Kryptomeus 08 Mai 2007, 13:09
: Beklager sent svar. Jeg synes melketeorien er interessant, men jeg
: har ennå til gode å se klare sammenhenger mellom melk, hygiene
: og vestlige verdier. Kryptomeus, du har dokumentert at Tacitus mente
: at germanerne hadde mange av de verdiene vi i dag forbinder
: med rasjonell egoisme,
Det er jo ikke dårlig bare at vi kunne enes om dette! Dette alene er jo verdt alle disse - skal vi se, nå er det blitt - ni debattsider.
: men spranget fra melk til disse verdiene er vanskelig for meg å se.
Det er vanskelig for meg å se også. La meg illustrere: Hvis jeg kjører i tett tåke, da er veien hjem vanskelig å se. Dette betyr ikke at veien ikke er der eller at mitt hjem ikke er der, det betyr bare at jeg ikke ser noen av dem akkurat nå. Det kan hende at hvis jeg stopper bilen, åpner bagasjerommet og finner frem en lykt, så ser jeg dette. Eller, det kan hende at jeg må tenke hvor jeg kom fra og regne ut hvor veien skal gå for logisk sett å føre frem til målet. Så kan det hende at jeg da må kjøre en meter av gangen i gangfart i flere kilometer før jeg enten ser at jeg har kjørt feil eller har kjørt riktig.
Grunnen til at jeg tror vi kjører i gangfart på riktig vei her, er at den motorveien som alle de andre sier fører frem ser ut til å gå sydover, langs svenskegrensen, mens jeg tydelig erindrer at mitt hus ligger over tregrensen. Det er høyfjell. Så det er ikke det at jeg akkurat nå ikke kan se hverken veien eller huset som sier meg at jeg er på feil vei. Det er retningen i større forstand som sier meg at jeg er på riktig vei.
: Spranget fra melk til hygiene er vanskelig nok,
Vanskelig ja, umulig, nei. Grunnen til at denne veien er verdt å undersøke, er først og fremst at den andre hovedhypotesen, Middelhavet, bærer i seg veldig mange dikotomier. Middelhavshypotesen er som det viktigste uforenlig med verdimessig høy viskositet, som jeg mener er det viktigste Tacitus gir oss bevis for.
: men spranget fra hygiene til vestlige verdier er enda vanskeligere.
Idem.
: Jeg savner en mekanisme for hvorfor akkurat hygiene skal gjøre
: det mer lønnsomt for folk å være ærlige.
Det er ikke sikkert det er en bestemt mekanisme. Historikeren Øystein Sørensens forskning på kontrafaktisk historie har vist at historiens gang i en viss grad er stokastisk. Det vil si, at den i en viss grad er tilfeldig og uforutsigbar. Den er underlagt endel lovmessigheter, javisst, men man kan tenke seg at to identiske materielle omstendigheter vil resultere i to litt forskjellige kulturelle / historiske resulateter.
Jeg tror overgangen fra melkedrikking til hygiene ligger i E.coli og behovet for å beskytte seg mot denne og lignende bakterier.
Så tror jeg overgangen fra hygiene til nøyaktighet og flid ligger i det at ting og tang som er rene varer lenger.
Så tror jeg at et folk som begynner på bred basis å holde verdier i hevd som hygiene og flid, via handel kommer frem til oppriktighet som grunnverdi. Jeg tror oppriktighet bunner i de to mer grunnleggende verdiene hygiene og flid.
Hva tror dere om akkurat dette punktet?
Jeg tror veien fra meieriet til Ayn Rand går omtrent rundt hygienetoppen og gjennom fliddalen.
: En ting som jeg derimot har fått ut av denne debatten er noe jeg
: lenge har hatt en mistanke om men som jeg ikke har fått tenkt
: skikkelig i gjennom, nemlig at kultur og gener ikke er adskilte størrelser.
Jeg får svare på dette separat.
--
Kryptomeus