Likestillingsministeren

Diskusjon om politiske temaer fra det Norske nyhetsbildet.

Likestillingsministeren

Innlegg BHS 25 Okt 2013, 17:21

På nrk i morges fikk vi vite at den nye likestillingsministeren, Horne, vil sette større fokus på mannen på en internasjonal likestillingskonferanse – før har det jo stort sett vært ensidig fokus på kvinnene. Hun nevnte at hun ikke var tilhenger av kvotering, men hun ville ha positive tiltak for å få menn til å ta yrker hvor kvinner i dag dominerer.

Isolert sett er det bra at den nye likestillingsministeren ikke bare setter fokus på ett kjønn – slik tidligere praksis har vært – men jeg tviler meget sterkt på om det er riktig å bruke statlige ressurser på å få en jevn fordeling av kjønnene i ulike yrker. Jeg kan ikke se det viktige i at det blir minst 40 % kvinnelige rørleggere. Jeg er interessert i å få utført rørleggertjenester profesjonelt og rimelig (og det må gjerne være en kvinne som utfører jobben) – om den rørleggerbedriften jeg kjøper tjenesten av har minst 40/60 fordeling mellom kjønnene er meg rivende likegyldig. Jeg tror f.eks. mange gamle damer som blir stelt av hjemmesykepleien, er glad for at det stort sett bare er kvinner som jobber der, da de ikke er særlig fornøyd med å bli vasket nedenunder av menn.
Det hadde vært mye bedre om ministeren hadde fokusert energien sin på det som står i DLFs program: ”Ved skilsmisse eller samlivsbrudd mellom et foreldrepar skal barnet i utgangspunktet ha rett til å være like mye sammen med begge foreldrene.”

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 50902.html

Men det har tross alt kommet en del positive uttalelser fra Horne, f.eks. at hun er opptatt av den hetsingen som ”politisk korrekte feminister” utsetter hjemmeværende kvinner for.

Og når det gjelder ”overdreven skepsis til” / diskriminering av utlendinger (særlig muslimer), er det radikale muslimer som har mye av skylden. Det er vel ingen som har påført mennesker fra muslimdominerte land mer negative holdninger enn Al-Qaida, Mulla Krekar, Bhatti m.fl.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 44777.html

”Det er ingen offentlig oppgave å påvirke kjønnsrollemønsteret i hjemmet.”

”Familien må få innrette seg selv etter sine behov, uten at politikerne skal blande seg inn i familiens hverdag.”

Vi trenger intet likestillingsdepartement – deres "legitime" oppgaver kan et forstektet justisdepartement ta seg av. Men når vi først har et slikt departement, er det tross alt bra at vi har en minister der som kan lufte ut litt av det venstreorienterte tankegodset som har satt seg altfor godt i veggene.
BHS

Gå til Innenrikspolitikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester