Bioshock

Diskusjon om alt innen dataspill.

Bioshock

Innlegg QIQrrr 19 Aug 2007, 01:38

Fra VG 18.08.07:

Ayn Rand samlet en rekke hovedgrener i filosofien i det hun kalte objektivismen. Objektivismen var ifølge filosofi.no blant annet en kritikk av dominerende idéer i vestlig filosofi, inkludert subjektivisme, mystisisme, relativisme, altruisme og kollektivisme.

Skaperen av «Bioshock», Ken Levine, nevner Rands filosofi som en inspirasjonskilde til «Bioshock», men han understreker at inspirasjonen er overflatisk.

- «Bioshock» handler mindre om objektivisme enn om ekstremisme. Når en filosofi tas for langt, følger trøbbel etter, sier han til IGN.

I likhet med Rand selv, flyktet Andrew Ryan fra Russland til USA. Byggingen av Rapture skjer som en protest mot hele den vestlige sivilisasjonen.

Atlas, en av de viktigste birollene i «Rapture», er oppkalt etter Rands bok «Atlas Shrugged» («De som beveger verden», 1957).

http://www1.vg.no/spill/artikkel.php?artid=195145

Relevante søketreff fra Google:

http://www.google.no/search?hl=no&q=%22ayn+rand%22%2Bbioshock&meta=
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg QIQrrr 09 Sep 2007, 23:49

Jeg har testet spillet og dette har ingenting med Objektivisme å gjøre. Kan heller ikke skjønne at det har fått så ensidig gode kritikker - i beste fall å anse som middelmådig.
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg L Y 25 Sep 2007, 17:27

Nå har jeg også fått prøvd spillet.

Det er vel feil å hevde at det ikke har NOE med objektivismen å gjøre, og så så har heller ikke Levine hevdet at den eksplisitt handler om objektivismen. Det er undertoner av objektivistisk filosofi, og det kommer da også frem gjennom spillet, som slagordet "no gods or kings - only man" (som er en pun på Ayn Rands faith and force, ala Attila and the witch doctor). Også noen puns på Ayn Rands litteratur - skurken som heter Fontaine i spillet er den samme som karakteren Atlas (altså, the Fountainhead, Atlas Shrugged).

Når det gjelder kvaliteten på spillet generelt syns jeg nok at det har veldig bra atmosfære, så det er nok derfor den har fått så gode kritikker.

Jeg tror ikke at Bioshock er et forsøk på å lage om objektivismen til en stråmann, for deretter å kritisere det.
L Y

Innlegg QIQrrr 26 Sep 2007, 00:44

Misforstå meg rett. Når jeg skriver at dette ikke har noe med Objektivisme å gjøre mener jeg at det skrekkscenariet som males frem (og som spillet implisitt gir inntrykk av å være resultatet av et samfunnssystem bygget på Objektivisme) ikke kan kobles til Objektivisme på noen som helst måte. Skapningene man møter, disses handlinger og uttalte tanker, ligger så fjernt fra rasjonell egoisme som man kan komme. Om motivet for å skape dette negative inntrykket har jeg dog intet sagt, men den som ikke kjenner Rands filosofi kan lett får inntrykk av at Objektivisme er det samme som sosialdarwinisme - derfor hevder jeg at dette spillet ikke har noe med Objektivisme å gjøre - selv om undertoner, grunntoner og overtoner gir inntrykk av det stikk motsatte.
Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg ehasl 19 Okt 2008, 23:16

Bioshock 2 kommer:
http://www.gamer.no/artikler/bioshock_2_faar_navn/57050

Jeg lurer på hvordan de kommer til å betone objektivisme-siden av spillet denne gangen, etter tilbakemeldinger fra folk som Brook.
ehasl

Re: Bioshock

Innlegg RTE 17 Jun 2011, 23:13

Noen som har prøvd 2'eren av Bioshock? Var den mer eller mindre "Objektivistisk" enn 1'eren?

By the way: 3'eren "Bioshock - Infinite" kommer i 2012. Her er traileren: http://www.youtube.com/watch?v=UCeY-Ro3XoM
RTE

Gå til Dataspill

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest