Bob Dylan låner til og med fra ...

Diskusjon om alt innen kunst og kultur, slik som litteratur, teater, film, musikk og dataspill.

Bob Dylan låner til og med fra ...

Innlegg Vegard Martinsen 15 Feb 2012, 17:37

Bob Dylan er kjent for å låne ting fra andre til sine egne verker (og det er ikke noe galt i det). Sine første sanger skrev han til melodier andre har komponert eller til folkemelodier, deler av sine tekster tok han fra andre, deler i hans memoarer ligner svært på ting andre har skrevet, osv.

Når han maler baserer han ofte bildene på andres fotografier. Øverst er Dylans maleri, nederst er et fotografi.

Bilde

Bilde

Dylan har selv aldri opplyst om hvor han har tatt ting fra.

Den som vil google vil finne et vell av materiale på nettet om dette.

Nå er jeg blltt gjort oppmerksom på at han i sin flm "Masked and Anonymous" fra 2003 har lånt noe fra Ayn Rand.

I en sekvens i filmen lyttes det til en tale som holdes på radio, og det stemmen sier er praktisk talt hentet ordrett ut av "Atlas Shrugged".

Manus til denne filmen er skrevet av Dylan pluss Larry Charles.

http://www.imdb.com/title/tt0319829/
Vegard Martinsen

Re: Bob Dylan låner til og med fra ...

Innlegg Evans 15 Feb 2012, 18:07

Jeg må si at Dylan fremstår som den fremste poet innen popmusikken. Spesielt forever young er gåsehudfremkallende, og jeg vil påstå at det er poesi på høyde med Kipling.
Evans

Innlegg Vegard Martinsen 15 Feb 2012, 18:29

Evans skrev:Jeg må si at Dylan fremstår som den fremste poet innen popmusikken. Spesielt forever young er gåsehudfremkallende, og jeg vil påstå at det er poesi på høyde med Kipling.

Helt enig, og han er til og med en konservativ Israel-venn som ikke godtar klimahysteriet.
Vegard Martinsen

Innlegg lba 15 Feb 2012, 22:44

Det er verdt å nevne i denne sammenhengen at andre har lånt fra Dylan med stort hell også, og Dylan snakker varmt om de som låner låtene hans. Favoritten min er Hendrix sitt cover av All Along the Watchtower;

Den norske artisten Magnet har også covret Dylan på veldig vellykket vis med denne versjonen av Lay Lady Lay:

lba

Innlegg stian 16 Mar 2012, 09:10

Vegard Martinsen skrev:
Evans skrev:Jeg må si at Dylan fremstår som den fremste poet innen popmusikken. Spesielt forever young er gåsehudfremkallende, og jeg vil påstå at det er poesi på høyde med Kipling.

Helt enig, og han er til og med en konservativ Israel-venn som ikke godtar klimahysteriet.

Riktignok er klimahysterikerne glad i The Times They Are A-Changin' og Hard Rain's Gonna Fall.
Partimedlem.
stian

Innlegg Vegard Martinsen 16 Mar 2012, 11:47

stian skrev:
Vegard Martinsen skrev:

Riktignok er klimahysterikerne glad i The Times They Are A-Changin' og Hard Rain's Gonna Fall.

Ja, men en gang da Dylan ble spurt om global warming svarte han "Global warming? It's freezing here!"
Vegard Martinsen

Innlegg Amund Farberg 16 Mar 2012, 13:25

Det var et intervju i Rolling Stone:

"Do you think it's gloomy on the horizon," Editor Jann Wenner asks Bob Dylan.
"In what sense do you mean," says Dylan.
"Bob, come on," says Wenner.
"No, you come on. In what sense do you mean that?" Dylan says.
Wenner tries again: "We seem to be hell-bent on destruction. Do you worry about global warming?"
"Where's the global warming?" Dylan asks. "It's freezing here."
That government is best which governs least.
Amund Farberg

Gå til Kunst og kultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest