Dagens 30/10-09 nyhetskommentar om svineinfluensa

Diskusjon om politiske temaer fra det Norske nyhetsbildet.

Re: Dagens 30/10-09 nyhetskommentar om svineinfluensa

Innlegg Vegard Martinsen 01 Nov 2009, 08:16

lba skrev:En ting til jeg kom på at jeg ville spørre om etter jeg publiserte det andre innlegget:

Vegard Martinsen skrev:Fra naturens side er mennesket en planteeter, og ingen trenger kjøtt.

Dette lurer jeg på hva du mener med. Ikke for å si meg uenig, men av nysgjerrighet, hva ligger bak påstanden om at mennesket fra naturens side er planteeter og ikke kjøtteter?

For det første: vegatarer lever lenger og er mindre syke enn kjøttspisere. For det annet: man kan få alt man trenger gjennnom plantekost.

For det tredje: det er biologiske forskjeller mellom planteeteree og kjøttetere. Tennene er forskjellige: kjøttetere har spisse hoggtenner (se på en katt eller en hund), mennesket har det ikke; mennesket har samme type tenner som andre planteetere. Kjøttetere har dessuten kort tarmkanal, planteeteree har lang tarmkanal. Hvis planteetere begynner å spise kjøtt vil kjøttet oppholde seg uforholdsmessig lenge i tarmkanalen, det begynner å råtne før det kommer ut og dette har ofte tykktarmskreft som resultat (vegetarer rammes aldri av slikt).
Vegard Martinsen

Innlegg Erik 01 Nov 2009, 08:55

"Din mat skal være din medisin, og din medisin skal være din mat."

Hippokrates
460 - 377 f. v. t.

"Det som er mat for én, kan være som en sterk gift for en annen."

Titus Lucretius Carus
96 - 55 f. v. t.
Erik

Innlegg Vegard Martinsen 01 Nov 2009, 09:19

Erik skrev:"Din mat skal være din medisin, og din medisin skal være din mat."

Hippokrates
460 - 377 f. v. t.

Enig i dette; har man et korrekt kosthold blir man praktisk talt aldri syk.

Og med private sykeforsikringsordninger vil man ha incentiver til å leve sunt (riktig levesett/kosthold vil gi billigere premier). I dagens system, et system hvor alle har krav på "gratis" behandling uansett hvor mye risiko man tar/hvor usunt man lever vil man få mer sykdom og større kostnader .....

"Det som er mat for én, kan være som en sterk gift for en annen."

Titus Lucretius Carus
96 - 55 f. v. t.

Tror nok at dette kun er riktig i visse ekstremt sjeldne tilfeller (f.eks. hvis noen har allergier - men med et sunt kosthold vil antall tilfeller allergi være langt mye lavere enn i dag).
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 01 Nov 2009, 10:14

Onar:
Uavhengig av hvilken diett man benytter seg av viser all forskning entydig at *lavt kaloriinntak* er essensielt for god helse.

Ja, en liten/lett/slank kropp er lettere å drive enn en stor og tung kropp. En tung kropp belaster kroppens drivmekanisme (?) mer enn enn lett kropp. Tunge mennesker er derfor oftere syke og lever kortere enn slanke mennesker.
Vegard Martinsen

Innlegg André Risnes 01 Nov 2009, 11:06

Vegard Martinsen skrev:Hvis man har et inntak av tilstrekkelig Omega-6, så danner kroppen selv Omega-3. Det er altså ikke nødvendig å ta Omega-3, men man kan ta Omega-6 (I pilleform).

Etter det jeg har lest kan ikke kroppen selv danne Omega-3. Se f. eks her:
Omega-3 fatty acids are considered essential fatty acids. They are essential to human health but cannot be manufactured by the body. For this reason, omega-3 fatty acids must be obtained from food.

Margarin, de fleste planteoljer, de fleste nøtter og mange typer kjøtt inneholder mye Omega-6. Derfor er det svært få som trenger tilskudd av Omega-6. Men jeg mener at de fleste bør vurdere ta tilskudd av Omega-3.
A still more glorious dawn awaits: not a sunrise, but a galaxy rise - a morning filled with four hundred billion suns.
André Risnes

Innlegg Vegard Martinsen 01 Nov 2009, 13:18

André Risnes skrev:
Vegard Martinsen skrev:Hvis man har et inntak av tilstrekkelig Omega-6, så danner kroppen selv Omega-3. Det er altså ikke nødvendig å ta Omega-3, men man kan ta Omega-6 (I pilleform).

Omega-3 fatty acids are considered essential fatty acids. They are essential to human health but cannot be manufactured by the body. For this reason, omega-3 fatty acids must be obtained from food.

Merkelig. Jeg har det jeg påstod fra en svært dyktig lege, og fra min samboer, som er ernæringsfysiolog.

Skal sjekke nærmere.
Vegard Martinsen

Innlegg dassrull 01 Nov 2009, 16:32

-Henrik- skrev:Kan du, Vegard eller noen andre som kjenner dybden av Codex Alimentarius forklare litt om den. Det siste jeg hørte var at den ville bli implementert world wide fra 01.01.2010, stemmer dette? Hvorfor er folk så kritisk til den?

Jeg kjenner ikke dybden, men jeg har også lest at den skal implementeres denne datoen. Du kan jo starte med denne videoen:

http://www.youtube.com/watch?v=O2D4-noTiCg&feature=fvw

Bare ikke forvent å få høre noe om Codex i norsk media.
dassrull

Innlegg Onarki 01 Nov 2009, 16:41

lba skrev:Onarki beskriver noe liknende det jeg støtter, en diett der mengden karbohydrater er kraftig redusert fra hva som er normalt i dag.

Det er Barry Sears sin diett jeg refererte til. Barry Sears har skrevet boken Omega-sonen og den inneholder selvfølgelig Omega-dietten. Den er som du sier meget lik Lindberg-dietten på mange områder. Legg dog merke til at betydelig inntak av protein og fett ikke er det samme som stort inntak av kjøtt. Det finnes mange naturlige plantekilder for både fett og proteiner.
Onarki

Innlegg Onarki 01 Nov 2009, 16:47

Vegard Martinsen skrev:Ja, en liten/lett/slank kropp er lettere å drive enn en stor og tung kropp. En tung kropp belaster kroppens drivmekanisme (?) mer enn enn lett kropp. Tunge mennesker er derfor oftere syke og lever kortere enn slanke mennesker.

Mye av helseeffekten fra lavt kaloriinntak kommer ikke fra at man har en lett kropp (selv om dette også åpenbart er viktig) men i fra økt effektivitet i forbrenningen i cellene. Cellene holder seg rett og slett yngre mye lengre dersom de sultes litt for kalorier. Det er snakk om forholdsvis dramatiske effekter.

http://www.wired.com/wiredscience/2009/ ... longevity/
Onarki

Innlegg Vegard Martinsen 04 Nov 2009, 17:12

Vegard Martinsen skrev:
André Risnes skrev:

Merkelig. Jeg har det jeg påstod fra en svært dyktig lege, og fra min samboer, som er ernæringsfysiolog.

Skal sjekke nærmere.

I mange år tok jeg Omega3-kapsler. En gang kom jeg over kapsler som inneholdt Omega3-6-9 (dette var i USA, slike kapsler finnes neppe i Norge), og i samråd med min ernæringsfysiolog gikk jeg over til å ta disse.

Så hadde jeg en konsultasjon med en svært dyktig lege, og han sa til meg det som jeg gjenga over: har kroppen nok Omega6, så trenger man ikke ta Omega3 fordi da lager kroppen dette selv hvis man har et godt og variert kosthold.

Jeg gikk da over til å ta kapsler som kun inneholdt Omega6.

Jeg ble derfor overrasket over det som ble lenket til over (at kroppen ikke lager dette selv).

Kan jeg ha husket helt feil?

For å undersøke dette fikk vi tak i den legen som hadde sagt til meg at kroppen kan lage Omega3 dersom den har Omega6. Og han, en lege altså som er meget oppdatert mht denne type spørsmål, sier at han var overbevist om at kroppen kan lage Omega3 – eller tilsvarende stoffer - dersom den har Omega6 (tilsvarende), men at dette faktum foreløpig ikke er velkjent i tradisjonelle miljøer. (Altså hadde jeg ikke husket feil.)

Kroppen trenger visse stoffer, og når disse kommer fra fisk kalles de Omega3 etc., men når de samme eller helt tilsvarende stoffer kommer fra planteriket, så går de iblant under andre navn.

Min ernæringsfysiolog undersøkte videre og fant ut etter å ha undersøkt litteraturen og snakket med noen av de lærerne hun hadde da hun studerte at personer med høyt inntak av plantekost har tilstrekkelig med stoffer som tilsvarer Omega3.

Dersom kroppen får fettstoffer fra planteriket (lange fettsyrer som alfalinolensyre og linolsyre, som tilsvarer hhv Omega3 og Omega6) er den i stand til selv å lage gammalinolensyre og arakidonsyre, DHA og EDTA. Altså dannner kroppen selv de stoffer den trenger for å dekke sine behov.

Den type mat som har mest av disse stoffene er solsikke-, raps-, linfrøoljer, og soyaprodukter, nøtter og ulike typer grønnnsaker, og ved passe inntak av disse får kroppen det som er nødvendig.

Faktorer som kan hemme produksjonen av disse livsviktige stoffene er dårlig kosthold som: stort inntak av mettet fett (som kommer fra dyreriket), generell feilernæring og mangelsykdommer).

Men for å fjerne enhver tvil:

«It was originally proposed that three unsaturated fatty acids were essential, linoleic acid [Omega6], linolenic acid [Omega3] and arachidonic acid ... However, since these fatty acids together with gamma-linolenic acid can be synthesized in the liver from linoleic acid [Omega6] by the desaturation and elongation systens described above, only linoleic acid [Omega6] acid is essential if sufficient is providd for the synthesis of the other polyunsaturated fatty acids ...»

s. 633, Newsholme and Leech, Biochemistry for the Medical Sciences,Wiley, 1983.
Vegard Martinsen

Innlegg André Risnes 04 Nov 2009, 17:57

Takk for at du sjekket.

Slik jeg ser det er det tre spørsmål her:

- Kan man få Omega-3-fettsyrer fra planter? Så vidt jeg vet har du rett i at svaret er klart ja.

- Kan kroppen selv konvertere Omega-6 til Omega-3? Jeg har teksten til en lærebok fra 1999 her som sier nei (s. 157 i Nutrition and Immunology: principles and practice av M. Eric Gershwin, J. Bruce German og Carl L. Keen). Jeg har ikke ekspertise til å vurdere hvilken kilde som har rett. Det kan godt være som du sier at dette er utdatert informasjon.

- Bør inntaket av Omega-3 i forhold Omega-6 være høyere enn det som er vanlig i dag for optimal helse? Det finnes en del indikasjoner på at balansen mellom Omega-3 og Omega-6-fettsyrer i kosten påvirker helsen. Se f. eks. her - "These results suggest a modest reduction in CHD risk with a ratio of [alpha-Linolenic acid] to linoleic acid greater than 0.10". Personlig satser jeg på at svaret på dette er ja, og tar derfor Omega-3-tilskudd.
A still more glorious dawn awaits: not a sunrise, but a galaxy rise - a morning filled with four hundred billion suns.
André Risnes

Innlegg Evans 04 Nov 2009, 22:50

Kroppen kan gjøre en type omega-3 om til andre typer omega-3. Omega-3-fettsyren alfalinolsyre kan kroppen nyttegjøre seg til å lage andre omega3-fettsyrer, men denne må tilføres kroppen fra kostholdet.
Evans

Re: Dagens nyhetskommentar om svineinfluensa

Innlegg Tor Fredrik 05 Nov 2009, 01:05

Vegard Martinsen skrev:Selvsagt kan også et billig kosthold være dårlig, men ubehandlede grønnnsaker, som er svært billig, er bedre enn alt annet - og man kan dyrke dem selv i sin egen have. Mange i fattige land gjør dette.
Hva legger du i ubehandlede grønnsaker? Koking er vel en form for behandling, men er det det du mener?
Tor Fredrik

Re: Dagens nyhetskommentar om svineinfluensa

Innlegg Vegard Martinsen 05 Nov 2009, 07:41

Tor Fredrik skrev:
Vegard Martinsen skrev:Selvsagt kan også et billig kosthold være dårlig, men ubehandlede grønnnsaker, som er svært billig, er bedre enn alt annet - og man kan dyrke dem selv i sin egen have. Mange i fattige land gjør dette.
Hva legger du i ubehandlede grønnsaker? Koking er vel en form for behandling, men er det det du mener?

Ubehandlet betyr kun vasket, ikke kokt eller stekt eller frosset. Selvfølgelig kan man innta noe slikt, og visse behandlinger gjør at man kan utnytte flere stoffer i grønnsakene, men et betydelig inntak av ubehandlede grønnsaker er meget nyttig.
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 05 Nov 2009, 08:34

André Risnes skrev: ...- Kan kroppen selv konvertere Omega-6 til Omega-3? Jeg har teksten til en lærebok fra 1999 her som sier nei (s. 157 i Nutrition and Immunology: principles and practice av M. Eric Gershwin, J. Bruce German og Carl L. Keen). Jeg har ikke ekspertise til å vurdere hvilken kilde som har rett. Det kan godt være som du sier at dette er utdatert informasjon...

Ja, muligens, men din kilde er nyere enn den boken jeg henviste til. På den annen side har vi også snakket med fagfolk som er svært oppdatert på dette området.

Men dette området er komplisert, og enkelt bruker kanskje ordene upresist; kanskje de bruker ordet Omega3 kun om oljen fra fiskfett.

Skal være obs på dette og spørre folk som kan ved anledning.
Vegard Martinsen

ForrigeNeste

Gå til Innenrikspolitikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester