"Greed is good"

Diskusjon om alt innen kunst og kultur, slik som litteratur, teater, film, musikk og dataspill.

"Greed is good"

Innlegg lba 13 Jul 2009, 03:02

Jeg er ny på DLF-forumet, og debuterer med et innlegg om noe som plager meg hver gang jeg ser filmen "Wall Street" eller hører noen sitere Gordon Gekkos berømte utsagn "Greed is good".
Som sikkert flere av dere har lagt merke til, sier Gordon egentlig i talen sin "Greed, in lack of a better word, is good".

Det er mulig jeg er alene om å plages av dette, men jeg synes det er noe svært viktig i nettopp "in lack of a better word": Ordet grådighet er forbundet med noe ondt; det forbindes med umoralske handlinger og mennesker som tilrøver seg noe han ikke har rett på. Sitatet blir derfor ofte misforstått/misbrukt ved at det brukes mot kapitalismen; det brukes som et bevis på at "ondskapen" ordet grådighet i sin misforståtte bruksform knyttes til, er drivkraften bak et kapitalistisk system.

Så hva er da "a better word" for grådighet, i betydningen ønsket om å tilegne seg det man fortjener gjennom ærlig arbeid og evner, snarere enn i betydningen ønsket om å tilegne seg noe gjennom svindel og irrasjonell egoisme slik det gjerne oppfattes? Det nærmeste jeg kommer er ordet ambisjoner, men jeg føler ikke det strekker til. Noen som har forslag?

Jeg må til slutt nevne at jeg ikke mener Gordon Gekko er det beste symbolet på det liberale mennesket. Men jeg ønsker å renvaske sitatet hans, som i utgangspunktet er så grunnleggende riktig, dersom vi hadde hatt et bedre ord for grådighet i betydningen jeg nevnte.
lba

Re: "Greed is good"

Innlegg odk 13 Jul 2009, 07:44

Selv vil jeg heller si at "grådighet" er et ord som blir valgt i mangel av orforåd...

Frivillig kapitalisme er villig hadel av varer og tjenester. Begge parter skal føle at det er til deres fordel å utføre handelen. Motivasjonen er personlig fortjeneste og utvikling, det være seg økonomisk eller på et annet plan.

Godon Gekko representere ikke kapitalisme, men en måte å sno seg på i en blandingsøkonomi. Du skal utnytte mest mulig av dine resurser for å intimidere, gjemme informasjon eller på annen måte skaffe deg fordeler. Dette er et prinsipp som ikke vil forsvinne med fredelig kapitalisme men representerer ikke hva jeg forbinder med fredelig kapitalisme.

odk
odk

Innlegg lba 16 Jul 2009, 01:57

Ja det er mulig det norske ordforådet ikke har noe godt ord for å dekke begrepet jeg prøver å sette ord på. Jeg er forresten helt enig i at Gekko ikke representerer en nyttig kapitalist. Takk for svar :)
lba

Innlegg Marianne Skånland 16 Jul 2009, 12:40

Kanskje "greedy" lik sulten? hungrig? begjærlig? sulten på livets goder?

Jeg er forøvrig ikke overbevist om at engelsk heller har dette leksikalisert, dvs uttrykt som et enkelt ord med godt befestet, stabil bruk i denne betydningsnyansen.

Hilsen en filolog!

Marianne Skånland

Gå til Kunst og kultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest