Nytt liberalistisk parti

Diskusjon om politiske temaer fra det Norske nyhetsbildet.

Re: Nytt liberalistisk parti

Innlegg Vegard Martinsen 01 Apr 2015, 17:37

Svarene på spørsmålene over varierer fra kultur til kultur, og de avhenger av de ideene som dominerer i kulturen.

Skal man få oppslutning om frihet må man først få oppslutning om de ideene frihet bygger på.

2) Har ikke historien vist at 99 % av menneskeheten er mer enn villig til å godta initiering av tvang?

Når irrasjonelle ideer har dominert, Ja, når rasjonelle ideer har domiert, Nei.

Det som er DLFs oppgave er å spre rasjonelle ideer.

3) Hvis menneskehjernen ikke har hatt noen problemer med å godta initiering av tvang i fortiden, hvorfor skulle menneskehjernen plutselig endre struktur og bli imot initiering av tvang i fremtiden?

Det er ikke snakk om hjernen, men om ideene som er i den.

De ideene som dominerte hos folk flest i (det som ble) USA omkring 1750 var helt annerledes enn de ideene som dominerte i Tyskland på 1920- og 30-tallet. Ideene i USA førte til frihet, ideene i Tyskland ga nazisme.

Mer om dette i Peikoffs The Ominous Parallells.

http://www.amazon.com/Ominous-Parallels ... ds=peikoff
Vegard Martinsen

Innlegg Frode 02 Apr 2015, 18:24

Jeg er helt enig med DLF og Liberalistene i at rendyrket kapitalisme både er mest moralsk og det som fører til mest velstand. Men nå er det jo slik at moral ikke kan være objektiv, kun subjektiv (hvis man ikke tror på Gud eller annet overnaturlig).

USA på 1700- og 1800-tallet var nok et unntak i en veldig spesiell situasjon. Moraloppfattningen hos homo sapiens er stort sett at det er helt ålreit å tvinge til seg en del av frukten av andres arbeid. Det er millioner av år med naturlig utvalg som har formet menneskets moraloppfatning. Vi må ikke glemme biologien her.

Som sagt, jeg ser ikke hvordan et klassisk liberalistisk parti som Liberalistene noen gang skal kunne komme på Stortinget. Dessverre. Men jeg takker og bukker hvis noen kan overbevise meg om det motsatte.
Frode

Innlegg Vegard Martinsen 03 Apr 2015, 06:25

Men nå er det jo slik at moral ikke kan være objektiv, kun subjektiv (hvis man ikke tror på Gud eller annet overnaturlig).

Dette er feil.

Noe er objektivt dersom det er basert på fakta/observasjon og rasjonelt begrunnet (dvs. begrunnet i samsvar med logikkens lover).

Begrunnelsen for en objektiv moral er i ekstrem kortform som følger: livets eksistens er ikke gitt av seg selv, livet opprettholdes ikke automatisk. For å fortsette å være i live må man utføre visse handlinger, og andre handlinger må unngås.

De handlinger som opprettholder livet er moralsk sett gode, de som skader livet er moralsk sett dårlige/onde.

Livet er da en objektiv standard for moralske verdier: hvorvidt noe er godt, moralsk sett, begrunnes i hvordan det virkelig medfører at man overlever som menneske.

Moraloppfattningen hos homo sapiens er stort sett at det er helt ålreit å tvinge til seg en del av frukten av andres arbeid.

Jeg vet om et stort antall mennesker dette ikke stemmer for.

Det er millioner av år med naturlig utvalg som har formet menneskets moraloppfatning.

Nei, det er ideer som styrer denne oppfatningen

Vi må ikke glemme biologien her.

Det man ikke må glemme er ideenes betydning.

Jeg mottokk nettopp denne boken som omhandler akkurat dette (hvordan ideer preger historien): "The Cave and the Light: Plato versus Aristotle, and the Struggle for the Soul of Western Civilization"

Fra omtalen: "The Cave and the Light is a magisterial account of how the two greatest thinkers of the ancient world, Plato and Aristotle, laid the foundations of Western culture—and how their rivalry shaped the essential features of our culture down to the present day."

http://www.amazon.co.uk/gp/product/0553 ... ge_o02_s00
Vegard Martinsen

Innlegg Frode 03 Apr 2015, 10:39

Takk for boktips, men Vegard: Tror du et klassisk liberalistisk parti som f eks Liberalistene kan komme på Stortinget? I så tilfelle når? 2021? 2041? 2061? 2161?
Frode

Innlegg Vegard Martinsen 04 Apr 2015, 05:27

Frode skrev:Takk for boktips, men Vegard: Tror du et klassisk liberalistisk parti som f eks Liberalistene kan komme på Stortinget? I så tilfelle når? 2021? 2041? 2061? 2161?

Nei.

Men det kan spre de ideene som gjør at samfunnet blir noe mer åpent for liberale ideer.
Vegard Martinsen

Innlegg Rune 23 Apr 2015, 05:29

Latterlig av Frode å mase om tidspunkt for når et liberalistisk parti skal "innta" Stortinget. Poenget med å arbeide politisk og spre et liberalistisk budskap enten det er på FB, i bokform eller på stand i en valgkamp er jo å spre ideer. Tanker må plantes i et folk som er vant til at staten gjør alt for dem. Det spiller ingen rolle for meg om perspektivet er 10, 50 eller 100 år - en vunnet "sjel" er et steg nærmere friheten.
Rune

Forrige

Gå til Innenrikspolitikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest