Kryptomeus skrev:Det er jo ikke dårlig bare at vi kunne enes om dette! Dette alene er jo verdt alle disse - skal vi se, nå er det blitt - ni debattsider.
Joda, men jeg har ikke sagt meg enig i Tacitus, bare konstatert at han hadde en bestemt mening om germanerne.

For meg står det frem som usikkert om han beskriver germanerne som kontrast til sydligere folk, eller om han bruker merkelapper han kjenner godt i fra et palett av atferder hjemmefra. Med andre ord, mener han at germanerne er *annerledes* fordi de er ærlige? Er det derfor han fremhever dette? Det kommer ikke tydelig frem. Det er først i kombinasjon med observasjon av latinsk kultur med germansk kultur *i dag* at det kan fremstå slik.
Middelhavet, bærer i seg veldig mange dikotomier. Middelhavshypotesen er som det viktigste uforenlig med verdimessig høy viskositet, som jeg mener er det viktigste Tacitus gir oss bevis for.
Kanskje, men husk at germanernes kultur ikke blomstret for alvor før de greske intellektuelle (filosofene), især Aristoteles, fikk innflytelse på germanerne.
Det er ikke sikkert det er en bestemt mekanisme.
I såfall faller jo hypotesen din sammen.
Så tror jeg overgangen fra hygiene til nøyaktighet og flid ligger i det at ting og tang som er rene varer lenger.
Ja, dette er mulig. Folk har jo en tendens til å verdsette det de arbeider med, og hvis det kreves flid for å gjennomføre et bestemt arbeid vil man ha en tendens til å verdsette også dette. Jeg legger for eksempel merke til at programmerere ofte er svært konservative, ikke politisk men profesjonelt. De vil helst ikke forandre noenting og bruker ofte veldig gammel teknologi. Dette tror jeg skyldes at software er et helvete å jobbe med. Det er fullt av bugs og det er testing, testing, testing. Mye arbeid for å få noe til å fungere, m.a.o. når man først har fått noe til å fungere verdsetter man dette høyt og vil ikke forandre på det.
Den germanske fliden forbinner jeg med pliktoppfyllelse dog. Se på tyskerne under 2. verdenskrig. Veldig høy arbeidsmoral (m.a.o. flid) og samtidig stor lojalitet overfor et veldig horribelt regime. Mange av offiserene i etterkant forsvarte sine handlinger som at de bare fulgte loven, de begrunnet altså sine handlinger i plikt.
Hvis flid er bundet opp mot plikt i germansk kultur representerer dette en kulturell selvmotsigelse som er minst like stor som korrupsjonskulturen i latinske land. Den positive siden av latinsk korrupsjon er nemlig smidighet, akkurat som den positive siden av plikt er flid. La meg ta et eksempel:
I Norge er vi ekstremt pliktoppfyllende med hensyn på EU-regler. Folk som går i gjennom kontroll på flyplassen blir sjekket grundig: av med skoene, ingen flasker med vann, tannkrem i gjennomsiktlige poser, metalldetektoren tett inntil hele kroppen, kroppsvisitering. Her er det ikke snakk om å se sine folk an. Alle skal behandles likt, enten de er gamle damer fra indre Sogn eller samer.
I latinske land tar man derimot svært lett på dette. Man ser folk an, bøyer reglene. Ser man blonde turister fra Norge er kontrollen veldig slapp, men en muslim blir kanskje sjekket ekstra nøye.
Dette representerer en vesensforskjell mellom latinsk og germansk kultur. Latinere er mer selvstendige, tar loven i egne hender. Det er ikke det at de ikke liker lov og orden, men de tenker selv og tilpasser lovverket til seg når det er urimelig. Germanere derimot sier "loven er loven" og sender like gjerne jøder i gasskamrene som å terrormistenke gamle damer på flyplassen med helsprø kontroller, bare loven sier det.
Latinsk kultur har altså verdier som er minst like "Randske" som den germanske fliden, nemlig selvstendighet og sunn fornuft. Jeg tror derfor at hovedproblemet med de latinske landene er at de sliter med en kløft mellom den folkelige kulturen og den styrende klassen. Den styrende klassen er ikke i harmoni med folket, men forsøker å styre dem med latterlige regler. Dette fungerer ikke og dermed lærer folk flest å ignorere dem. De lærer å være uærlige i en meget bestemt kontekst, nemlig i møte med staten.
Jeg synes at vi ser sterke tendenser til dette også i Norge. Sosialdemokratiet har forvitret folks naturlige ærlighet og flid og snylting og uærlighet brer nå om seg med stadig flere som går på trygd.
Ut i fra denne tankegangen har den folkelige kulturen minst like mye med hvilken type stat som har dominert et land. Faktisk er jeg overbevist om at dersom den latinske merkantiliststaten ble avskaffet og erstattet med et minimalistisk laissez-faire lovverk ville dette gjort at mange av de negative sidene ved latinsk kultur ville forsvunnet.