikke blir påvirket selv?
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester