FrP

Diskusjon om politiske temaer fra det Norske nyhetsbildet.

Re: FrP

Innlegg Vegard Martinsen 21 Aug 2011, 16:49

Hagen vil ansette spanjoler i tolvtimersskift

Frp-veteran Carl I. Hagen foreslår å leie inn spanjoler som skal arbeide tolvtimersskift i 14 dager til spansk tariff for å bygge firefelts veitunnel mellom Østfold og Vestfold.

http://www.dagbladet.no/2011/08/21/nyhe ... /17765950/
Vegard Martinsen

Innlegg Holm 03 Sep 2011, 15:30

Sitat fra FrPs program i Røyken kommune¨
vi stiller oss svært skeptisk til ekspropriasjon av privat eiendom. Ekspropriasjon vil kun bli godtatt dersom tiltaket er åpenbart nødvendig

Vil ikke Ap være i mot ekspropriasjon når det ikke er "nødvendig"?
"I hate conservatives, but I really f**king hate liberals."
Holm

Innlegg Rounin 03 Sep 2011, 15:47

Ja, gjengs norsk politikk baserer seg da kun på hva som er nødvendig. "Jeg trenger ikke kjøpe vin kl. 10 på en lørdag..." :D
Brukerens avatar
Rounin

Innlegg Vegard Martinsen 20 Okt 2011, 17:39

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nors ... d=10022708

Siv Jensen: - Jeg gremmes over meg selv

VG Nett) Frp-leder Siv Jensen sier at hun gjorde alt feil da hun angrep pressen i Vandrehallen etter at Birkedal-saken sprakk i mars.

Se video

Se video Frp med frontalangrep mot pressen: - Dere grafser

VG Nett følger
Frp
VET DU NOE? TIPS OSS!

Torsdag ble rapporten fra utvalget som har gransket Birkedal-saken offentliggjort. I rapporten får Frp-leder Siv Jensen flengende kritikk for sin håndtering av mediene da saken stormet.

BAKGRUNN:Siv Jensen får totalslakt i intern granskingsrapport

Særlig krass kritikk retter utvalget mot partiledelsens pressebriefer i Vandrehallen på Stortinget.

Slaktes

«Det er stor grunn til å ta selvkritikk for måten mediene ble håndtert på og særlig på pressebriefen som ble holdt i Stortingets vandrehall», skriver utvalget.

HAR DU ET TIPS? Kontakt VG Netts journalister her!

Frp-lederen sier formålet med presseorienteringene var å gi så mye informasjon som mulig. I stedet benyttet hun anledningen til å gå i strupen på norske journalister.

Men i rapporten skriver utvalget at partiledelsen kan ha kjørt et sololøp, til tross for at mediestrategien var avtalt på et sentralstyremøte i forkant av pressemøtet.

«Utvalget er i tvil om det som ble sagt på pressekonferansen samstemte med det strategivalg sentralstyret hadde bestemt seg for å følge. Det er ulike oppfatninger om dette blant de utvalget har snakket med,» skriver utvalget.

VGTV: Se episoden Siv Jensen hudflettes for

- La meg bare minne dere om, her dere står, om at når dere grafser i saker som dere ikke kjenner faktum i , ikke kjenner utgangen av, så er dere også med på å påvirke mennesker som kan være uskyldige og deres framtidige skjebne, tordnet Frp-lederen til pressekorpset i Vandrehallen.

VGTV:Se VGTVs intervju med Jensen dagen etter avsløringene

Siv Jensen kritiseres også i rapporten for å klamre seg til regelverket og for å framstå som om hun har tilbakeholdt informasjon.

- Jeg gremmes

I dag sier Siv Jensen at hun nesten ikke kan huske hva som gikk gjennom hodet hennes da hun møtte pressen.

- Jeg tror jeg har fortrengt hva jeg tenkte da. Det var en kaotisk og stressende situasjon. Vi hadde ikke kontroll. Når jeg har sett på opptak av det i ettertid, så gremmes jeg. Det var definitivt ikke mitt glansnummer, sier Siv Jensen til VG Nett.

LES OGSÅ:Frp utsetter kriserapporten til etter valget

Jensen sier hun ble personlig påvirket av kritikken som ble rettet mot hennes håndtering av saken.

Skal lære

VENTER PÅ POLITIAVGJØRELSEN: Trond Birkedal er fortsatt siktet, og venter fortsatt på at politiet skal avgjøre om de vil ta ut tiltale mot ham. Foto: Marie von Krogh
- Jeg har hatt mine søvnløse netter. I ettertid har jeg personlig blitt en mer ydmyk og rolig person, sier Jensen.

- Du var også sterkt med i håndteringen av Søviknes-saken, hvor det også kom krass kritikk av mediehåndteringen. Hvordan kan partiet stole på at dette vil bli håndtert bedre ved en eventuell neste gang?

- Jeg er veldig tydelig på at dette skal jeg lære av, og at jeg skal håndtere dette bedre neste gang. Jeg tror alle er enige om at denne håndteringen ikke holdt mål. Det skal vi lære av, sier Jensen.

Utvalgsleder Kari Kjønaas Kjos har ført i pennen en svært kritisk rapport, som gjentatte ganger refser partiledelsens håndtering av saken.

Geir Mo nektet å forklare seg

Utvalget peker også på at granskingsarbeidet har blitt vanskeliggjort av at generalsekretær Geir A. Mo har nektet å svare på hvordan han håndterte påstandene om Birkedal utuktige omgang med mindreårige.

Mo skal ha begrunnet dette med at han er pålagt taushetsplikt. Denne ville ikke granskingsutvalget oppheve.

- Hadde utvalget bedt oss om å oppheve denne plikten, så hadde vi selvsagt gjort det, sier Jensen.

Manglet informasjon

Kari Kjønaas Kjos sier til VG Nett at det ikke ville ha utgjort noen forskjell for utvalget konklusjoner.

- Vi føler oss trygg på at vi har dannet konklusjonene på et riktig grunnlag, sier Kjos.

- Hvordan kan dere være sikre på at dere har avdekket alle kritikkverdige forhold, når dere ikke kjenner sakshåndteringen fullt ut?

- Fordi vi ikke trengte å vite alt. Vi skulle ikke granske denne saken i detalj. Vi skulle komme med forslag til bedre retningslinjer, og det har vi gjort, sier Kari Kjønaas Kjos.
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 24 Feb 2012, 11:48

http://www.na24.no/article3342263.ece

"- Fremskrittspartiet ønsker derfor en ny handlingsregel hvor det innføres en øvre grense for årlig vekst i offentlig forbruk [uthevet her], begrenset ut ifra veksten i norsk økonomi. Parallelt bør man gjennomføre samfunnsøkonomisk lønnsomme investeringer på bakgrunn av kapasitet hos norske og utenlandske leverandører, sier Tybring-Gjedde."

Så de vil altså ikke ha en reduksjon i offentlig forbruk.
Vegard Martinsen

Innlegg -Henrik- 22 Nov 2012, 05:54

De modne sosialdemokratiske ungdomsdebatter. :)

-Henrik-

Innlegg Vegard Martinsen 14 Aug 2013, 12:45

http://www.vg.no/nyheter/meninger/artik ... d=10119464

Tidligere Frp-er: Siv Jensen høres ut som en sosialist
av Jan Arild Snoen

Den norske velferdsstaten er ikke bærekraftig. Men ingen tør tilby et alternativ.

Her om dagen skrev den konservative amerikanske kommentatoren John Fund hos National Review om hvordan Fremskrittspartiet ville presse Høyre til å reformere velferdsstaten. På tirsdag kalte Siv Jensen rivalen Høyre for sosialdemokratisk i Dagens Næringsliv, og hadde vanskelig for å se forskjell på Solberg og Stoltenberg.
En titt i speilet kunne være på sin plass.

I mer enn 20 år har Fremskrittspartiet systematisk presentert to versjoner av sin velferdspolitikk. En for sine venner på høyresiden i USA - om å begrense velferdsstaten, og den stikk motsatte for sine norske velgere.

Pensjonsutgifter
Før pensjonsreformen var økningen i pensjonsutgiftene helt uhåndterlig. Etter reformen er den bare voldsom.
Frp var som eneste parti imot de beskjedne innstramningene, og har kritisert dem siden.
Frp garanterer videreføringen av verdens mest sjenerøse sykelønnsordning, og Høyre tør ikke røre den så lenge Frp ikke er med.
Ingen andre høyrepartier i hele verden går inn for full sykelønn.
Innenfor det offentlige helsevesenet står pengekranene i FrP-land helt åpne.

Sosialist-Siv
Når Høyre antyder økte egenandeler, forvandler liberalist-Siv seg til sosialist-Siv og klistrer merkelappen «usosial» på Høyre, til partiets store skrekk.
Sosialist-Siv kaller egenandeler for «skatt på sykdom». Det neste blir vel at egenbetaling i barnehager og skolefritidsordning blir til «skatt på barn».
Den amerikanske kommentatoren Fund har med andre ord snudd tingene på hodet:
Frp er ikke en pådriver for en bærekraftig reform av den norske velferdsstaten, men spiller på motsatt lag.
Og problemet er at ingen yter særlig motstand.

Kjedelig valg
Mange synes årets valgkamp er temmelig kjedelig, preget av små forskjeller mellom regjeringsalternativene. Jeg er en av dem.
En viss uenighet finnes riktignok - om formuesskatt, fedrekvote, privates rolle i helsesektoren, men alt i alt blir dette ganske smått.
En viktig grunn til de manglende konfrontasjonene er at norske politikere har vendt seg til at de ikke trenger å gjøre vanskelige prioriteringer.
Oljefondet har vokst så mye at de rødgrønne har kunnet øke de offentlige utgiftene, i faste kroner, med omkring 300 milliarder kroner de siste åtte årene. De nærmeste årene er utsiktene minst like gode.

Politikk har dreid seg om å velge ut hvilken gruppe som skal få det største JA til sine krav, og hvem som må vente til neste år.
Høyre har lagt kursen mot sentrum, og har med små justeringer vært med på de rødgrønnes utgiftsøkninger.
Fremskrittspartiet kutter riktignok betydelig på noen områder, som bistand, jordbruk og innvandrere, men kompenserer altså ved å overby på velferdsområdet.
Samtidig som Høyre har akseptert Arbeiderpartiets utgiftsnivå har de rødgrønne akseptert Bondevik-regjeringens skattenivå. Og Høyre lover at de skal gi mindre i skattelettelse enn de fikk Bondevik med på. Da blir det beskjedent rom for klare alternativer.

Ap skal tape
Høyres strategi foran dette valget dreier seg ikke så mye om at Høyre skal vinne, som at Arbeiderpartiet skal tape valget. Høyres ledelse er overbevist om at det ikke er velgermarked for noen vesentlig politisk kursendring, bare nye ansikter. Det siste har de rett i, og det vil gjøre Erna Solberg til statsminister.
Men jeg tror etterspørselen etter en ny politikk finnes og kan mobiliseres.

Norsk Monitor viser at snaue 30 prosent av velgerne vil ha utgiftskutt, selv om ingen partier tilbyr og markedsfører dette. Enda flere vil ha kutt i sykelønnen, uten at noen partier tør tilby dem det.

Men viktigere: En betydelig kursendring er nødvendig og riktig - og jo lenger vi venter, desto mer smertefull blir omstillingen.
De rødgrønne skryter gjerne av at de er så flinke til å styre.
Men når det har gått mye bedre i Norge enn de fleste andre land de siste årene har dette lite med deres innsats å gjøre, og mest med flaks.
Høye priser på våre eksportvarer og lave på importvarene, samt tilgang på arbeidskraft fra Øst-Europa har gitt rom for gode lønnsøkninger uten inflasjonspress. Pengene har strømmet inn i statskassen og oljefondet.

Dundrende underskudd
Men oljeprisene er usikre, gassprisene under sterkt press og utviklingen i Kina og andre vekstmotorer svært usikker. Norsk produktivitet har i det siste falt som en stein. Den private sparingen i Norge utenom bolig er svært liten.

Regjeringens perspektivmelding viser hva vi står ovenfor når Norges unike hell ikke lenger kan redde oss. Om et tiår tvinges vi til enten å kutte utgifter eller øke skattene, og mot midten av dette århundret går statsbudsjettet med dundrende underskudd. På lang sikt har vi kort og godt ikke råd til den velferdsstaten vi har bygget, og fremdeles utvider.
Godt politisk lederskap burde innebære å starte omstillingen tidlig, før vi tvinges til det. Men det tar ikke norske politikere sjansen på.
Det er ingen dristig spådom at Høyre vinner valget, Erna Solberg blir statsminister. Men uten mandat fra velgerne for større endringer. Og imens tikker klokken.
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 17 Aug 2013, 06:02

Nokså treffikkert av Hompland her:

http://www.dagbladet.no/2013/08/12/kult ... /28653977/

Frp-kildens utspring

Fremskrittspartiet er en oljesmurt blanding av liberalisme og statsmakt. «Velg hva du vil, staten betaler!» er et passende slagord, mener Andreas Hompland.

DOBBELT BOKHOLDERI måtte til da Carl I. Hagen manøvrerte sitt parti etter at han overtok Anders Langes brokete og bråkete flokk. Da han snakket prinsipper, var det med hele rekka av nyliberalismens helter. Siv Jensen repeterte dem da hun framførte sitt budskap på Litteraturhuset forleden: Reagan og Thatcher, Friedman og Hayek. Og størst av alle: Ayn Rand og favorittboka «De som beveger verden».Da Hagen brettet ut praktisk politikk som folkelig populist, var han et effektivt avløpsrør for det som rørte seg i folkets indre. Han talte til folk flest, til de norske som mente de hadde bygd landet, for svake arbeidere og andre verdig trengende. Fordi de fortjente det, skulle de få tilbake den verdighet de andre partiene og byråkratiet hadde tatt fra dem.

DET NYE ARBEIDERPARTIET i Hagens utgave skulle føre Gerhardsen-arven videre etter at Arbeiderpartiet var erobret av nomenklaturen som hadde mistet kontakten med røttene. At utslåtte og utstøtte begynte å stemme på et liberalistisk parti for de sterke, var den Frp-koden Kolberg og Marsdal ville knekke.Carl I. Hagen prøvde også å plassere Frp mellom Høyre og Arbeiderpartiet etter den matematiske formelen som gjør gjennomsnittet av 0 og 100 til 50: Tar du et parti som ligger til høyre for Høyre i nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep, legger det sammen med et parti som ligger til venstre for Arbeiderpartiet i offentlige utgifter og statsfinansiert velferd, og deler summen på to, så har du Frp. Legg så til mer gudelighet og Israel-vennlighet enn KrF, og mer etnisk norskhet enn Senterpartiet, så har du et parti som ikke ligger mellom, men rundt alle de andre partiene.

ERNA SOLBERGS borgerlige blokk har nå inkludert Fremskrittspartiet. Men i det huset er Frp en fremmedkulturell innflytter med dårlig integrasjonspotesial. De følger ikke trosbekjennelsen til den norske modellen og innordner seg ikke under handlingsregelen. Partiet har et annet ideologisk åre enn den liberalkonservative, og en annen sosial og kulturell basis enn storesøstrene i Høyre og tantene i Venstre og KrF. Kåre Willoch blir aldri lei av å påpeke at Frp ikke er et borgerlig, men et populistisk parti.

BORGERLIG er i norsk politisk språk ett ord for to fenomener. Det første er bourgeois på fransk original, borgerskapet som venstresideskjellsord. Det andre er citoyen, på engelsk citizen, medborgare på svensk. Det første går på plassering i de borgerlige salonger, i det kulturelle og økonomiske klassesamfunnet; det andre på rollen som statsborger og velger i det politiske demokratiet. Fremskrittspartiet er en fremmed fugl i bursjoasiet. Hagen distanserte partiet fra den borgerlige dannelsen, og han ble sett ned på av de dannede i Høyre.Men Frp har også et tvilsomt forhold til den politiske borgeren. Folkets røst er viktigere enn velgernes stemme. De mener at politikken har for store rom og politikerne for mye makt. De vil overlate mer til individet og ha flere lovfestede rettigheter enn politiske prioriteringer. Det er ikke borgeren som er hovedpersonen, men individet som kunde, klient og skattebetaler.

FREMSKRITTSPARTIET står for begge deler: Friere marked og mer kontroll. Men oppdragelsen i liberalisme er svakere enn lysten til etatisme. Hver gang det er spørsmål om uheldige konsekvenser av konkurranseutsetting og privatisering av offentlige oppgaver, er svaret: Klarere kontrakter og mer nærgående tilsyn. Altså: Flere jurister, kontrollører, saksbehandlere og andre byråkrater. Næringslivet skal være fritt, men Staten må begrense utbytte og bonuser. I delstatlige bedrifter som Cermaq og Statoil skal statsrådene holde seg unna, men likevel overstyre.

Staten er primært en Sareptas pengebinge. Sykehjemsplass som rettighet og ikke kommunal prioritering. Operasjoner og sykehusbehandling etter fritt valg og uten egenandeler. Når ekspertene har satt sitt stempel på en skavank, betaler Rikstrygdeverket etter Carl I. Hagens bilverkstedmodell. Nei til bompenger. Fritt fram for private skoler med 100 prosent statlig betaling. Privatisering på skattebetalernes regning, for der har Frp tatt vare på arven fra partioppfinneren Anders Lange: La Nordsjøens skatter betale folkets skatter.

FRP'S DOBLE PROFIL er bare mulig i oljerikdommens annerledesland. Jan Arild Snoens begrep «petroleumspopulisme» er velsmidd. Men så var han da også en av liberalistenes sjefideologer før Dolkesjø. Nå har han politisk asyl i Minerva, og derfra dømmer han gamle partifeller for overbud og økonomisk galskap. Men han slipper likevel ikke unna: Mot hans vilje ber alle valgomater ham stemme Frp. Så sterk er Frp's løfter og doble kommunikasjon i verdens rikeste land.
Vegard Martinsen

Innlegg monkey 25 Aug 2013, 20:40

Mulig jeg er naiv, men håper på en en blå regjering neste måned:

http://www.tv2.no/nyheter/politisk/dett ... 09683.html
monkey

Innlegg Vegard Martinsen 26 Aug 2013, 09:33

monkey skrev:Mulig jeg er naiv, men håper på en en blå regjering neste måned:

http://www.tv2.no/nyheter/politisk/dett ... 09683.html

Det gjør vi vel alle, men den vanlige borger vil ikke merke noen forskjell.

Men et DLF som stadig vokser vil trekke de andre i frihetlig retning.
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 05 Sep 2013, 11:52

Fra en FrP-brosjyre fra valget i 2013:

FrP vil:

at veksten i statens omfang bremses for å unngå høyere skatter og avgifter for bedrifter og folk flest. Veksten i offentlig sektor må begrenses til veksten i norsk økonomi for øvrig.

De skal altså ikke redusere statens omfang, de skal "bremse veksten".

http://www.modulbilag.no/FrP/oekonomi.html
Vegard Martinsen

Klar tale fra Siv Jensen i Stortinget 15/1-14

Innlegg Vegard Martinsen 16 Jan 2014, 13:54

Det jeg ønsker å gjøre i forbindelse med meldingen til Stortinget, er å omtale en del av disse problemstillingene. Jeg har ikke sagt nå at jeg åpner for å gjøre endringer. Det jeg sier, er at vi skal redegjøre for disse spørsmålene når vi kommer med meldingen til våren.

....

Jeg har merket meg, slik Gahr Støre også sier, de signalene som har kommet fra Stortinget bl.a. knyttet til kull. Det betyr at regjeringen vil måtte omtale den problemstillingen på egnet måte i forbindelse med meldingen som kommer til Stortinget. Det er mange viktige spørsmål, og vi kommer også der til å gi en bred omtale av Strategirådets anbefalinger. Vi kommer til å gi en omtale av de spørsmålene vi selv har omtalt i regjeringsplattformen, som bl.a. handler om fornybar energi. Det er mange viktige, store og tunge problemstillinger som vil bli berørt, men jeg er veldig glad for at Gahr Støre er så tydelig på at man skal ha en forutsigbar og langsiktig forvaltningshorisont for fondet. Det har tjent oss godt. Derfor kan vi ikke gjøre brå endringer etter daglige, politiske innspill fra Stortinget. Vi må tenke grundig gjennom hva vi gjør, det har Stortinget gjort gjennom alle år, og det håper jeg vi fortsetter med.

...

Hovedspørsmålet her handler jo om Statens pensjonsfond utland og hva slags forvaltning vi skal ha av det i fremtiden, og jeg har altså mange ganger varslet Stortinget om at vi på egnet måte vil omtale en lang rekke av disse spørsmålene i den årlige meldingen til Stortinget som kommer til våren.

...

Men så har jeg registrert at det er stor interesse for å omtale disse spørsmålene, ikke minst fordi Statens pensjonsfond utland er tungt inne i selskaper som er omfattet av dette. Derfor vil vi komme tilbake til dette på egnet måte til våren.

....

Det jeg ønsker å gjøre i forbindelse med meldingen til Stortinget, er å omtale en del av disse problemstillingene. Jeg har ikke sagt nå at jeg åpner for å gjøre endringer. Det jeg sier, er at vi skal redegjøre for disse spørsmålene når vi kommer med meldingen til våren.

http://www.stortinget.no/no/Saker-og-pu ... 14/140115/
Vegard Martinsen

Forrige

Gå til Innenrikspolitikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest