Goddess of the Market: Ayn Rand and the American Right

Diskusjon om alt innen kunst og kultur, slik som litteratur, teater, film, musikk og dataspill.

Goddess of the Market: Ayn Rand and the American Right

Innlegg Panther 25 Okt 2009, 16:30

http://www.capmag.com/article.asp?ID=5687

The Oblique Smearing of Ayn Rand
by Edward Cline (October 24, 2009)

Two biographies of Ayn Rand have burst upon the literary scene, both written by non-Objectivists, Anne C. Heller’s Ayn Rand and the World She Made (Doubleday), and Jennifer Burns’ Goddess of the Market: Ayn Rand and the American Right (Oxford University Press). I have not read either book, but will in time. I have read the first chapter of the Burns book on Amazon Books. It is a literate account of Rand’s early life in Russia, and contains details of her life heretofore unknown to me, but that appraisal in no way can be extended to the rest of her biography, not until I have read it. Of the two books, however, going by their reception in the press and the literary establishment, the Heller book is the least significant, because it is less intellectual and more biographical. Moreover, both books provide Rand’s detractors with a limitless salad bar of details of Rand’s life. This is not the fault of the authors, of course, regardless of the merits or demerits of their books.

Burns, an assistant professor of history at the University of Virginia, focuses on Rand’s intellectual development from her years in Russia up to her death in 1982. Heller, a magazine writer and editor for Esquire and Redbook, apparently, dwells on the “story” of Rand in terms of her social and personal life and political positions. It is the latter book from which “libertarian” reviewers have filled their plates from the salad bar. They have all proclaimed their fealty to Rand’s ideas, but at the same time have tried to diminish those ideas by deeming them as strictly “libertarian” and merely part of an evolutionary process of the development of libertarianism.

The most offensive instance of this kind of treatment of Rand -- praise so qualified that it ceases to be praise at all -- using Heller’s biography as a vehicle to not-so-subtly slander Rand, is Stephen Cox’s review of the book in the October issue Liberty magazine. His review, “Ayn’s World,” can be taken as the apotheosis of all libertarian reviews, because it is long, commits the same offenses, and is as thorough a job of “debunking“ Rand short of a Whittaker Chambers/William F. Buckley Jr. effort.

Enough said. There is much, much more that is offensive in Cox’s review, which, as I wrote earlier, served as a vehicle through which to launch his not-so-subtly buried digs at Ayn Rand. One wonders what he would have written if, by some chance, a scholar had uncovered the complete life of Aristotle and published it as Heller has published it: when and where he was born, the professions of his parents, his foibles, loves, hates and hobbies, his relationships with Alexander the Great, his friends, students and enemies, and how he went off the deep end of rationality after publishing the Nichomachean Ethics and became a cave-dwelling recluse -- and devoting minimal attention to what Aristotle bequeathed to the world.

Someday, if Western civilization survives the double onslaught of statism and Islam, another book will appear with the same title, only it will describe the phoenix of reason and the world Ayn Rand helped to make possible. Libertarianism, as an ideology, will merit perhaps only a footnote.
Ken-G. Johansen.
Brukerens avatar
Panther

Re: Goddess of the Market: Ayn Rand and the American Right

Innlegg Wilhelm Hagerup 05 Jul 2010, 15:19

Jeg har lest begge bøkene nylig, og jeg er helt uenig i at det er noe som helst sverting av Ayn Rand på gang i disse bøkene.

Bøkene er godt skrevet, og Rands liv (spesielt i Heller-boken) presenteres godt konsentrert rundt viktige begivenheter, med kritisk men respektfull avstand.

I Burns-boken er det mer fokus på rollen Rand har spilt i det politiske landskapet. Bl.a. gjør Burns det klart at Rand nesten på egen hånd forhindret at amerikansk libertarianisme gikk til venstre på 60-tallet. Det er stort.

Man må være ekstremt naiv og overfladisk hvis man ikke skjønner at en person som tenker store og viktige tanker ikke samtidig kan ha sine personlige problemer og sider ved personligheten som ikke nødvendigvis alltid var like sympatisk.
Jeg for min del har fått enda mer beundring og respekt for Rands bidrag efter å ha lest bøkene, og det sier ikke så rent lite.
Med hilsen
Wilhelm Hagerup

"An artist reveals his naked soul in his work. "
Ayn Rand
Wilhelm Hagerup

Innlegg ChristianHovden 06 Jul 2010, 09:58

Hagerup har selvfølgelig utført en freudiansk analyse av begge disse bøkene? ;)
Mvh
Christian
ChristianHovden

Innlegg Wilhelm Hagerup 06 Jul 2010, 11:45

ChristianHovden skrev:Hagerup har selvfølgelig utført en freudiansk analyse av begge disse bøkene? ;)

Vel, jeg kunne jo ha trukket inn projiseringsbegrepet, hvor en person projiserer sin egen undertrykte angst/frykt eller egne ønsker/begjær-behov på et objekt. I så måte kan både Heller og Burns sies å ha undertrykte begjær for å være sterke kvinner med seksuell og intellektuell makt over menn. (Forresten så er det begjæret sikkert ikke så veldig undertrykt).
Med hilsen
Wilhelm Hagerup

Ayn Rand
Wilhelm Hagerup

Innlegg Vegard Martinsen 13 Jul 2010, 05:21

Wilhelm Hagerup skrev:Jeg har lest begge bøkene nylig, og jeg er helt uenig i at det er noe som helst sverting av Ayn Rand på gang i disse bøkene.

Burns-boken er ille, og den andre er enda verre.

Her er et svar:

http://www.theobjectivestandard.com/iss ... -burns.asp

Heller skriver helt innledningsvie at "siden jeg ikke er Objektivist fikk jeg ikke tilgang til arkivene ved The Ayn Rand Institute", noe som er en løgn.

I Burns-boken er det mer fokus på rollen Rand har spilt i det politiske landskapet.

Det er dessvere svært lite om politikk i boken. Mitt intrykk er at Burns brukte dette som et påskudd for å få boken til ikke å se ut som en vanlig biografi, noe den er.

Bl.a. gjør Burns det klart at Rand nesten på egen hånd forhindret at amerikansk libertarianisme gikk til venstre på 60-tallet. Det er stort.

Ja, og dette er sant.

Man må være ekstremt naiv og overfladisk hvis man ikke skjønner at en person som tenker store og viktige tanker ikke samtidig kan ha sine personlige problemer og sider ved personligheten som ikke nødvendigvis alltid var like sympatisk.

Det som er problematisk er at dette ikke er sant.
Vegard Martinsen

Innlegg Wilhelm Hagerup 13 Jul 2010, 08:20

Takk for interessant link. Det var en god kritikk av boken.

Jeg er helt enig i at linken med hennes barne- og ungdomsopplevelser og hennes filosofiske idéer som voksen er overforenklet i Burnsboken. At de spilte en rolle i å påvirke er jo klart, men mer enn noe er Rand preget av et ekstremt sterkt og uavhengig sinn som nok ville funnet frem til mange av de samme tankene om hun vokste opp et annet og fredeligere sted.
At det blir litt mye såpeopera var faktisk en tanke jeg også gjorde meg.

Ellers synes jeg det blir litt feil å kritisere boken for ikke å diskutere Rands idéer i mer dybde. Boken handler ikke om Rands filosofi, livsyn eller egentlig om hennes idéer som sådan, men om hvilken rolle hun har spilt på amerikansk høyreside. Her er boken et bidrag, men naturligvis ikke den hele og fulle historie.

Er det ikke på gang en like omfattende autorisert biografi?

Ellers kunne jeg vært interessert i å se en utdypning av hva du mener ikke er sant i fremstillingen av Rand som person. Du mener antagelig ikke å si at hun var fulkommenheten inkarnert? (Dette gjelder begge biografier forsåvidt).
Med hilsen
Wilhelm Hagerup

Ayn Rand
Wilhelm Hagerup

Innlegg Vegard Martinsen 13 Jul 2010, 10:02

Wilhelm Hagerup skrev: ... Ellers synes jeg det blir litt feil å kritisere boken for ikke å diskutere Rands idéer i mer dybde. Boken handler ikke om Rands filosofi, livsyn eller egentlig om hennes idéer som sådan, men om hvilken rolle hun har spilt på amerikansk høyreside.

Nettopp, og dette handler om ideer ...

Er det ikke på gang en like omfattende autorisert biografi?

Jo.

Ellers kunne jeg vært interessert i å se en utdypning av hva du mener ikke er sant i fremstillingen av Rand som person.

Skal se om jeg kan finne noe på dette. Det vil nok være for mye jobb for meg å skrive dette.

Vil dog anbefale James Valliants "The Passion of Ayn Rand´s Critics".

Du mener antagelig ikke å si at hun var fulkommenheten inkarnert?

Nei, hun gjorde noen feil, og den aller største var at hun ikke gjennomskuet Brandens.
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 13 Jul 2010, 10:05

Harry Binswanger har publisert dette:

I was one of Ayn Rand’s closest friends in her last years. I visited her in her apartment about once a week during the last year or so of her life, and spoke to her on the phone daily. This being a blog, I can only make assertions.

1. Rand had no problem with Dexedrine. She took a tiny amount daily (they even continued to give it to her when she was in the hospital).

2. Both the Heller and the Burns view of her character and personality is wrong: she was a fully rational person, as well as a gracious and charming one. The breaks she made with people were well deserved by them (I knew all the details in most of the cases.) I only wish she had broken with Greenspan.

3. She was very well versed in the history of philosophy, although more through secondary sources for the philosophers she disagreed with. Her knowledge of the history of philosophy is amply displayed in the title essay of her book For the New Intellectual. I’m a professional philosopher (not currently in academia, but I have taught graduate philosophy at U Texas/Austin), and I’m awestruck by the incisiveness of her presentation of the history of philosophy (presented in a highly condensed, masterfully essentialized form) in that essay. Oh, here’s another data point. A couple of years ago, the Ayn Rand Society of the American Philosophical Association had a meeting on her view of Aquinas, and one of the world’s leading authorities on Aquinas (not at all an Objectivist) stated that he was surprised to learn that she got Aquinas’ theory of universals right, as opposed to the claim of a lesser paper-presenter at the session arguing that she got it wrong.

You probably won’t be (and shouldn’t be) convinced by my mere assertions, but I wanted to go on record as giving a diametrically opposite view. You can pretty much judge for yourself by reading what she wrote, and as to her personality, read Letters of Ayn Rand–a fascinating look at her whole life through her letters. Also, highly recommended is the very short book by another of her close friends (Mary Ann Sures, who typed the manuscript of Atlas Shrugged in Rand’s apartment): Facets of Ayn Rand.
January 1, 2010, 9:03 pm
Vegard Martinsen

Innlegg Wilhelm Hagerup 13 Jul 2010, 12:02

OK, dette var veldig interessant.
Med hilsen
Wilhelm Hagerup

Ayn Rand
Wilhelm Hagerup

Innlegg Wilhelm Hagerup 13 Jul 2010, 12:09

Vegard Martinsen skrev:
Wilhelm Hagerup skrev: ... Ellers synes jeg det blir litt feil å kritisere boken for ikke å diskutere Rands idéer i mer dybde. Boken handler ikke om Rands filosofi, livsyn eller egentlig om hennes idéer som sådan, men om hvilken rolle hun har spilt på amerikansk høyreside.

Nettopp, og dette handler om ideer ...

Det er helt klart at Burnsbokens store svakhet er dens overfladiske behandling av grunnidéene, og hvordan Rands efterhvert mer og mer utviklede helhetssyn påvirket konkrete standpunkt. Bl.a. virker det som Burns ikke forstår hvorfor Rand var mot vietnamkrigen, selv om hun gir en god fremstilling av hvorfor hun likte NASAs romfartsprogram, noe mange libertarianere ikke forstod.

Hellerboken var kanskje mer "ærlig" iom at den ikke utgir seg for å være en bok om politikk eller Rands politiske rolle.
Med hilsen
Wilhelm Hagerup

Ayn Rand
Wilhelm Hagerup

Innlegg PAMENTAS 13 Jul 2010, 14:27

Wilhelm Hagerup skrev:Jeg har lest begge bøkene nylig, og jeg er helt uenig i at det er noe som helst sverting av Ayn Rand på gang i disse bøkene.

Bøkene er godt skrevet, og Rands liv (spesielt i Heller-boken) presenteres godt konsentrert rundt viktige begivenheter, med kritisk men respektfull avstand.

I Burns-boken er det mer fokus på rollen Rand har spilt i det politiske landskapet. Bl.a. gjør Burns det klart at Rand nesten på egen hånd forhindret at amerikansk libertarianisme gikk til venstre på 60-tallet. Det er stort.

Jeg for min del har fått enda mer beundring og respekt for Rands bidrag efter å ha lest bøkene, og det sier ikke så rent lite.
Vikarierende motiver, i såfall hvilke?
PAMENTAS

Innlegg Wilhelm Hagerup 13 Jul 2010, 19:19

PAMENTAS skrev:

For et patetisk innlegg. Tegn på svakhet. For det første kan du stå frem med fullt navn, og for det andre komme med dine argumenter. Gjesp...neste!
Med hilsen
Wilhelm Hagerup

Ayn Rand
Wilhelm Hagerup

Innlegg PAMENTAS 13 Jul 2010, 21:36

Wilhelm Hagerup skrev:
PAMENTAS skrev:

For et patetisk innlegg. Tegn på svakhet. For det første kan du stå frem med fullt navn, og for det andre komme med dine argumenter. Gjesp...neste!
Kan du isteden utdype hva du mener med; "Man må være ekstremt naiv og overfladisk hvis man ikke skjønner at en person som tenker store og viktige tanker ikke samtidig kan ha sine personlige problemer og sider ved personligheten som ikke nødvendigvis alltid var like sympatisk", da?
PAMENTAS

Innlegg Vegard Martinsen 14 Jul 2010, 05:13

Jo mer jeg finner ut om Rand og om alt mulig annet, jo større blir min beundring for henne.
Vegard Martinsen

Innlegg Wilhelm Hagerup 14 Jul 2010, 08:17

PAMENTAS skrev:Kan du isteden utdype hva du mener med; "Man må være ekstremt naiv og overfladisk hvis man ikke skjønner at en person som tenker store og viktige tanker ikke samtidig kan ha sine personlige problemer og sider ved personligheten som ikke nødvendigvis alltid var like sympatisk", da?

Javisst.
Veldig mange mennesker som kommer med viktige og gode bidrag innen både filosofi, kunst, videnskap, politikk og forretninger, har sider ved personlighet og adferd som ikke alltid trenger være like sympatisk.
Med min anglofile orientering er to av de største politiske ledere fra det 20. århundre gode eksempler: Churchill var en strålende krigsleder, med gode verdier i bunn. Men han hadde et alkoholproblem, og var til en viss grad rasist (naturligvis var han ikke ekstremt rasistisk efter den tidens standard, men dog). Thatcher var meget klarsynt på hva Storbritannia trengte politisk, men hun var i økende grad så ufølsom overfor sine kolleger at hun mistet støtte fra sine nærmeste støttespillere.
Benjamin Britten, en fantastisk komponist og musikalsk geni hadde en unsunn tiltrekning mot unge gutter, etc. etc.

Ayn Rand var en av de mest modige og selvstendige intellektuelle i det 20. århundres Amerika, men hun var ikke perfekt for det. Vi tar med takknemlighet vare på arven hennes (noen bedre enn andre) men vi tilber henne ikke, og vi trenger ikke glatte over hennes personlige problemer og det som muligens var problematiske sider ved hennes personlighet.
Hvis (og jeg innser det er et stort HVIS) hun strevde med depresjoner og angst blir hennes intellektuelle ureddhet og kompromissløshet enda mer imponerende.

Nå kan det selfølgelig være at begge disse forfatterne - Heller og Burns - uavhengig av hverandre velger å legge urimelig vekt på de samme tingene for å lage litt "skandale" effekt, og dermed selge bedre på bekostning av en mer edruelig fremstilling. Men dette virker litt for sammensvergelsesaktig for meg, og det er uansett noe annet enn en bevisst sverting (med det formål å sverte).
Jeg er dog åpen for en annen fremstilling.
Med hilsen
Wilhelm Hagerup

Ayn Rand
Wilhelm Hagerup

Neste

Gå til Kunst og kultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest