Reservasjonsretten.

Diskusjon om politiske temaer fra det Norske nyhetsbildet.

Reservasjonsretten.

Innlegg Ove Kobbeltvedt 24 Jan 2014, 20:36

I nyhetskommentaren 22. januar om "Innskrenkninger i friheten" kommer man inn på reservasjonsretten for leger angående henvisning til abort og at dette angivelig betyr en innskrenkning i individuell frihet. Dette er jeg uenig i. Reservasjonsretten for leger betyr en økning i individuell frihet og er derfor noe jeg har applaudert. Leger skal ikke være marionetter for statsmakten – de bør selv kunne bestemme hvilke tjenester de skal yte. Nå ser jeg jo at kommentaren nevner at den ideelle løsningen er fullprivatisering av helsetjenestene og dette er selvsagt et viktig poeng og jeg er selvsagt helt enig. Systemet idag er rigget slik (fastlegeordningen) at leger må følge statsmaktens ordre og dette er en uting.

At resultatet av en slik reservasjonsrett kanskje kan bety at kvinner kan ha noe større besvær med å finne en lege som vil henvise til abort, skjønner jeg ikke at DLF vektlegger. Vi er prinsipielle og et viktig prinsipp må være at tjenester ytes frivillig og ikke under kommando av statsmakten legalisert av at et flertall føler at dette "er rett". At sosialistene nå går helt "i spinn" pga. dette vedtaket er forståelig i og med at de ønsker seg at tjenester yter under kommando. La oss tenke oss den helt teoretiske situasjon at alle verdens leger var imot å utføre abort. Sosialister ville da ha tvunget leger ved å true med fengsel eller verre for at kvinner skal få utført en tjeneste de har «rett» på. Vi bør imidlertid fastholde at frivillighet mellom tjenesteyter og –mottaker er det essensielle og at ingen har "rett" på andres arbeidskraft.

Jeg er stort sett alltid enig i disse kommentarene, men her måtte jeg melde pass.
Ove Kobbeltvedt

Re: Reservasjonsretten.

Innlegg Vegard Martinsen 25 Jan 2014, 08:25

At resultatet av en slik reservasjonsrett kanskje kan bety at kvinner kan ha noe større besvær med å finne en lege som vil henvise til abort, skjønner jeg ikke at DLF vektlegger.

En kvinne som søker abort er i en vansklig, kanskje fortvilet situasjon.

Å hindre henne i å få den hjelpen hun formelt og juridisk har krav på - og det hun ønsker å gjennomføre som er i fullt samsvar med prinisppet om individuell frihet - bare for at en lege ikke har samvittighet til å si til henne at "skal du ha en abort må du ringe dette nummeret xxxx " - er en grov krenkelse overfor kvinnen.

De leger som ikke orker dette - å henvise videre - kan bare la være å bli fastleger.

Og NB: dette handler reellt sett om retten til abort. Enkelte krefter forøker å innskrenke denne retten og dette må de gjøre med små skritt. Reservasjonsretten er et slik lite skritt.
Vegard Martinsen

Innlegg Ove Kobbeltvedt 25 Jan 2014, 09:10

Dette standpunktet overrasker meg. Mener ikke vi liberalister at leger skal ha friheten til å velge hvilke inngrep de skal gjøre – eventuell henvise til? At kvinner har en rett til å få utført et slikt inngrep kan da vel ikke bety at flertallet samtidig skal ha rett til å tvinge noen til å gjøre inngrepet.

Å si at leger får la være å bli fastleger er litt for lettvint. Systemet er rigget slik at det er vanskelig for leger som vil praktisere allmennmedisin å unngå fastlegeordningen (slik jeg har forstått det). Jeg kan heller ikke se at det skal være slikt et veldig overgrep for kvinner å måtte lete litt etter en lege som vil henvise.

Nå ser jeg til min lettelse at dette er DLF’s sekundære standpunkt. Jeg forutsetter at DLF vil tillate leger i et fritt samfunn å la være å henvise og/eller utføre abort. Håper det stemmer.

ps. Jeg er forøvrig selv tilhenger av abort.
Ove Kobbeltvedt

Innlegg Vegard Martinsen 25 Jan 2014, 10:54

Ove Kobbeltvedt skrev:Mener ikke vi liberalister at leger skal ha friheten til å velge hvilke inngrep de skal gjøre

Ja.

– eventuell henvise til?

Vel, det er en oppgave av typen å oppgi et telefonnummer eller å gi henne et skjema …

At kvinner har en rett til å få utført et slikt inngrep kan da vel ikke bety at flertallet samtidig skal ha rett til å tvinge noen til å gjøre inngrepet.

Nei, men her er det snakk om leger som er ansatt av det offentlige i et system som ikke hadde slik reservasjonsrett når de tok jobben.

Å si at leger får la være å bli fastleger er litt for lettvint. Systemet er rigget slik at det er vanskelig for leger som vil praktisere allmennmedisin å unngå fastlegeordningen (slik jeg har forstått det).

Nei, det er ikke vanskelig. Men det er kanskje mindre lønnsomt: fastleger får en sum pr pasient de har i sitt register. De som ikke er fastleger får ikke dette.

Jeg kan heller ikke se at det skal være slikt et veldig overgrep for kvinner å måtte lete litt etter en lege som vil henvise.

Nei, men det er vel et enda mindre overgrep å si at legene ikke kan slutte å henvise slike pasienter videre ved f.eks. å oppgi et telefonnummer slik de har gjort hittil. Det er kvinnen som er den som er i en vanskelig situasjon her.

Nå ser jeg til min lettelse at dette er DLF’s sekundære standpunkt. Jeg forutsetter at DLF vil tillate leger i et fritt samfunn å la være å henvise og/eller utføre abort. Håper det stemmer.

Selvsagt.
Vegard Martinsen

Gå til Innenrikspolitikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest