Jeg finner det interessant (for ikke å si svært uroligende) at det blir stadig mer hat mot det gode innenfor historien. De helter som tidligere har blitt sett opp til skal man nå dra så langt ned som mulig.
Colombus oppdaget ikke Amerika. Washington var ikke den første Amerikanske president. Lincoln var ikke en forkjemper for abolition-bevegelsen, og den amerikanske borgerkrigen handlet ikke om slavene. Etc. etc. etc. Og det blir bare flere og flere slike forsøk. Det finnes snart ikke noen helter som ikke har fått denne behandlingen.
Hva er så årsaken til dette? Som jeg ovenfor har sagt, det er et hat mot det gode. De tror at det gode ikke er mulig å oppnå, og må derfor vise at disse heltene egentlig ikke var noen helter. Derfor prøver de å komme med bevis på at egentlig så var ikke disse personene noen helter. For eksmpel at egentlig så var det mange som "oppdaget" Amerika før Colombus.
Men uansett hvor mye de prøver, så vil de ikke klare å dra disse historiske heltene ned ifra deres posisjon som helter. En viktig grunn til at jeg leser historie er for å finne disse heltene, og lese om deres store dåder. Jeg kommer derfor med en liten oppfordring til andre om også å lese om disse heltene.