Lokalpolitikk med liberalistisk vri

Diskusjon om politiske temaer fra det Norske nyhetsbildet.

Lokalpolitikk med liberalistisk vri

Innlegg Rune 13 Apr 2012, 05:26

Hei.

Jeg har tidligere skrevet en kommentar (http://forum.dlf.info/viewtopic.php?f=2&t=4473&start=195#p43023) der jeg etterlyser at DLF ikke bør begrense seg til filosofiske og prinsipielle diskusjoner i fora som dette, men også burde begi seg ut der "folket" og de andre politikerne befinner seg og ikke minst der de små avgjørelsene tas - f.eks. i kommunestyrer og råd og utvalg.

La meg ta en liten enkel sak om et eksempel på et område der vi liberalister kan gjøre en forskjell:

Det hele dreier seg om en fradelingsak av en jordbrukseiendom. Eieren søker om fradeling og må i dagens samfunn ha godkjenning av kommunen for å få lov til å gjøre som han vil.

Rådmannen innstiller på avslag, og undertegnede er dessverre kun 1. varamedlem til hovedutvalget som skal bestemme saken. Jeg tar ofte på meg den prinsipielle hatten og skriver følgende blogginnlegg i forkant av møtet: http://www.runenikolaisen.com/politikk/radmannen-fortsetter-sin-kamp-mot-den-private-eiendomsretten/.

Jeg tar kontakt med søkeren og har en lengre prat med ham. Han har ikke tenkt like mye over det prinsipielle, han ønsker bare å gjøre det han synes er best for seg selv og eiendommen. Selvsagt burde han få lov til det.

I møtet der ting skal avgjøres er de vanlige styringskåte politikerne klare på at samfunnshensyn må tas etc. Men Høyres representanter (som jeg vet leser mine blogginnlegg, det gjør faktisk de fleste politikerne i min lille kommune) argumenterer standhaftig med "privat eiendomsrett" osv. Jeg skal ikke påberope meg noen stor innflytelse, men de små dryppene gjør nå et visst bidrag.

En av representantene fra "den gode siden" ringer meg samme kvelden for å høre om min mening i saken. Jeg var tilhører, noe også søkeren var. Vi hadde en god dialog og jeg ga ham råd til hvordan søker burde utforme sin klage på dagens vedtak. Han virket skuffet over flertallsavgjørelsen, men samtidig positiv til Høyres forslag og mitt engasjement. Slikt teller!

Samme kveld forfatter jeg nok et innlegg: http://www.runenikolaisen.com/politikk/detaljer-fremfor-prinsipper/. Der skifter jeg fokus fra administrasjonskritikk til politikerkritikk. Noen timer senere er diskusjonen i gang, i alle fall en AP-mann har gitt lyd fra seg.

Med et slikt engasjement vil flere i bygda vite at det finnes noen som setter den private eiendomsretten høyt, at det finnes noen som er (tilnærmet) prinsippfaste i sin politikk og kanskje til og med lure på hva slags ideologi denne prinsippfaste særingen tror på.

Okay, poenget mitt er enkelt: Vi kan oppnå mer ved å delta der beslutninger tas, være med på kompromisser og komme med kreative løsninger som fører oss på veien til saligheten. Det er så innmari synd at man skal lukke seg inn på kammerset og propagere innhold for sine egne.
Rune

Re: Lokalpolitikk med liberalistisk vri

Innlegg carl 13 Apr 2012, 09:03

Bra jobbet! Motiverende dette :) Liberalister er jo jevnt over ganske gode med sverdet i "turn based" debatter (avis, internett m.m.) så vi bør jo absolutt kunne slå an i lokalsakene.
carl

Innlegg simon 13 Apr 2012, 09:54

Godt ! Slikt er virkelig oppmuntrende å lese !
simon

Innlegg Håvard 13 Apr 2012, 19:00

"Live for yourself, there's no one more worth living for"
Håvard

Gå til Innenrikspolitikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest