Innsats inn i kroppsøvingsfaget?

Diskusjon om politiske temaer fra det Norske nyhetsbildet.

Innsats inn i kroppsøvingsfaget?

Innlegg streetsmart 06 Mar 2012, 16:59

Hei, jeg studerer for å bli lærer, og vi har en oppgave hvor vi skal drøfte temaet innsats og prestasjon i kroppsøvingsfaget.

Jeg skulle ønske at gymkarakteren ble målt etter innsats, ikke bare ferdigheter.
Om en elev er født med lite sportslige egenskaper så skal ikke det gå ut over skolegangen. Skal det?

Gymkarakterene blir ikke målt etter innsatsen lenger, nå er det ferdighetene som gjelder. Elevene blir dytta rundt håndballbanen, pressa igjennom 60-meteren, puffa ut i lengdegropa og kasta opp i ribbeveggen. Og alt dette synes jo alle elevene er kjempemorsomt, de elsker at gymlærerne bare bryr seg om hvor flinke de er og hvor mye de trenger på fritida. Elevene ELSKER det.

Jeg synes ikke det er særlig morsomt. Og jeg skulle ønske at de målte karakterene etter innsats, slik de gjorde før. Det er bare tull at en skal få karakterer ut ifra hvor mye man trener på fritida, hvor sprek man er og hvor flink man er i sport. Alle kan da vell ikke være like flink i alt, eller kan de?

På min skole springer vi noe som heter for knausen. En 2,7 kilometer lang løype, og da får elevene selvsagt karakter ut ifra hvor fort de greier å slite seg igjennom seg igjennom den løypa. Og alle vi som ikke trener fotball eller håndball eller friidrett, vi er de som «elsker» knausen mest av alle.

Jeg oppfordrer politikerne til å gjøre noe med dette. Alle i Norges land og rike kan ikke ha like stor interesse for sport, alle kan ikke trene like mye og alle kan ikke være like gode. Jeg synes dette bare er idiotisk.

Om en elev er født med lite sportslige egenskaper så skal ikke det gå ut over skolegangen. Skal det? Spør deg selv; om du skulle ha blitt født med lite sportslige egenskaper, hadde det da vært morsomt å få en dårlig karakter på grunn av det? Jada. Det er det så absolutt.

Bonden som elsket gym (15)
(http://www.adressa.no/meninger/snakkut/ ... 785249.ece)

Det er nok slik at innsats kommer til å telle igjen, og da må jeg som lærer forholde meg til dette. Lurer på om dere har noen tanker om dette? Jeg vet ikke om jeg hadde gjort en bedre innsats i kroppsøving om det var karakter eller ikke fordi jeg syntes faget var veldig morsomt som fører til at det blir stor innsats. Det eneste argumentet jeg ser er at folk som er flinke i andre fag ikke kommer inn på tannlegestudiet på grunn av kroppsøvingsfaget. Det er jeg enig i at er dumt, for jeg er sikker på at du kan bli en god tannlege selv om du er feit og løper 3000 meter på 20 minutter. Ville det ikke vært bedre å heller få høgsskolene eller universitetene til å se på relevante karakterer for studiet? Jeg synes det er like dumt at noen som studerer musikkvitenskap skal bli vurdert på hvordan de gjorde det i geografi eller naturfag.

Jeg vet at med private skoler kunne dette vært løst på en helt annen måte. Noen tanker, og gjerne forslag til hvordan man kan argumentere for dette i mot dagens politikk?
streetsmart

Re: Innsats inn i kroppsøvingsfaget?

Innlegg simon 06 Mar 2012, 17:16

Karakteren som settes i et fag, gym eller matte, bør reflektere hvor dyktig man er i faget. I Forsvaret hadde vi to karakterer pr fag; dugleik og framferd. Det viste begge aspekter på en god måte.

Så er det andre spørsmålet hvilken vekt f.eks tannlegehøyskolen bør legge på gymkarakter ved sitt opptak. Men det bør ikke påvirke hvordan karakteren i faget settes. Det er et helt annet spørsmål.
simon

Innlegg streetsmart 06 Mar 2012, 22:30

simon skrev:Karakteren som settes i et fag, gym eller matte, bør reflektere hvor dyktig man er i faget. I Forsvaret hadde vi to karakterer pr fag; dugleik og framferd. Det viste begge aspekter på en god måte.

Så er det andre spørsmålet hvilken vekt f.eks tannlegehøyskolen bør legge på gymkarakter ved sitt opptak. Men det bør ikke påvirke hvordan karakteren i faget settes. Det er et helt annet spørsmål.

Interessant med dugleik og framferd, men vil ikke framferd vise seg selv? Hvis du starter på 3-er nivå i 8. klasse men avslutter med en 5-er i 10. klasse har du jo hatt fremgang.

Hva hvis man løper 3000 meter på 10.00 min i 8. klasse og 9.53 min i 10. klasse han har ikke særlig stor framferd, men løper på 6-er nivå likevell.

Mulig jeg diskuterer på feil forum nå, men synes det er mange flinke tenkere her med et objektivt argument i de fleste saker.

Hvis man har en verdensmester i kjelkehockey som er lam. Vil du kunne gi han en 6-er i faget? Eks, Han vil helt sikkert ikke gjøre det bra i brystsvømming, og her vil karakteren hans bli satt på en eller to hvis han skulle svømt hundremeter. Jeg har lyst til å gi handikappede som driver med idrett, og er svært god på det de får til å gjøre gode karakterer, men vet ikke om dette blir objektivt riktig?
streetsmart

Innlegg simon 06 Mar 2012, 23:09

Altså, framferd i denne sammenhengen betyr egentlig innsats. I Forsvaret var det av svært stor betydning å vite både den faktiske ferdigheten i faget men også innsatsviljen. Som arbeidsgiver har jeg samme erfaring, at stor innsatsvilje ofte veier opp for svakere ferdigheter. Men det er helt feil å blande de to aksene, da de beskriver to separate fenomener.

Det gode gamle uttrykket "hire for attitude, train for skills" sier alt.
simon

Innlegg André Risnes 07 Mar 2012, 00:23

Hvis vi snur problemstillingen på hodet:

Vil det være riktig å gi en person god karakter i matematikk fordi personen gjør stor innsats, selv om han/hun ikke klarer å løse noen oppgaver?

Hvis samme person er flink i gym, men risikerer å ikke kommer inn på Norges idrettshøgskole pga. dårlig mattekarakter, er det et argument for å gi personen god mattekarakter?
A still more glorious dawn awaits: not a sunrise, but a galaxy rise - a morning filled with four hundred billion suns.
André Risnes

Innlegg simon 07 Mar 2012, 00:45

1. nei
2. nei

(men det bør gjeninnføres Flid, Innsats eller Framferd i alle fag, for å fange opp dette aspektet).
simon

Innlegg Baffage 07 Mar 2012, 11:14

Om man hadde fjernet "gym" og skrevet "matte" i quoten hadde den fortsatt hatt samme mening. Det er ikke noe verre at noen ikke kommer inn på fysikkstudiet pga dårlig gymkarakter enn at noen ikke kommer inn på Idrettshøgskolen pga dårlig mattekarakter. Etter mitt syn bør innsats ikke telle.
Mvh Magnus Lund
Baffage

Innlegg stian 08 Mar 2012, 06:20

Når det gjelder opptak til andre studium, så burde vel relevante karakterer telle mer.

Når det gjelder gym faget så kan det vel være litt vanskelig å vurdere resultat pga kroppslige forskjeller. Bla så jenter generelt fysisk svakere. Men jeg er ikke noe fan av vurdering etter innsats generelt. Folk som er flink i et fag trenger ikke å putte en så stor innsats inn i et fag for å oppnå gode resultater. I gymfaget bør kanskje teknikk vurderes i større grad.
Partimedlem.
stian

Innlegg Lasse K. Lien 12 Apr 2012, 15:12

En karakter som går på innsats gjør gjennomføring av eksamen veldig vanskelig, og ville følgelig gjort det tilnærmet umulig for elever å bli ferdig med videregående gjennom en privatistordning noe jeg vil anse som ugunstig.

Innsats bør ikke være relevant for en karakter. Hvis du skulle tatt mattematikk første klasse på barneskolen nå vil jeg tenke at du kanskje ikke vil ha den høyeste innsatsen, og gjerne ikke engang møtt opp i timene - men du ville vel (gitt at du er lærer :P ) fått seksere på eksamen (nå har man selvsagt ikke eksamen på barneskolen, men du skjønner poenget) uavhengig nettopp fordi din fagkunnskap tilsier det. Fraværende innsats burde i så måte ikke trekke ned, da det ikke er relevant på en karakter som skal bedømme din kompetanse i faget.

Når det er sagt trenger du absolutt ikke være fysisk dyktig for å få god karakter i gym, jeg tok privatisteksamen i gym når jeg var på mitt mest veltrente (noe etter rekruttskolen) og det var selvsagt en teoretisk skriftlig prøve om muskelvev og masse tøv. For å si det forsiktig påvirket nok den eksamensformen karakteren min..
"Pity for the guilty is treason to the innocent." - Ayn Rand.
Lasse K. Lien

Innlegg streetsmart 12 Apr 2012, 23:47

Lasse K. Lien skrev:En karakter som går på innsats gjør gjennomføring av eksamen veldig vanskelig, og ville følgelig gjort det tilnærmet umulig for elever å bli ferdig med videregående gjennom en privatistordning noe jeg vil anse som ugunstig.

Innsats bør ikke være relevant for en karakter. Hvis du skulle tatt mattematikk første klasse på barneskolen nå vil jeg tenke at du kanskje ikke vil ha den høyeste innsatsen, og gjerne ikke engang møtt opp i timene - men du ville vel (gitt at du er lærer :P ) fått seksere på eksamen (nå har man selvsagt ikke eksamen på barneskolen, men du skjønner poenget) uavhengig nettopp fordi din fagkunnskap tilsier det. Fraværende innsats burde i så måte ikke trekke ned, da det ikke er relevant på en karakter som skal bedømme din kompetanse i faget.

Når det er sagt trenger du absolutt ikke være fysisk dyktig for å få god karakter i gym, jeg tok privatisteksamen i gym når jeg var på mitt mest veltrente (noe etter rekruttskolen) og det var selvsagt en teoretisk skriftlig prøve om muskelvev og masse tøv. For å si det forsiktig påvirket nok den eksamensformen karakteren min..

Godt poeng det med første klassen og matte. Det kommer vel inn en ny privatisteksamen i kroppsøving hvor man blir trukket ut i en tilfeldig idrett hvor man blir testet på ulike ting. Har vært en trend blant sterke teoretiske elever som ikke liker kroppsøving, at de ikke møter opp i faget, men melder seg opp til en skriftlig eksamen og får 6-er på skriftlig i stedet. Nå vil det lønne seg å være med i timene og være i god fysisk form for å få god karakter på privatist eksamen.
streetsmart

Innlegg RemiLonoy 17 Apr 2012, 14:13

Finnes nok ikke fasitsvar på dette, nei. hehe.

Denne debatten har nok vært levende i bl.a. Elevorganisasjonen svært lenge, så du kan jo kanskje høre litt med dem.

Det er ikke tvil om at mennesker har forskjellig anliggende for å gjøre gode prestasjoner i gym. Så på ett vis kunne trumfet med et SV-kort og fjernet tallkarakter i faget, men da erkjenner man jo ikke de som faktisk gjør det godt!
Min mening er at ordningen idag er god nok. Karakteren gjenspeiler (hvertfall da jeg gikk på vgs) prestasjon, holdninger og innsats.

Men det er jo en drøfteoppgave du har, så du har vel rom for mange meninger;)
RemiLonoy

Innlegg streetsmart 17 Apr 2012, 20:42

Har tenkt litt på dette, og har gjort en elevundersøkelse på det nå. Det finnes ingen elever som synes at innsats ikke skal ha noenting å si. Idrettstudentene synes det bør telle litt, mens fag som ikke er typiske gymfag vil ha med innsats mye mer. Greia med kroppsøving i motsetning til andre fag er at det gir sosial status å være flink i kroppsøving. Så det blir annerkjent i fra mange uansett. Dette har fått meg til å tenke på om karakter i faget egentlig er nødvendig. Om man får karakter eller ikke så blir man uansett belønnet i fra at klassekompisene. De ser opp til den som er god i fotball, tar saltoer eller er sterk. Som regel har de som er flinke i gym en fin kropp og ser bra ut også. Så de hadde nok fått sin belønning uansett om karakteren hadde blitt fjernet. Problemet med karakterfjerning er at det ville kanskje blitt vanskeligere å motivere de svake elevene, mens de som er dyktige i kroppsøving uansett ville hatt innsatsten på topp.
streetsmart

Gå til Innenrikspolitikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest