Min første spotify/itunes låt (snikreklame)

Diskusjon om alt innen kunst og kultur, slik som litteratur, teater, film, musikk og dataspill.

Min første spotify/itunes låt (snikreklame)

Innlegg streetsmart 09 Jun 2011, 22:03

Jeg har dette året studert et deltidstudie om musikkproduksjon. Her har jeg laget ei låt som passer ganske så bra inn under liberalistisk budskap. Både tekst, og måten den ble produsert på skal være bra for liberalistiske ideer og det frie marked. Jeg regner med det er det store konkurransesamfunnet som har fått ned prisene på all slags musikk. Å distribuere musikk til salgs var ikke for alle sammen før. Da måtte man ha en platekontrakt, man måtte ut med penger til produsent, leie studio, og for å få den ut på cd kostet det sikkert utrolig mye penger også. Særlig å få den til salgs over lengre tid, og forskjellige plasser. Den store konkurransen har gjort at nå har jeg en egen bruker på recordunion.com, hvor jeg betaler 10 dollar for å legge ut en sang, også et album hvis jeg hadde gjort det, og jeg kan nå være facebookkjendis for en uke. Jeg får 85 % av pengene for kjøp på itunes, og hvis den blir spilt utrolig mange ganger på spotify blir det også penger til meg. Den som lager låta sitter altså igjen med pengene. Her er en link på spotify :

http://open.spotify.com/track/6Ybzsd85m5aiWGVXEasgAY

En helt vanlig poplåt, men med fokus på andre ting en fest og forelskelse i teksten.

TEKST

Ole Landfald - A New Way

Verse

To bee different is wrong, and we won't get along because you're gay, and you'll born to be ashamed.
That's why when a new thing comes bye,
it's a crime. Go to hell were going to say!
We're afraid of a threat and decline,
its not alright. To be changing from prime old time.
Thats not great neither safe,were gonna play the public game.
The unfamiliar shall go away!

Chorus

Wish this prime old time a long goodbye,
cause now it's the new way who's going to shine!
A change of mind and feeling fine
Cause I'll got awareness to rock this life!

Verse

We don't wanna see any new good idea from what we heard,
or been seeing all allong.
Thats why when jesus came by he had to die
cause will frightened by new ways
it's wrong and we wont get along until we say. I'm gonna look in another way,
To finally get into my mind and shout out loud.
My ego is clarified!

Chorus

Wish this prime old time a long goodbye,
cause now it's the new way who's going to shine!
A change of mind and feeling fine
Cause I'll got awareness to rock this life!

Kommentar til budskapet i låta

Jeg ble innspirert av denne sangen av en spirituell lærer som heter Anthony DeMello som forsvarte egoisme, gjorde narr av at alle skulle være like og hatet vi mennesker har til det som er nytt. Samme hvor bra det er. Etter å ha hengt litt på bloggen til Onar Åm og lest mye av Ayn Rand ser jeg at budskapet i teksten er veldig likt liberalismens tankegang. Budskap er:

- Individualisme (ny tenkning fører til fremgang)
- Å tenke selv
- Vi hater det som er nytt og annerledes
- Vi er mer opptatt av å ha riktig enn å se sannheten. (å vinne en diskusjon er mer viktig enn sannhet)
- Likhet fører ikke til lykke

LIKHET

Nedenfor har jeg sammenlignet en bra hendelse i fra aynrandlexicon.com

Hvis en doktor blir bedt om å hjelpe en mann med et beinbrudd, i stedet for å hjelpe mannen, knekker han beinet til de ti andre på venterommet og forklarer at dette vil få pasienten til å føle seg bedre. Når alle disse blir skadet for resten av livet og at de må gå på krykker. For å få den skadde til å føle seg bedre er det greitt å jevne ut forskjellene som naturen har gitt oss.

Til og med på fotballbanen er det noen som har den holdningen at 10 år gamle Arne som trener hver dag, studerer nye finter og brenner for fotball er nødt til å spille i lag med Jostein som aller best liker playstation og potetgull, men det er kult å henge med gutta på fotballbanen 3 ganger i uka også. Det er helt feil å flytte Arne opp på 12 årslaget, for det blir urettferdig og Jostein kommer til å føle seg dårligere enn Arne.

"We don't wanna see any new good idea from what we heard"

Samme hvor god begrunnelse og fakta vi har lukker vi øre, øyne og nekter å se virkeligheten. Samme hvor logisk og fantastisk det virker.
Vi identifiserer oss med det vi har sagt, og å få opp øynene og si at den man diskuterer med har riktig er noe nesten ingen klarer. Ikke engang å tenke etterpå om det kan være en mulighet for at dette er riktig. I stedet drar vi hjem og tenker: "Fy faen for en idiot Johan er". Mye av grunnen til dette er at vi føler mindre makt når vi ikke har riktig, og irrasjonelle mennesker synes det er topp å styre andre. Jeg ser mange slike folk på onarki.no/blogg som ikke prøver å se ann muligheten om det liberalistiske ideene kan være riktig. Hjernen vår er programmert til å ignorere og stenge ut alle bevis som sier at vi tar feil. Den er selvbeskyttende, og skaper blindsoner som lar oss se klart og tydelig hvor idiotiske folk i rundt oss tenker. Vi glemmer å vurdere oss selv, og vi vet selvfølgelig best. Derfor er det viktig å få klargjort seg selv, og ikke tenke i en diskusjon at man skal vinne, men at man skal forstå.

”En skulle aldri skamme seg for å tilstå at han har feilet, for dette er jo i virkeligheten å si at man er klokere i dag enn i går” – Lasse Gustavsson -

Det var litt om tankene rundt låtskrivinga. Så hvis dere liker låta eller budskapet så blir jeg glad hvis dere deler penger frivillig med å kjøpe låten til 8 kr på Itunes, eller hvis du er medlem av spotify kan du høre den nesten helt gratis på spotify. Hvis du synes den er sykt bra, kan du også poste den på facebookveggen din eller twitter ;)
streetsmart

Re: Min første spotify/itunes låt (snikreklame)

Innlegg André Risnes 10 Jun 2011, 11:44

Jeg synes du har en bra stemme, med litt særpreg, som det er interessant å høre på. Akkompagnementet virker veldig kompetent spilt. Spiller du selv? Det virker som om stemmesporet er mikset litt lav i forhold til resten av musikken, men det kan skyldes at jeg hører på låten med en laptop med elendige hodetelefoner.

Kan du si litt om hvordan du går fram for å skrive denne typen musikk? Starter du med en akkordprogresjon som bør høres bra ut "i teorien", eller prøver du deg mer fram?
André Risnes

Innlegg streetsmart 10 Jun 2011, 12:46

André Risnes skrev:Jeg synes du har en bra stemme, med litt særpreg, som det er interessant å høre på. Akkompagnementet virker veldig kompetent spilt. Spiller du selv? Det virker som om stemmesporet er mikset litt lav i forhold til resten av musikken, men det kan skyldes at jeg hører på låten med en laptop med elendige hodetelefoner.

Hyggelig å høre at du liker stemme og akkompagnementet :) Det kan være at stemmen kunne hatt litt mer volum, men tror den kommer frem bedre med ordentlig headset/høytaler. Det får taes med i vurdering på neste låt som kommer.

Jeg har spilt rytmegitar, bass, brukt et trommeprogram som heter ez drummer, hvor jeg bruker loops i fra en trommis som har spilt før, til forskjellige rytmer på vers, bru, overganger og refreng. Ganske fantastisk program. Jeg har fått hjelp på elgitar og akkustisk sologitar. Jeg er nok ingen supergitarist, men man kan også finstille rytmen, så den blir nesten perfekt i pro tools. Studioprogrammet.

Kan du si litt om hvordan du går fram for å skrive denne typen musikk? Starter du med en akkordprogresjon som bør høres bra ut "i teorien", eller prøver du deg mer fram?

Først prøver jeg å finne en fin akkordprogresjon, i denne låta har jeg fulgt teorien i hvilke akkorder som hører sammen. Det vil si at jeg prøver meg frem på gitaren, både på hvilken rytme jeg skal spille og hvilke akkorder som skal være med, men når sangen går i E-dur bruker jeg de akkordene som hører i lag. Så etter å ha prøvd ei stund er de akkordene jeg vil ha med funnet. Det er en del kule sanger som bryter med teori, men det gjør ikke denne.

Etter jeg har fått på plass akkordene har jeg et tema klart om hva jeg skal synge om. Når jeg har det klart spiller jeg inn i hjemmestudioet mitt. Hvor jeg bare synger det første som faller meg inn i lag med gitaren. Etter å ha gjort dette er det mye elendig, men også noe bra som dukker opp av seg selv. Føler nesten jeg ikke tenker, men bare overlate det meste til underbevistheten og improviserer. Når jeg har fått på plass en del ord, så legger jeg ofte vekk gitaren og prøver å få ned ord og tekst som passer til hverandre. Ofte er jeg innom rhymezone.com for å finne ord som rimer.
streetsmart

Innlegg André Risnes 11 Jun 2011, 19:54

Takk for svar :)

Vet du om noen gode bøker om komposisjon for nybegynnere? Jeg har denne, den er ok, men den inneholder ikke noen god forklaring på hvorfor de populære akkordprogresjonene fungerer.
André Risnes

Innlegg streetsmart 12 Jun 2011, 13:12

André Risnes skrev:Takk for svar :)

Vet du om noen gode bøker om komposisjon for nybegynnere? Jeg har denne, den er ok, men den inneholder ikke noen god forklaring på hvorfor de populære akkordprogresjonene fungerer.

Bare hyggelig :)

Har ingen bøker, og leser veldig lite om musikk selv. Jeg er på ei side som heter homestudiocorner.com av og til. Så ser jeg mye på youtube, og lagre de forskjellige tingene i favoritter. Her er 3 gode artikler om hvordan tenke når man skal arrangere musikk.

http://www.homestudiocorner.com/2010/12 ... rangement/

En ting som også er veldig lurt når man spiller instrument er å gjøre akkordene litt annerledes, og gjøre variasjoner av vanlige akkaroder. Å spille en G D C Em er litt kjedelig og gjort en million ganger før. Her er eksempel på mer avansert spilling:

http://www.youtube.com/watch?v=TB-mdQF_raY

Tipper du spiller litt musikk selv, hvilket instrument spiller du?

Forresten enda mer snikreklame av youtubeOle: Cover av Wavin flag http://www.youtube.com/watch?v=bP1FI6NO5Ec
streetsmart

Innlegg André Risnes 12 Jun 2011, 14:02

streetsmart skrev:En ting som også er veldig lurt når man spiller instrument er å gjøre akkordene litt annerledes, og gjøre variasjoner av vanlige akkaroder. Å spille en G D C Em er litt kjedelig og gjort en million ganger før.

Og likevel fungerer det så sinnsykt bra f. eks. i In the Aeroplane over the Sea. En ting som fascinerer meg med musikk er at jeg ikke kan finne noen sammenheng mellom harmonisk kompleksistet og hvor mye jeg liker noe. Neutral Milk Hotel klarer seg med 3-4 akkorder, Queen bruker ca. en million akkorder, begge høres fantastisk ut.

Her er eksempel på mer avansert spilling:

John Mayer kan sakene sine ja!

Tipper du spiller litt musikk selv, hvilket instrument spiller du?

Litt piano, har nettopp begynt med akustisk gitar.

En grunn til at jeg begynte å spille og studere musikkteori på hobbybasis var at jeg håpet å finne hva som var karakteristisk med musikk som jeg likte. Jeg er fremdeles like lite klok på det, men nå vet jeg hva en n6-akkord er :)

Forresten enda mer snikreklame av youtubeOle: Cover av Wavin flag

Den var fin, men hva er det som driver en person til å lage et cover av Blue?? ;)
André Risnes

Innlegg carl 12 Jun 2011, 15:52

André Risnes skrev:En ting som fascinerer meg med musikk er at jeg ikke kan finne noen sammenheng mellom harmonisk kompleksistet og hvor mye jeg liker noe. Neutral Milk Hotel klarer seg med 3-4 akkorder, Queen bruker ca. en million akkorder, begge høres fantastisk ut.

Dette er ikke så rart, musikk har mange aspekter: harmonisk, melodisk, rytmisk og sonisk i all hovedsak. I tillegg er det meste av populærmusikk bundet opp med lyrikk. Slik blir det mangfold av - Netural Milk hotel er eksempel på artist som fokuserer mer på lyrikk og distinkte melodier, mens som du påpeker kjører veldig enkel harmonikk og et noe monotont sonisk landskap. På den andre siden har man artister som ikke har lyrikk overhodet, men som skaper dype følelsesuttrykk gjennom intrikat harmonisk oppbygning, improvisasjon osv. Musikk er rett og slett et fantastisk verktøy for å fremkalle følelser og stemninger hos mennesker.
carl

Innlegg streetsmart 13 Jun 2011, 20:21

[quote="André Risnes"

En grunn til at jeg begynte å spille og studere musikkteori på hobbybasis var at jeg håpet å finne hva som var karakteristisk med musikk som jeg likte. Jeg er fremdeles like lite klok på det, men nå vet jeg hva en n6-akkord er :)

Forresten enda mer snikreklame av youtubeOle: Cover av Wavin flag

Den var fin, men hva er det som driver en person til å lage et cover av Blue?? ;)[/quote]

Kan man quintsirkelen og tar i bruk litt n6 akkorder, sus4 og add9 akkorder i kvintsirkelen tror jeg man har kommet langt med teorien. Så kan man ta med seg prinsipper i fra artister man liker, lære sangene deres og gjøre de litt om inn i egne sanger.

Blue, tror jeg først og fremst er den nydelige teksten :) Nei, jeg er veldig fan av akkustisk musikk og flerstemt sang og kor, så da var det å prøve å gjøre en ikke akkustisk sang til en akkustisk sang.
streetsmart

Gå til Kunst og kultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest