Wilhelm Hagerup skrev:Har du lest denne boken: "Human Accomplishment: The Pursuit of Excellence in the Arts and Sciences, 800 B.C. to 1950", av Charles Murray?
Nei, jeg har ikke lest den. Men jeg skal definitivt gjøre det.
Wilhelm Hagerup skrev:Én ting må du dog kommentere mer i dybde, spesielt siden historie ser ut til å være din forte: Aristoteles sa jo som vi vet at poetika var viktigere enn historieskrivning bl.a. fordi historieskriving kun forteller oss hvordan det var. Men, som senere teoretiskering på emnet har vist er historieskriving også en prosess hvor man skaper en narrativ. Jeg mener ikke at den narrativen nødvendigvis derfor er mindre verdifull eller sannferdig, men det er vel et poeng at menneskers oppfatning av historiske hendelser vil være avhengig av hvordan disse fremstilles, og her kan variasjonen være stor alt efter historieskriverens perspektiv og ideologi.
Aristoteles sier det følgende i Poetikken, kapittel 9:
Ut fra det jeg har sagt, er det også klart at det ikke kan være en dikters oppgave å fortelle om ting som har skjedd, men om ting som kunne skje, det vil si: som er mulige ut fra sannsynlighet eller nødvendighet. For forskjellen mellom en dikter og en historieskriver ligger ikke i at den ene uttrykker seg i vers og den andre ikke gjør det ... Nei, forskjellen består i at den ene forteller ting som har skjedd, den andre slikt som kunne skje. (oversettelse ved Øivind Andersen, Vidarforlaget 2008, s. 47)
Forskjellen ligger derfor mer i oppgaven til de to. Målet til en historiker er å finne frem til det som virkelig skjedde, mens en dikter står fritt til å dikte opp det han vil.
Men en historiker må tolke fortiden, tolke den i forhold til sine verdier, og konstruere en fortellende historie (en narrativ). Også her kan man ikke være verdi-nøytral. Deretter får andre tolke historikerne, og bedømme hvem av de som har gjort det beste arbeide. Det er ikke mye som er mer verdiløst enn en verdifri historiebok -- historien må knyttes til ens verdier, slik at man ser viktigheten (og verdien) av å lære historien. Det vil selvsagt være forskjellige tolkninger av historien, og disse må bedømmes både over hvor korrekte de historiske fakta er og hvordan disse faktaer er tolket.
Aristoteles sier også at diktningen er viktigere fordi den tar for seg det allmenne, mens historien tar for seg det individuelle. Men dette er mer en nyanseforskjell, siden man også i diktningen må konkretisere karakteren gjennom ens handlinger (For Aristoteles var det ikke noe skille mellom en person og hans handlinger -- sammen utgjorde de to en persons karakter. Og det samme sier Ayn Rand.) Dog tar diktningen i sin essens, dersom den skal være god diktning, for seg abstrakte problemstillinger. Historikeren kan dra abstrakte konklusjoner ut fra historien, men det abstrakte er ikke historieskrivningens essens.