Atlas Shrugged Part 1 - Trailer

Diskusjon om alt innen kunst og kultur, slik som litteratur, teater, film, musikk og dataspill.

Re: Atlas Shrugged Part 1 - Trailer

Innlegg Onarki 18 Feb 2011, 14:28

Jan A. Skarstein skrev:Ser ikke så gale ut nei, men jeg er fortsatt litt skeptisk til hvordan de lange talene i boken kommer til å fungere på film. Men 15. april passet jo utmerket for meg, da jeg akkurat er i USA, jeg må finne en kino i New York eller Florida som kommer til å vise Atlas!

Jeg så for en tid tilbake en youtube-film der hvor noen hadde laget en sterkt klippet og redigert versjon av Galts tale. (Det er en slags musikk-video/tekno-versjon) Den er bare på 4 minutter, men jeg synes likevel at de har klart å få det forbløffende bra til:

http://www.youtube.com/watch?v=STnUlpHf720

Talen inneholder selvfølgelig ikke alt, og jeg er sikker på at det kunne vært gjort en enda bedre jobb. Likevel er den såpass god at det viser at det ER fullt mulig å forkorte talen på en sånn måte at de som hører på får en god opplevelse og et koherent, meningsfullt og bra budskap. Hvis jeg var filmskaperne ville jeg forsøkt å forkorte ned talen og fått med meg en del essensielle punch lines med referanse til plottet. Her er en mini-versjon som noen har laget, på bare litt under 1000 ord:

http://www.working-minds.com/galtmini.htm

Den er ikke så ille, og den har klar referanse til plottet, og passer dermed inn i filmen. 1000 ord er fullt mulig å fremføre på godt under 10 minutter, og de som påstår at det ikke funker på film med en lang tale bør ta en titt på denne amatør-dramatiseringen av Galts tale på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=00xStn_jXKo

Den er laget med superlavt budsjett og er essensielt ikke noe annet enn å legge til litt musikk og noen bilder/filmklipp, men det er svært effektivt, og hvis dette gjøres av proffer er det ingen grunn til at de ikke kan holde på i 20 minutter uten at det oppleves som kjedelig eller som noe som stopper opp handlingen. (I boken tar det 3-4 timer å lese talen og da er det forståelig at enkelte synes at den stopper opp handlingen.)

Det betyr selvfølgelig ikke at disse folkene får dette til, men jeg mener at det er fullt mulig. Å dedikere 15 minutter av en 2,5 timer lang film (10%) til en tale bør gå helt greit, og jeg tror det kan fungere utmerket.
Onarki

Innlegg Patruljebil 19 Feb 2011, 02:12

Til å begynne med likte jeg det jeg så, men så ble jeg plutselig skeptisk etter å ha hørt kommentarene til manusforfatteren. Jeg er klar over at Ayn Rand bl.a sier følgende om det som er ondt "...that which is proper to the life of a rational being is the good; that which negates, opposes or destroys it is the evil...", og sier også litt lengre nede noe om spredning av ondskap f.eks ved at folk velger å ikke se, ikke høre osv., men jeg oppfatter ikke flere av den politiske eliten i Altas Shrugged som av den typen. Om de ikke er like tvers igjennom ond som Ellsworth Toohey, så er noen på god vei.

http://reason.tv/video/show/a-sneak-pee ... s-shrugged

http://aynrandlexicon.com/lexicon/evil.html
Patruljebil

Innlegg Onarki 19 Feb 2011, 03:12

Jeg ble ikke like skeptisk. Brian O'Toole har jo rett i at ingen i staten ser på seg selv som onde. De ser på seg selv som gode, men de har feil moral (feil begrep om hva som er godt) og derfor ender de opp med å gjøre ondskap. Ja, det er en enorm ondskap i måten de har lukket øynene for virkeligheten, men dette er et temmelig avansert filosofisk poeng, som ikke er så lett å få frem på film, har jeg en mistanke av. Det er et enormt prosjekt å få frem alle de til tider subtile filosofiske poengene i Atlas Shrugged. Temaet i Atlas Shrugged slik Ayn Rand forklarte det var "the role of Man's mind in existence." Dette temaet kan illustreres og belyses fra mange forskjellige sider, og en av disse sidene er "evasion is evil," men en annen meget viktig side ved dette temaet er sinnets rolle i verdiskapning. Tre meget store "roller" i Atlas Shrugged er Hank Reardens Rearden Metal, John Galts motor og Dagnys railway management. Alle tre er enorme verdiskapere og dette er enkelt å få frem på film. Vi kan gjerne også trolig trekke frem Francisco D'Anconia og hans playboy-act i boken, hvor han viser konsekvensene av å ikke bruke hjernen sin for verdiskapning, men i stedet bruke den i henhold til altruismens moral.

Alt dette er viktige sider ved bokens tema, og hvis kun dette kommer tydelig frem i film-serien har filmene vært en suksess i mine øyne.
Onarki

Innlegg Vegard Martinsen 19 Feb 2011, 08:44

Onarki skrev:Jeg ble ikke like skeptisk. Brian O'Toole har jo rett i at ingen i staten ser på seg selv som onde. De ser på seg selv som gode, men de har feil moral (feil begrep om hva som er godt) og derfor ender de opp med å gjøre ondskap. Ja, det er en enorm ondskap i måten de har lukket øynene for virkeligheten, men dette er et temmelig avansert filosofisk poeng, som ikke er så lett å få frem på film, har jeg en mistanke av. Det er et enormt prosjekt å få frem alle de til tider subtile filosofiske poengene i Atlas Shrugged. Temaet i Atlas Shrugged slik Ayn Rand forklarte det var "the role of Man's mind in existence." Dette temaet kan illustreres og belyses fra mange forskjellige sider, og en av disse sidene er "evasion is evil," men en annen meget viktig side ved dette temaet er sinnets rolle i verdiskapning. Tre meget store "roller" i Atlas Shrugged er Hank Reardens Rearden Metal, John Galts motor og Dagnys railway management. Alle tre er enorme verdiskapere og dette er enkelt å få frem på film. Vi kan gjerne også trolig trekke frem Francisco D'Anconia og hans playboy-act i boken, hvor han viser konsekvensene av å ikke bruke hjernen sin for verdiskapning, men i stedet bruke den i henhold til altruismens moral.

Alt dette er viktige sider ved bokens tema, og hvis kun dette kommer tydelig frem i film-serien har filmene vært en suksess i mine øyne.

Jeg er nok noe mindre optimistisk enn Onar.

Jeg vil tro at hvis filmen er underholdene, hvis den i store trekk gjengir handlingen fra boken, hvis den sier at er Ok å tjene penger, hvis den sier at man har rett til å leve sitt liv for seg selv, hvis den sier at man ikke har noen plikt til å hjelpe alle andre, hvis den sier at offentlige inngrep bare har negative effekter, og hvis den sier at man må følge fornuften, så vil jeg være fornøyd.

Viktigst er dog at den vil føre til øket interesse for boken.

Men jeg frykter fortsatt at at den bare vil være pinlig dårlig. Men som jeg sa tidligere, traileren var mye bedre enn fryktet.
Vegard Martinsen

Innlegg lba 19 Feb 2011, 17:30

Det er snart 700 000 som har sett traileren på youtube, etter få dager. Det skulle i det minste tyde på at filmen vil få en del oppmerksomhet.
lba

Innlegg Rune 21 Feb 2011, 17:46

En bit av filmen er sluppet i dag:

http://www.atlasshruggedpart1.com/atlas ... comes-home

Virker veldig bra må jeg si.
Rune

Innlegg André Risnes 21 Feb 2011, 18:20

Det er en stund siden jeg leste boken, men den scenen var akkurat slik jeg så den for meg.

Jeg de har truffet blink med castingen av Henry.
André Risnes

Innlegg Amund Farberg 21 Feb 2011, 23:52

Oh boy! Dette var en fantastisk slutt på dagen!
That government is best which governs least.
Amund Farberg

Innlegg Flammekaster 22 Feb 2011, 02:50

Har akkurat lest denne sekvensen selv (er fremdeles i begynnelsen av boken), og må si meg enig at det var en ganske bra filmatisering. Føltes som å lese boken i 10x hastighet!
Flammekaster

Innlegg Vegard Martinsen 22 Feb 2011, 13:35

Vegard Martinsen

Innlegg Cragfarm 22 Feb 2011, 22:10

Ganske lik den over, synes nå jeg :wink:
Cragfarm

Innlegg Vegard Martinsen 25 Feb 2011, 13:31

Midas Mulligan,” says the shadowy figure who accosts the prominent banker in Ayn Rand's Atlas Shrugged.

“Who's asking?”

“Someone who knows what it's like to work for himself and not let others feed off the profits of his energy.”

So begins Atlas Shrugged Part I, the independent adaptation by The Strike Productions, scheduled for theatrical release April 15, 2011.

Ever since the project launched last April, skeptics have wondered how a film with a limited budget of $10 million, rushed production schedule, and lack of big-name talent could possibly do justice to the novel. Over a thousand pages long, with an intricate plot, epic scope, multi-layered mystery, a hero who does not appear until the final third of the story, and a complex philosophical theme, Atlas Shrugged has posed an insurmountable challenge to film-makers. The streets of Hollywood are littered with the ashes of prior efforts, some with much larger budgets.

The skeptics are wrong. The completed film was shown today for the first time in a private screening. It is simply beautiful. With a screenplay faithful to the narrative and message of the novel, the adaptation is lushly produced. The acting, cinematography, and score create a powerful experience of the story. [uthevet her]

Taylor Schilling is riveting as Dagny Taggart, the woman who manages the Taggart Transcontinental rail system with intelligence and courage while fighting interference from the president of the company, her incompetent brother James (Matthew Marsden), and his political cronies. Schilling is well-matched with Grant Bowler as steel-maker Hank Rearden. As the story opens, Rearden has just started producing a new alloy he invented; and Dagny is his first customer. She wants to have rails of the metal to replace a branch line in Colorado, which is booming with business growth, led by oil-producer Ellis Wyatt, who is clamoring for better transportation for his product. ...

Read more: http://www.benzinga.com/press-releases/ ... z1EyP2CHDf
Vegard Martinsen

Innlegg Lasse K. Lien 25 Feb 2011, 20:47

Utdraget som ble lagt ut foreløpig virker jo veldig lovende!
"Pity for the guilty is treason to the innocent." - Ayn Rand.
Lasse K. Lien

Innlegg Håvard 26 Feb 2011, 10:11

"Live for yourself, there's no one more worth living for"
Håvard

Innlegg Håvard 07 Mar 2011, 20:56

"Live for yourself, there's no one more worth living for"
Håvard

ForrigeNeste

Gå til Kunst og kultur

Hvem er i forumet