Streik.

Diskusjon om politiske temaer fra det Norske nyhetsbildet.

Streik.

Innlegg Ove Kobbeltvedt 05 Jun 2012, 18:39

Streik er åpenbart en mulighet for spesielle grupper innen arbeidslivet å presse lønnen utover markedsnivå. Det virker helt åpenbart for meg at vår samfunnsmodell med kollektiv arbeidsnekt i forbindelse med forhandlinger (med forbud for arbeidsgiver å tilby arbeid som hans ansatte nå nekter å utføre til andre som vil godta lempeligere betingelser) er en sørgelig erstatning for effektive prismekanismer og etter min mening også en umoralsk ordning. I et fullstendig avregulert arbeidsliv vil prismekanismene virke optimalt ved at lønnen for et arbeid er der tilbud og etterspørsel møtes mellom arbeidstaker og - giver. Det skal da ikke være noe behov for streik med alle de ulemper det medfører for samfunnet som vi ser i disse dager. Javel, er det slik at lønnen for å jobbe i barnehage er så lav at rekruttering av kompetent personell svikter, så stiger lønnen her automatisk og folk må belage seg på høyere pris på denne tjenesten. Det er en "ulempe" som er mild og også rettferdig sammenlignet med den utpresningstaktikken spesielle arbeidstakergrupper driver nå om dagen.

Imidlertid synes jeg det er vanskelig å forstå alle mekanismene og konsekvensene ved vår samfunnsmodell innen dette området: stikkord er bl.a. "den norske modellen", frontfagsmodellen og streikerett. Det hadde vært interessant om det fantes en analyse fra noen med liberalistisk utgangspunkt angående lønnsdannelsen i vårt sosialdemokratiske system.
Ove Kobbeltvedt

Gå til Innenrikspolitikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest