Nytt liberalistisk parti

Diskusjon om politiske temaer fra det Norske nyhetsbildet.

Nytt liberalistisk parti

Innlegg Rune 11 Jul 2014, 06:12

Leser på FB-siden til Libertinius at det planlegges et nytt liberalistisk parti i Norge. Hva er DLF sine tanker rundt dette?

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=673492626072105&set=pb.117429958345044.-2207520000.1405055451.&type=3&theater
Rune

Re: Nytt liberalistisk parti

Innlegg Rounin 11 Jul 2014, 10:05

Nå svarer jeg som DLF-velger.

Min første reaksjon er "trenger vi enda et liberalistisk parti"? Dersom politikken er svært ulik DLF sin, er det selvsagt logisk å opprette et nytt parti, men skal man dømme utifra begreps- og symbolbruken virker det jo som om det er innenfor samme gate. Dersom politikken er svært lik, er fremgangsmåten noe underlig, fordi det skal risikere å splitte stemmene, som det fortsatt ikke er overveldende mange av i dette sosialdemokratiske land.

Kanskje er motivasjonen for å opprette dette nye partiet at man har noen meningsforskjeller med DLF som man ikke har følt at man fikk gehør for, eller at man har funnet det vanskelig å få gjennomslag for sine saker innenfor DLFs allerede etablerte organisasjon? I så fall kan vi jo håpe at partiene finner sammen etterhvert, og kan stille med en felles liste eller lignende. Forutsatt at det nye partiet kommer så langt i utgangspunktet, da. Det skal jo samles litt underskrifter før man i det hele tatt kan delta i valget...

Jeg ser ingen tungtveiende grunn til å stemme noe annet enn DLF så langt, i alle fall. Men konkurranse er kanskje bra?
Brukerens avatar
Rounin

Innlegg Ove Kobbeltvedt 13 Jul 2014, 11:23

Slik jeg har forstått det, skal det nye partiet (Liberalistene) stå for nøyaktig samme politikk som DLF. Poenget er vel å finpusse profilen og å skape litt medieblest. Samtidig ønsker man å stille landsdekkende i 2017 og dette kan man like gjerne oppnå med et nytt parti som med gamle DLF.

Jeg trodde egentlig DLF skulle nedlegges samtidig med start av det nye partiet. Så slik er det skifte av navn. Tar jeg feil?

Jeg er virkelig spent på om partiet klarer å få noe oppmerksomhet i gammelmedia og at man f.eks. kunne få ETT innslag i en debattprogram i NRK/TV2 hvor velferdsstatens legitimitet kunne diskuteres i stedet for nok et innslag (nr. ørten i rekken) om hva Zero mener hvordan bekjempe "klimakrisen"......
Ove Kobbeltvedt

Innlegg Rounin 13 Jul 2014, 13:46

Det er antakelig ikke tilfelle. Dette nye partiet later til å være et initiativ fra Libertinius, og det har ikke blitt nevnt tidligere, hverken i nyhetsoppslag på stemdlf.no eller på forumet. Sannsynligvis har det altså ingen direkte relasjon til DLF som sådan.

I den hitti siste nyhetskommentaren på stemdlf.no ser vi at de som skriver nyhetskommentarene har ferie. Altså kan vi ikke forvente kommentarer på dette initiativet fra DLF-hold på en stund.

Nå ja, den som lever får se... Først får vi jo se hvorvidt det nye partiet kommer igang, og dersom så er tilfelle får vi håpe det er nok common ground til at det blir mulig med et konstruktivt samarbeid.
Brukerens avatar
Rounin

Innlegg AfterGlow 14 Jul 2014, 18:25

Jeg har kjennskap til saken og kan opplyse om at planen er at DLF skal gå inn i en «dvalemodus» for å gi plass til dette nye partiet. Etter alt å dømme vil det blant annet innebære at DLF ikke skal stille til valg etter at det nye partiet er kommet på plass. Alle DLF-medlemmer -og sympatisører oppfordres derfor til å melde seg inn i Liberalistene. Idéen med det nye partiet er altså at det skal ha en friskere profil, oppnå mer mediedekning og altså stille landsdekkende i 2017. Partiet har ny ledelse, nytt program og en litt annerledes profil, men samme ideologiske kjerne som DLF.

Edit: Og for ordens skyld er det ikke Libertinius som står bak.
AfterGlow

Innlegg SiC 17 Jul 2014, 01:20

Jeg synes dette virker litt bekymringsverdig. Hvorfor skulle DLF gå inn i en dvale? Hvorfor skulle en tro at en nytt parti med (omtrent) samme prinsipper og partiprogram skal få så mye oppmerksomhet i forhold til det DLF gjør i dag? Jeg aner ingenting om ledelsen i det nye partiet, men etter flere år her på DLFs nettside og forum har jeg fått stor tillit til Vegard Martinsen som leder. En slik tillit kommer ikke automatisk selv om partiprogrammet ser lovende ut. Det håpes fra min side på en klargjøring om DLFs fremtidsplaner snart. Skulle det vise seg at DLF ikke stiller til valg i 2017, vil det være trist.
"He that will not reason is a bigot, He that cannot reason is a fool, He that dares not reason is a slave." - William Drummond
SiC

Innlegg Per Anton Rønning 06 Aug 2014, 15:23

Kikker innom dette forum av og til. Nå ser jeg altså at noen planlgger et nytt liberaliistisk parti. De skal m.a.o. konkurrere om et velgergrunnlag som på meningsmålingene kommer i gruppen "andre", og er en diminutiv gruppe. For min del måtte jeg virkelig være opprådd for ting å bruke tid på om jeg skulle gått inn i noe slikt.
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg BHS 07 Aug 2014, 12:25

Det har visst også vært en lengre diskusjon på VG-debatt rundt opprettelsen av dette nye liberalistiske partiet.
Linken til den er her: http://vgd.no/samfunn/politikk-norsk/te ... rge/side/1
BHS

Innlegg Amund Farberg 07 Aug 2014, 14:32

Det vil ikke bli noen konkurranse om velgermassen, for å si det veldig kort.
That government is best which governs least.
Amund Farberg

Innlegg Per Anton Rønning 06 Okt 2014, 16:52

Ungdomspartiet til Liberalistene kaller seg også "Liberalistisk Ungdom". Det er nøyaktig samme navn som DLF's ungsomsparti. Har noen reagert på dette? Leder i ungdomspartiet er iflg hjemmesiden Petter Hagelien, et navn som også figurerte på DLF/Liberalistisk Ungdoms webside. En og samme person? Slår DLF sprekker, er det slik å forstå?
Bare et par spørsmål fra en som ikke sitter tett på begivenhetene.

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Per Anton Rønning 06 Okt 2014, 17:13

Jeg har sjekket litt, og Liberalistene hevder at DLF planlegger å gå i dvale, dvs. ikke stille til valg. De må tro at de har et større (og mandatgivende) potensiale.
Beklager at jeg tviler sterkt på dette.

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Vegard Martinsen 09 Okt 2014, 06:33

Bortsett fra at "mandatgivende" ikke er et viktig kriterium, så er PAR inne på det viktige poenget i innlegget over.
Vegard Martinsen

Innlegg Per Anton Rønning 29 Okt 2014, 09:27

Det er selvsagt lov å prøve seg. Man jeg er ikke spesielt optimistisk på deres vegne. Hvis man deltar i det politiske systemet som et organisert parti må mandater være det endelige mål,
men man har mektige krefter mot seg: En mediaverden som vil tie det hele ihjel, og en partikasse som neppe flommer over av penger. Dessuten synes ikke borgerlig innstilte kapitaleiere
spesielt entusiastiske overfor liberalistisk politikk. Av en eller annen grunn må de se dette som stridende mot deres interesser.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Vegard Martinsen 08 Nov 2014, 09:27

Nye ting - inkludert partier - kan skape entusiasme og oppmerksomhet.

Hvis man deltar i det politiske systemet som et organisert parti må mandater være det endelige mål,

Ja, det er det endelige mål, men det er mye forarbeid som må gjøres før vi kommer dit.

Det vi holder på med er dette forarbeidet.
Vegard Martinsen

Innlegg Frode 28 Mar 2015, 16:54

Vegard Martinsen skrev:Nye ting - inkludert partier - kan skape entusiasme og oppmerksomhet.

Hvis man deltar i det politiske systemet som et organisert parti må mandater være det endelige mål,

Ja, det er det endelige mål, men det er mye forarbeid som må gjøres før vi kommer dit.

Det vi holder på med er dette forarbeidet.

1) Er det noen i DLF eller det nye partiet "Liberalistene" som seriøst tror at et klassisk liberalistisk parti skal kunne få mandater på Stortinget i dette hundreåret?
2) Har ikke historien vist at 99 % av menneskeheten er mer enn villig til å godta initiering av tvang?
3) Hvis menneskehjernen ikke har hatt noen problemer med å godta initiering av tvang i fortiden, hvorfor skulle menneskehjernen plutselig endre struktur og bli imot initiering av tvang i fremtiden?
4) Er det noe poeng å sminke budskapet, slik som det nye partiet "Liberalistene" prøver på, når historien har vist at selve budskapet kun har appell til en liten gruppe av intellektuelle menn?
Frode

Neste

Gå til Innenrikspolitikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest