Som et lite sidenote til den opprinnelige problemstillingen:
Hvis man baserer stiftelsen av sentraliserings-sivilisasjonen på temmingen av dyrene hest og hund og hygiene så må vel vestens begynnelse være med maskinene. (Jeg vet at jeg ikke tar for meg alt her, men det ville blitt for omfattende for min lille elevhjerne

)
Altså, vesten vil da i dette scenariet ha to pillarer:
1) Ideene. De fleste av oss ville kanskje hevde at ideene først og fremst stammer fra Aristoteles og Thales, samt andre greske filosofer som alle la til grunne for et reflekterende samfunn. Denne bevegelsen får så et lite boost inniblant, som med muslimenes spredning av Aristoteles' lære og Aquinas, samt et stort boost ved den amerikanske revolusjonen.
2) Maskiner. Maskiner er tross alt ikke noe nytt fenomen, bare omfanget og detaljene har økt. Fra tidlig av ble det laget mange mindre kompliserte maskiner, blant annet oppfant kineserne en slags gjentagende armbrøst som avfyrte flere mindre piler fort etter hverandre (armbrøsten må jo også telle som en av de tidligere maskinene). Det virker altså som om maskiner først ble brukt i krig. Først senere ble maskiner brukt til mer nyttige formål: Archimedes, vindmøller, jordbruksmaskiner, clockwork, og så et stort sprang fremover med viktige innovasjoner innen termodynamisk maskineri under Revolusjonen (den industrille selvsagt!)
Man kan kanskje sette det på spissen og si at den vestlige sivilisasjonen ble født med temmingen av ilden og oppfinnelsen av hjulet.
Det er også slik at hver større innovasjon innen maskineri (min betegnelse av maskineri er kanskje litt videre og mer generell enn den man vanligvis bruker?) har medført viktige konsekvenser innen menneskelig psykologi, og dette er konsekvenser som vi har for vane å tenke på som "vestlige".
Jeg tror derfor at det er noe i hjernen som har definert "vestlig" ikke bare til vestlige ideer, men også til den vestlige tilstand, og her legges maskineri til grunn.
Man ser her også basisen til de to primære retningslinjene innen politikk den dag i dag:
1) Statlig sentralisering. Her går kommunisme og andre diktaturliknende tilstander. Basisen til disse er temmingen av hunder og hester - krigsdyrene. Den originelle basisen er altså slaveri, både av dyr og mennesker.
2) Frihet og det "vestlige". Her er basisen "slaveri" av det ikke-organiske, altså maskineri.
Alt dette henger altså fullstendig sammen, og jeg mener også at dette er mer et høna og egget spørsmål i at filosofi ikke nødvendigvis kommer først.