Æsops fabler

Diskusjon om alt innen kunst og kultur, slik som litteratur, teater, film, musikk og dataspill.

Æsops fabler

Innlegg kjetilfp 25 Feb 2012, 11:38

Av og til fisker jeg frem boken med Æsops fabler jeg har fra 1951 og leser i den for barna som motvekt til den moderne barnelitteraturen. Her om dagen leste jeg fabelen om ulven og bandhunden. Denne var så fin at jeg fikk lyst til å dele den her.

Ulven og bandhunden
En natt hendte det at en gardshund møtte en ulv som var så pjusket og ussel å se til. Ulven klaget stygt over de dårlige tidene.
"Her flyr jeg rundt og strever både natt og dag for å skaffe meg noe i skrotten," sa han; "men lite får jeg tak i, og jagd blir jeg hvor jeg kommer."
"Ja, da har jeg det bedre," sa hunden. "Tett, godt hus for meg selv og så mye mat jeg orker å legge i meg. Menneskene er bra, de. Følg meg nå heim og hjelp meg med arbeidet, så får du det like godt som jeg."
"Hva slags arbeid har du å gjøre, da?" frittet ulven.
"Å, det er ikke stort. Vokter huset og gøyr når det kommer fanter til gards; og går de ikke med det gode, så biter jeg dem. For det får jeg både velord og klapp, og husfolket er så glad i meg at det er store ting."
Ulven syntes det hørte bra og ble med. Men på vegen fikk han se et merke på halsen til hunden.
"Hva er det for merke du har der?" spurte han.
"Å, ikke noe særlig. Bare merke etter lenken som de binder meg med om dagen."
"Lenke!" sa ulven. "Nei, da skal du ha takk for meg. Bedre i skogen sulten og fri enn trygg og mett i lenke."
kjetilfp

Gå til Kunst og kultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester