Kronikk i Aftenposten

Diskusjon om alt innen kunst og kultur, slik som litteratur, teater, film, musikk og dataspill.

Kronikk i Aftenposten

Innlegg Evans 25 Apr 2009, 19:02

http://www.aftenposten.no/meninger/kron ... 044926.ece

Der viser hun at Salander egentlig er den klassiske mannlige helten plassert i en spinkel kvinnekropp: Uavhengig, sterk og hardtslående.

Hun trenger ingen. Hun er helten som rir inn i solnedgangen, alene og uten behov for fellesskap.

Hun er mennesket høyresiden drømmer om, men som ikke finnes noe sted – annet enn i Stieg Larssons bøker.

Nå er jeg grunnleggende skeptisk til det meste som kommer fra Sverige, men dette virker da svært lovende. Bedre reklame for filmen kan jeg ikke forestille meg, iallfall. Selv om sitatene i sin kontekst var ment som kritikk.

Det interessante er at feminister er så all over the place nå, at det blir umulig å vite hva som er feminisme og hva som ikke er det. Hadde denne hovedpersonen blitt fremstilt som svak og i stor grad styrt av følelser, så hadde man fått kritikk fra feministkretser da også.

I bøkene fremstår det ikke som problematisk at noen har ustyrtelig mye mer penger enn andre. Tvert imot. Så lenge de er gode mennesker (slik som Salander) er det greit.

Stieg Larsson fremstår rett og slett som en skjult perle for min del. Jeg har sett hans navn i bokhyllene, men siden svensk krim stort sett er skrevet av marxister(det er vel endel norsk krim også, når jeg tenker meg om), så har det ikke stått øverst på listen over bøker jeg vil lese. Nå, derimot, er den øverst.

Man må dog spørre seg hvor kronikkforfatteren får sin kunnskap om verden fra:

Derfor er ikke Salander den helten vår tid trenger. Ja, Larsson og Salander skal ha kred for at de oppmuntrer kvinner til å stå opp mot undertrykkelse. Likevel blir Salander egentlig et bilde på den amerikanske drømmen: En person som kommer seg opp av svake kår på grunn av sine store talenter. Men i den virkelige verden er det knapt noen som får til dette.
Evans

Re: Kronikk i Aftenposten

Innlegg Erik 25 Apr 2009, 19:32

Evans skrev:Stieg Larsson fremstår rett og slett som en skjult perle for min del. Jeg har sett hans navn i bokhyllene, men siden svensk krim stort sett er skrevet av marxister(det er vel endel norsk krim også, når jeg tenker meg om), så har det ikke stått øverst på listen over bøker jeg vil lese. Nå, derimot, er den øverst.

Stieg Larsson er nok, som de fleste svenske forfattere, å finne på venstresiden. Han tilhørte i alle år mindre ultravenstre grupper. Jeg er enig i at sitatene kan forlede noen og hver til å tro noe annet.

Fra Wikipedia:

"Larsson var en mangeårig aktivist i Kommunistiska Arbetareförbundet og senere redaktør for det trotskistiske tidsskriftet Fjärde internationalen. Senere grunnla han organisasjonen Stiftelsen Expo som drev informasjonsinnsamling og overvåkning av politiske motstandere på høyresiden, og var redaktør for tidsskriftet Expo."
Erik

Innlegg Evans 25 Apr 2009, 21:15

Litt kjedelig å få sine fordommer bekreftet så brutalt:) Men jeg tror uansett at den boken blir interessant lesning.
Evans

Innlegg Rounin 26 Apr 2009, 14:59

Ja, det er virkelig uvanlig god reklame for en ellers unektelig skandinavisk bok. Hadde jeg sett denne boken i en bokhandel hadde jeg aldri sett på den to ganger, og første gangen jeg så den nevnt i avisen var jeg sikker på at det måtte være snakk om en slags norsk kalkunfilm. Men etter å ha sett med hvilken iver denne mannen tar avstand fra den, og hvor mange forkastelige verdier den forfekter, tror jeg jammen jeg vil vurdere å lese den en gang.
Brukerens avatar
Rounin

Innlegg Vegard Martinsen 26 Apr 2009, 17:16

Rounin skrev:Ja, det er virkelig uvanlig god reklame for en ellers unektelig skandinavisk bok. Hadde jeg sett denne boken i en bokhandel hadde jeg aldri sett på den to ganger, og første gangen jeg så den nevnt i avisen var jeg sikker på at det måtte være snakk om en slags norsk kalkunfilm. Men etter å ha sett med hvilken iver denne mannen tar avstand fra den, og hvor mange forkastelige verdier den forfekter, tror jeg jammen jeg vil vurdere å lese den en gang.

Disse bøkene er svært spennende!
Vegard Martinsen

Gå til Kunst og kultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest