Goddess of the Market: Ayn Rand and the American Right

Diskusjon om alt innen kunst og kultur, slik som litteratur, teater, film, musikk og dataspill.

Re: Goddess of the Market: Ayn Rand and the American Right

Innlegg Vegard Martinsen 15 Jul 2010, 08:06

Ayn Rand hadde temperament og hun kunne i blant bli sint uten at det var en god nok grunn til det (f.eks. når folk ikke forsto ting hun forklarte like raskt som hun mente de burde). Ofte, når hun hadde studenter som virkleig ville lære, hadde hun en engels tåldmodighet.

Når dette er utgansgpunktet så er det helt feil å omtale henne som om hun hadde personlige problemerer eller at hun nærmest var en tyrann.
Vegard Martinsen

Innlegg Wilhelm Hagerup 15 Jul 2010, 09:06

Vegard Martinsen skrev:Ayn Rand hadde temperament og hun kunne i blant bli sint uten at det var en god nok grunn til det (f.eks. når folk ikke forsto ting hun forklarte like raskt som hun mente de burde). Ofte, når hun hadde studenter som virkleig ville lære, hadde hun en engels tåldmodighet.

Når dette er utgansgpunktet så er det helt feil å omtale henne som om hun hadde personlige problemerer eller at hun nærmest var en tyrann.

Ja det er sant. Så blir spørsmålet hva som er riktig utgangspunkt; og der er det vel en del uenighet mellom de som kjente henne, hvis jeg har forstått det riktig.

En annen ting er at det ikke er Rands feil at en del av de som ble med i kretsen rundt henne var litt vel sykofantiske.
Med hilsen
Wilhelm Hagerup

"An artist reveals his naked soul in his work. "
Ayn Rand
Wilhelm Hagerup

Innlegg Vegard Martinsen 15 Jul 2010, 09:23

Wilhelm Hagerup skrev:
Vegard Martinsen skrev:Ayn Rand hadde temperament og hun kunne i blant bli sint uten at det var en god nok grunn til det (f.eks. når folk ikke forsto ting hun forklarte like raskt som hun mente de burde). Ofte, når hun hadde studenter som virkleig ville lære, hadde hun en engels tåldmodighet.

Ja det er sant. Så blir spørsmålet hva som er riktig utgangspunkt; og der er det vel en del uenighet mellom de som kjente henne, hvis jeg har forstått det riktig.

De som snakker stygt om henne er avslørt som svindlere og løgnere, og de har beskyldt AR for mange ting for å stille seg selv i et bedre lys.

En annen ting er at det ikke er Rands feil at en del av de som ble med i kretsen rundt henne var litt vel sykofantiske.

AR var en gjennomført ærlig person, og hun klarte ikke forestille seg at noen kunne komme til henne og gi inntrykk av at de søkte kunnskap, mens de egentlig bare var ute etter posisjon og prestisje og forbindelser.

Etter mitt syn var hun naiv på dette punktet.
Vegard Martinsen

Innlegg Petter Sandstad 16 Jul 2010, 17:25

Wilhelm Hagerup skrev:Churchill var en strålende krigsleder, med gode verdier i bunn. Men han hadde et alkoholproblem, og var til en viss grad rasist (naturligvis var han ikke ekstremt rasistisk efter den tidens standard, men dog). Thatcher var meget klarsynt på hva Storbritannia trengte politisk, men hun var i økende grad så ufølsom overfor sine kolleger at hun mistet støtte fra sine nærmeste støttespillere.

Man kan rette spørsmål mot den nye trenden mot å nidlese etter feil hos enhver helt, for så å overfokusere på denne såkalte feilen. Se denne tråden. Dette gjelder også Churchill og Thatcher. Churchill hadde aldeles ikke noe alkoholproblem, og hva rasist-anklagen angår så er den i beste fall tvilsom. Thatcher kunne nok ha gjort noen ting bedre, og særlig stolte hun på noen udugelige støttespillere (særlig kan Bernard Ingham her nevnes, se for eksempel Nigel Lawsons biografi, ss. 467 til 471. Andre er Alan Walters). Men hvis det er dette man legger fokuset på, så gjør man en stor urett mot Thatcher -- og lignende med enhver annen helt, inkludert Ayn Rand.
Petter Sandstad DLF
Petter Sandstad

Innlegg Wilhelm Hagerup 16 Jul 2010, 19:42

Petter Sandstad skrev:
Wilhelm Hagerup skrev:Churchill var en strålende krigsleder, med gode verdier i bunn. Men han hadde et alkoholproblem, og var til en viss grad rasist (naturligvis var han ikke ekstremt rasistisk efter den tidens standard, men dog). Thatcher var meget klarsynt på hva Storbritannia trengte politisk, men hun var i økende grad så ufølsom overfor sine kolleger at hun mistet støtte fra sine nærmeste støttespillere.

Man kan rette spørsmål mot den nye trenden mot å nidlese etter feil hos enhver helt, for så å overfokusere på denne såkalte feilen. Se denne tråden. Dette gjelder også Churchill og Thatcher. Churchill hadde aldeles ikke noe alkoholproblem, og hva rasist-anklagen angår så er den i beste fall tvilsom. Thatcher kunne nok ha gjort noen ting bedre, og særlig stolte hun på noen udugelige støttespillere (særlig kan Bernard Ingham her nevnes, se for eksempel Nigel Lawsons biografi, ss. 467 til 471. Andre er Alan Walters). Men hvis det er dette man legger fokuset på, så gjør man en stor urett mot Thatcher -- og lignende med enhver annen helt, inkludert Ayn Rand.

Du har utvilsomt rett i at det ville vært rart å skulle overfokusere på feil, personlige problemer og mangler. Men samtidig blir det også tvilsomt å skulle ønske å "glatte" over og fremstille et glansbilde av de personer som man av en eller annen grunn beundrer.
Og som jeg har sagt i ovenstående innlegg kan man godt argumenter for at de to nyeste biografiene om Rand vet å benytte seg av verdien av en god skandale, for å si det forsiktig.

Men, og her er det sentrale poenget: Det ble hevdet at Burns-boken (og dermed Heller-boken nødvendigvis) var "sverting" av Ayn Rand. For at det skal holde mål må det være en så grov feilfremstilling av faktiske forhold at det enten er løgn eller på grensen til løgn.
Det er vel kanskje kun Branden sine og Peikoff som hadde nødvendig nærhet over tid til å kunne bekrefte eller avkrefte faktiske forhold (?).

Hvis bøkene er sannferdige i sine respektive fremstillinger (og man kan da naturligvis kritisere dem for å gi for mye plass til personlige problemer etc, men det blir et annet spørsmål) er det da en sverting å bringe dem frem i lyset for et nytt publikum? Mange av de vil ikke reagere spesielt negativt på forholdet til Branden eller bruken av amfetamin. Mange vil også beundre henne kompromissløse mentale bulldoggkvaliteter, og forakte de heller svake menneskene som følte seg "tråkket på". (I hvert fall er det min reaksjon langt på vei). Begge bøkene indikerer at Rand var selvopptatt. OK, er det ensidig negativt? Nei. Jeg skulle ikke ønske at Rand var mer opptatt av at en eller annen libertarianer følte seg mer velkommen enn at hun var tro og ærlig i sin intellektuelle overbevisning.

Det som gjør henne til en "gudinne" for å bruke den terminologien, er jo nettopp at hun sto over de vanlige, små menneskelige hensyn. Hun var "larger than life" som det heter. Gjorde det henne til en behagelig vertinne? Sikkert ikke, og jeg håper for guds skyld ikke det.

Så, poenget mitt er at Rands store, strålende kvaliteter er gull som tåler å lutres i den kritiske ilden. Når menneskelige feil og svakheter brennes bort ser vi enda klarere at det bidraget hun gav oss alle sammen er mer verdt enn Flemings penicillin, større enn Fords samlebånd og mer oppløftende enn Schillers Ode an die Freude.

Jeg er ikke objektivist i ordets rette forstand, men min takknemlighet overfor Rands bidrag er uendelig og ubetalelig. Ikke desto mindre må jeg være ærlig i min søken efter dypere kunnskap og forståelse. Å bortforklare eller ignorere sider ved Rand eller andre viktige personer som jeg ikke finner ønskelig er ikke forenlig med denne søken. Men; og her avslutter jeg der forrige bidrag begynte: Jeg har ikke behov for å bruke mye tid og energi på disse sidene. Efter at de er kartlagt og ærkjent kan vi gå videre til det som er langt viktigere, og bruke tiden der.
Med hilsen
Wilhelm Hagerup

Ayn Rand
Wilhelm Hagerup

Innlegg Vegard Martinsen 17 Jul 2010, 12:45

Men, og her er det sentrale poenget: Det ble hevdet at Burns-boken (og dermed Heller-boken nødvendigvis) var "sverting" av Ayn Rand. For at det skal holde mål må det være en så grov feilfremstilling av faktiske forhold at det enten er løgn eller på grensen til løgn.

Jeg vil si at begge disse bøkene er slik, men Burns er mindre ille enn Heller.

Det er vel kanskje kun Branden sine og Peikoff som hadde nødvendig nærhet over tid til å kunne bekrefte eller avkrefte faktiske forhold (?).

Og Branden er en notorisk løgner.
Vegard Martinsen

Innlegg Wilhelm Hagerup 21 Jul 2010, 13:55

Vegard Martinsen skrev:

Kan du støtte opp den første påstanden med konkrete eksempler?

Den andre påstanden er meget grov. Hva er grunnlaget for å si det? Og er det ikke slik at både herr og fru Branden hadde nogenlunde samme historie, noe som må bety at de begge er løgnere? I tillegg, iht Heller, benektet Peikoff forholdet mellom Rand og Branden. Det må bety at det var han som løg og ikke Branden sine.

Som før sagt: Jeg vet ikke, men jeg er fascinert av så sterke påstander, og skulle gjerne sett dem støttet opp, om mulig.
Med hilsen
Wilhelm Hagerup

Ayn Rand
Wilhelm Hagerup

Innlegg PAMENTAS 21 Jul 2010, 15:01

Wilhelm Hagerup skrev:
Vegard Martinsen skrev:

Den andre påstanden er meget grov. Hva er grunnlaget for å si det? Og er det ikke slik at både herr og fru Branden hadde nogenlunde samme historie, noe som må bety at de begge er løgnere? I tillegg, iht Heller, benektet Peikoff forholdet mellom Rand og Branden. Det må bety at det var han som løg og ikke Branden sine.

Som før sagt: Jeg vet ikke, men jeg er fascinert av så sterke påstander, og skulle gjerne sett dem støttet opp, om mulig.
...og de var to personer som ikke fremsatte historiene sine uavhengig av hverandre!
PAMENTAS

Innlegg Wilhelm Hagerup 21 Jul 2010, 15:19

PAMENTAS skrev:...og de var to personer som ikke fremsatte historiene sine uavhengig av hverandre!

Den formuleringen er litt uklar, men om jeg forstår deg riktig mener du at de IKKE fremsatte historiene uavhengig av hverandre.

De ble jo skilt, men naturligvis det er mulig begge er løgnere, eller det er mulig begge ikke er det.
Med hilsen
Wilhelm Hagerup

Ayn Rand
Wilhelm Hagerup

Innlegg PAMENTAS 21 Jul 2010, 21:21

Wilhelm Hagerup skrev:
PAMENTAS skrev:...og de var to personer som ikke fremsatte historiene sine uavhengig av hverandre!

Den formuleringen er litt uklar, men om jeg forstår deg riktig mener du at de IKKE fremsatte historiene uavhengig av hverandre.

De ble jo skilt, men naturligvis det er mulig begge er løgnere, eller det er mulig begge ikke er det.
De var gift en gang i tiden og hadde kontakt etter skilsmissen, det betyr vel at en kan mistenke at historiene ikke er uavhengig av hverandre, dvs en av dem kan være løgneren, også påvirket hva den andre skrev?
PAMENTAS

Innlegg Wilhelm Hagerup 21 Jul 2010, 22:24

PAMENTAS skrev:
Wilhelm Hagerup skrev:

De var gift en gang i tiden og hadde kontakt etter skilsmissen, det betyr vel at en kan mistenke at historiene ikke er uavhengig av hverandre, dvs en av dem kan være løgneren, også påvirket hva den andre skrev?

Joda, det er fullt ut mulig. Samtidig er det av og til slik at skilsmisser ikke fører til økt harmoni og enighet.
Med hilsen
Wilhelm Hagerup

Ayn Rand
Wilhelm Hagerup

Innlegg Vegard Martinsen 22 Jul 2010, 07:29

Wilhelm Hagerup skrev: ...

Den andre påstanden er meget grov. Hva er grunnlaget for å si det? Og er det ikke slik at både herr og fru Branden hadde nogenlunde samme historie, noe som må bety at de begge er løgnere?

De innrømmmer selv at de løy.

Enklest er det dog å sammenligne de to versjonene av Brandens memoarer: "Judgement Day" (1989) og "My Years With Ayn Rand" (1999). I den andre versjonen pynter han veldig på en god del av det han tilsto i den første utgaven.

I tillegg, iht Heller, benektet Peikoff forholdet mellom Rand og Branden. Det må bety at det var han som løg og ikke Branden sine.

Eller at dette var på et tidspunkt hvor Peikoff ikke visste om forholdet.

Les Valliants bok.
Vegard Martinsen

Innlegg Wilhelm Hagerup 22 Jul 2010, 07:49

Vegard Martinsen skrev:
Wilhelm Hagerup skrev: ...

Den andre påstanden er meget grov. Hva er grunnlaget for å si det? Og er det ikke slik at både herr og fru Branden hadde nogenlunde samme historie, noe som må bety at de begge er løgnere?

De innrømmmer selv at de løy.

Enklest er det dog å sammenligne de to versjonene av Brandens memoarer: "Judgement Day" (1989) og "My Years With Ayn Rand" (1999). I den andre versjonen pynter han veldig på en god del av det han tilsto i den første utgaven.

I tillegg, iht Heller, benektet Peikoff forholdet mellom Rand og Branden. Det må bety at det var han som løg og ikke Branden sine.

Eller at dette var på et tidspunkt hvor Peikoff ikke visste om forholdet.

Les Valliants bok.

OK, det var interessant. Jeg skal få sett på de bøkene du nevner.

Men kunne du også nevnt noen eksempler på hva du fant så feilaktig i Heller og Burns bøkene at det kvalifiserer som sverting, som du nevnte ovenfor?
Med hilsen
Wilhelm Hagerup

Ayn Rand
Wilhelm Hagerup

Innlegg Vegard Martinsen 22 Jul 2010, 09:41

Wilhelm Hagerup skrev: ...Men kunne du også nevnt noen eksempler på hva du fant så feilaktig i Heller og Burns bøkene at det kvalifiserer som sverting, som du nevnte ovenfor?

Ang Burns så henviser jeg til det som Binswanger sa gjengitt over, og Mayhews omtale, linket til over.

Ang Heller så er den verre enn Burns. Bildet som Heller skaper av AR er ganske ille. Jeg har ikke notert meg utvalgte sitater slik at jag nå kan henvise til dem for å begrunne dette, men jeg slo opp på et tilfeldig sted I Heller og fant dette:

ARs sekretær Barbara "Weiss had looked on as dozens of hapless followers had endured interrogation and humuliation" (s 400).

Med utgangspunkt i det jeg vet så kan ikke dette være riktig. Det er riktig at AR iblant ble sint når hun ble stilt "dumme" spørsmål, og dette er meget kritikkverdig. Men dessverre er slikt vanlig: vi har vel alle i vår skolegang opplevet at en lærer er blitt sint når en elev har stilt et dumt spørsmål. Men å fremstille dette slik Heller gjør i sitatet over er uholdbart.

http://www.solopassion.com er disse bøkene diskutert i et stort antall til dels meget lange innlegg, og de som er interessert i mer kan gå dit.

Her er to av mange tråder:

http://www.solopassion.com/node/7165

http://www.solopassion.com/node/7156

Men la meg advare: mange av de som skriver der er meget friske i språkbruken.
Vegard Martinsen

Innlegg Panther 22 Jul 2010, 17:24

Her er en til fra Robert Mayhew

http://www.capitalismmagazine.com/culture/books-non-fiction/6040-Goddess-the-Market-Ayn-Rand-and-the-American-Right-Jennifer-Burns.html

Goddess of the Market: Ayn Rand and the American Right by Jennifer Burns
21 July 2010 Robert Mayhew

Jennifer Burns has no grasp of or interest in Rand’s philosophical ideas or arguments.

Jennifer Burns’s Goddess of the Market: Ayn Rand and the American Right is the first biography to appear since the Brandens’.3 As Burns has no personal ax to grind, is a professor of history, and had nearly unprecedented access to the Ayn Rand Archives, those interested in Rand had reason to expect Burns’s book to tell much about the life and thought—especially the political thought—of the author of The Fountainhead and Atlas Shrugged. And although, in the 21st century, it may be too much to expect an academic biography that “canonizes”4 Rand, it is reasonable to hope for a portrayal that steers clear of vulgarization. Unfortunately, those who have such expectations will be disappointed.

What readers might have expected—what such a book could have been—is a presentation of the development of Ayn Rand’s political thought and its basis in her more fundamental philosophy, a history of her political activities and interactions with others on the right explained largely in terms of her philosophy, and a discussion of how she compares to others on the right in terms of essentials. The successful execution of such a project would not require agreement with Rand’s philosophy or political views; but it would require at least a basic understanding of, and interest in, her philosophical fundamentals and her arguments for her political ideas. Burns, however, has no grasp of or interest in Rand’s philosophical ideas or arguments, and chose to write a different sort of biography. Consider just a few of the book’s major problems:5

Burns is, to return to Oscar Wilde, a modern, and such are the ways in which she vulgarizes Rand.

On the first page of this biography, Burns writes of Rand: “Ideas were the only thing that truly mattered, she believed, both in a person’s life and in the course of history.” That is true. And Ayn Rand deserves a biographer who believes, at the very least, that ideas matter.
Ken-G. Johansen.
Brukerens avatar
Panther

Forrige

Gå til Kunst og kultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest