Fallout New Vegas

Diskusjon om alt innen dataspill.

Fallout New Vegas

Innlegg Panther 01 Okt 2011, 14:08

Fallout New Vegas ble lagd av Obsidian, som tidligere var en del av Bioware.
De valgene du her gjør er med på å bestemme hva slags samfunn du vil ende opp med når du har kjørt gjennom spillet, og jeg mener at de treffer ganske bra her. Og ønsker man ett Laissez Faire samfunn med rettsstat så er dette det spillet som best har klart å representere dette.
Når du har kjørt gjennom spillet ender du opp med enten: Med en diktator a la Ceasar, Sosialisme som vi har idag, Anarki, eller ett slags Oligarki som fungerer som en kapitalistisk rettsstat hvor man er fri til å leve i fred og gjøre som man vil så lenge man ikke bryter lovene som beskytter ens rettigheter.
Og filmsekvensen og historien om hvordan samfunnet blir og hva følgene av det blir er rimelig spot on.
Men jeg må si at dette er den beste representasjonen av kapitalisme i spill til dags dato, etter min erfaring iallefall.

Fallout 3 ble lagd av Bethesda, her ente det med at du enten ga faen og stakk, eller at du ofret deg selv for det felles gode og alt ble happy days. I slutten av spillet måtte du inn i ett sterkt radioaktivt rom og aktivere noe for å transformere radioktivt vann/sjø til rent drikkbart vann, men gikk du inn ville du dø av radioaktiviteten. Valget du hadde var å gi faen og dra da ville en Brotherhood Paladin dame ofre seg selv isteden og du ble fordømt for å ikke ville ofre livet ditt, det andre valget var å gå inn og ofre deg og dø. Men det virkelig stygge her var at du kunne ha med deg en Supermutant som var immun mot radioaktivitet, og du kunne spørre han om han ville gå inn istedet for deg og aktivere systemet.
Svaret hans var noe lignende dette: "I would never stand in the way of your greatest moment in your life, your chance to sacrifice yourself for the greater good.", løst oversatt: "Jeg ville aldri stå i veien for ditt livs største øyeblikk, nemlig din mulighet til å ofre ditt liv for fellesskapets beste."

Noe jeg har merket meg ifra Bethesda er at de representerer sin verden med mennesker som altid ser slitne og ofte direkte stygge ut, en vits jeg og mine venner er at det finnes ikke en person i disse spillene som er under 40-50 år og som regel ganske så slitne 40-50 åringer, pene eller unge mennesker finnes vanligvis ikke og må i såfall moddes inn dette finnes det mange modder for da. Forhåpentligvis vil dette forandre seg i deres nyeste spill Skyrim da de har byttet ut designerne som tar seg av slikt, og bildene fra Skyrim virker lovende. Men jeg synes disse tingene sier litt om Bethesdas menneskesyn.

Obsidian er mer interessert i å gjøre opplevelsen til spillerne/kundene til en fornøyelse som alle kan verdsette, og gir da som regel spillerne valg slik at de kan gå og velge den løsningen som de liker best. Og har både vakre mennesker og happy endings.
I Fallout New Vegas da virket alle de forskjellige sluttene ganske nærme det man forventer, sosialisme endte akkurat slik vi forventer, det samme med Fascisme/diktator, Anarki, og Kapitalisme. Og da mener jeg slik som vi forventer at dette ender som :D .

Så jeg kan si at jeg er veldig fornøyd med New Vegas, så fornøyd at alt som kommer av DLC'er er insta buy.
Ken-G. Johansen.
Brukerens avatar
Panther

Re: Fallout New Vegas

Innlegg Holm 01 Okt 2011, 18:24

Panther skrev:Fallout New Vegas ble lagd av Obsidian, som tidligere var en del av Bioware.
De valgene du her gjør er med på å bestemme hva slags samfunn du vil ende opp med når du har kjørt gjennom spillet, og jeg mener at de treffer ganske bra her. Og ønsker man ett Laissez Faire samfunn med rettsstat så er dette det spillet som best har klart å representere dette.
Når du har kjørt gjennom spillet ender du opp med enten: Med en diktator a la Ceasar, Sosialisme som vi har idag, Anarki, eller ett slags Oligarki som fungerer som en kapitalistisk rettsstat hvor man er fri til å leve i fred og gjøre som man vil så lenge man ikke bryter lovene som beskytter ens rettigheter.

Visste ikke man kunne gjøre det? testet det bare et par timer og synes det virket som en expansion av Fallout 3, så gadd aldri å kjøpe det. Enig i det du skriver, at befolkningen (i hvertfall i FO3) alltid ser sliten ut. For meg så virket spillet som et skrekkeksempel på hva som kunne skjedd hadde det "militær-industrielle kompleks" fått mer "makt". Alt hadde liksom en veldig mørk undertone (ikke bare fordi hele verden hadde gått under :) ), som en parodi på 50-tallets amerikanske samfunn. Husker at jeg alltid sprengte Megatron i fillebiter for å støtte business-mannen Tenpenny.
Derfor har jeg alltid foretrukket Oblivion. Gleder meg til Skyrim, kommer nok til å se et fall i karakterene mine de første ukene.
"I hate conservatives, but I really f**king hate liberals."
Holm

Innlegg Rounin 02 Okt 2011, 15:57

Jeg for min del føler en viss optimisme i forbindelse med Fallout 3 også, siden det ikke kun er et apokalyptisk scenario, men også et post-apokalyptisk et. De som har overlevd katastrofen har riktignok mistet det meste, men de har til gjengjeld gjenvunnet sin frihet, i det det gamle samfunnet har forduftet, og verden ligger foran dem som et blankt ark, klar til å bygges opp igjen fra grunnen. Det har noen av de samme egenskapene som appellerer i "vill vest"-scenarier. At kulturelle uttrykk som musikk og design tilsynelatende henger igjen fra 40-50-tallet gir jo også en del assosiasjoner til Atlas Shrugged og til den fremtidsoptimismen som må ha hersket på den tiden.
Brukerens avatar
Rounin

Innlegg Panther 09 Okt 2011, 15:04

Må si at jeg tenkte mest på Oblivion og Morrowind når jeg tenkte på gamle slitne mennesker, i Fallout 3 er det iallfall noen pene mennesker (hvis man leter godt nok) i Oblivion og Morrowind kan jeg ikke huske å ha sett en eneste person som så bra ut.
Ken-G. Johansen.
Brukerens avatar
Panther

Innlegg stian 07 Sep 2012, 03:00

2 eksemplarer av Atlas Shrugged (som Burned books riktignok) ligger på et kott i øveretasjoen i RobCo HQ bygningen på Fallout 3.
Partimedlem.
stian

Innlegg Panther 07 Sep 2012, 15:35

stian skrev:2 eksemplarer av Atlas Shrugged (som Burned books riktignok) ligger på et kott i øveretasjoen i RobCo HQ bygningen på Fallout 3.

Kult, så ikke dem :shock:
Ken-G. Johansen.
Brukerens avatar
Panther

Innlegg stian 08 Sep 2012, 19:25

Bilde
Partimedlem.
stian

Innlegg Cuneax 09 Sep 2012, 10:15

Hva slags plattform er dette?

Jeg gikk for å sjekke selv med min PlayStation 3-versjon, men etter langt om lenge og lengre enn langt, hadde jeg fremdeles ikke funnet noen Atlas Shrugged. Alle de brente bøkene ser noenlunde like ut i PS3-versjonen, ser det ut som.
Brukerens avatar
Cuneax

Gå til Dataspill

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest