Atlas Shrugged-filmen, del 3

Diskusjon om alt innen kunst og kultur, slik som litteratur, teater, film, musikk og dataspill.

Atlas Shrugged-filmen, del 3

Innlegg Vegard Martinsen 09 Feb 2013, 08:11

Produsenten legger inn en scene med en sympatisk prest i tredje del av filmen, dette for å appellere til de religøse.

And here is where [producer] Aglialoro plans his surprise, a scene that does not exist in the book that he nonetheless hopes to include in the third part of the film trilogy. He believes that our troubled times require an alliance between champions of reason and free market capitalism and conservative religious practitioners, for without such an alliance both causes will be lost.

“Most people have a respect for spirituality, maybe even a yearning. There must be room in Objectivism for charity and benevolence. Remember, Rand struggled with the character of the priest, who appeared in early drafts of Atlas Shrugged but didn’t make the final cut. I am going to put him back.”

It will be a mere nod, maybe 30 seconds. Most of the audience will miss it, along with the olive branch it represents. But Aglialoro hopes to get shooting permission from Saint Patrick’s Cathedral for a scene that will open with a wide shot from above and behind the iconic statue of Atlas in Rockefeller Center. The camera will follow Dagny into a quiet courtyard, consumed in silent mental struggle. The sound of a choir will break the night, a beautiful inspiring sound that will stop Dagny in her tracks. She turns and sees a man of the cloth who has been watching her struggle. “Good evening, my child, can I help you?” “Oh no, father, I was just listening to the lovely music.” “Are you sure there is nothing I can help you with?” A long pause. “No, father. I have to do this on my own.”

http://www.forbes.com/sites/billfrezza/ ... atlas-iii/
Vegard Martinsen

Re: Atlas Shrugged-filmen, del 3

Innlegg streetsmart 13 Feb 2013, 17:59

Most people have a respect for spirituality, maybe even a yearning. There must be room in Objectivism for charity and benevolence. Remember, Rand struggled with the character of the priest, who appeared in early drafts of Atlas Shrugged but didn’t make the final cut. I am going to put him back.”

Ut i fra hva jeg ser så prater hun bare høfflig til en prest og liker kirkekoret. Kanskje det får frem religionsfrihet. Har denne scenen noe å si i det hele tatt? Jeg klarer ikke å se noen problemer med den. Hvis det er det vil jeg gjerne bli belært.
streetsmart

Innlegg Vegard Martinsen 14 Feb 2013, 07:05

streetsmart skrev:
Most people have a respect for spirituality, maybe even a yearning. There must be room in Objectivism for charity and benevolence. Remember, Rand struggled with the character of the priest, who appeared in early drafts of Atlas Shrugged but didn’t make the final cut. I am going to put him back.”

Ut i fra hva jeg ser så prater hun bare høfflig til en prest og liker kirkekoret. Kanskje det får frem religionsfrihet. Har denne scenen noe å si i det hele tatt? Jeg klarer ikke å se noen problemer med den. Hvis det er det vil jeg gjerne bli belært.

Et av poengene i Atlas er at religion er skadelig, og å ha med en sympatisk prest svekker dette budskapet.
Vegard Martinsen

Innlegg streetsmart 14 Feb 2013, 08:29

Vegard Martinsen skrev:
streetsmart skrev:

Et av poengene i Atlas er at religion er skadelig, og å ha med en sympatisk prest svekker dette budskapet.

Det kan også vise åpenhet og aksept for folk som ikke har samme tro og verdier som en selv. Det finnes mange gode mennesker som ikke er objektivister. Det finnes mange prester som er sympatiske og behjelpelige. Jeg tror du finner flere sympatiske prester enn usympatiske prester ut i fra min erfaring med de få jeg har møtt.

Jeg tror også det kan være en god ide å fremstille denne siden av Rand. Dette er mye bedre enn at folk skal gå rundt å tro at hun var et kaldt troll som hatet alle som ikke hadde de samme ideene som henne selv. De fleste som ikke vet mye om Rand har et veldig negativt bilde av henne.

“Oh no, father, I was just listening to the lovely music.” “Are you sure there is nothing I can help you with?” A long pause. “No, father. I have to do this on my own.”

Jeg synes denne setningen sier. Jeg aksepterer deg og du er sikkert en hyggelig kar, men din religion og ideer kan ikke hjelpe meg.
streetsmart

Innlegg Vegard Martinsen 14 Feb 2013, 10:47

Det kan også vise åpenhet og aksept for folk som ikke har samme tro og verdier som en selv.

Ja, men det svekker hovedbudskapet.

Det finnes mange gode mennesker som ikke er objektivister. Det finnes mange prester som er sympatiske og behjelpelige. Jeg tror du finner flere sympatiske prester enn usympatiske prester ut i fra min erfaring med de få jeg har møtt.

Er helt enig i dette. Men dette betyr allikevel ikke at det blir riktig å ta med en slik i Atlas Shrugged; boken er jo en essensialiering og ikke en dokumentar eller en statistisk representativ fremstlling.

Jeg tror også det kan være en god ide å fremstille denne siden av Rand.

I en bred dokumentar om henne, Ja, men ikke i en filmatisering av Atlas.

Dette er mye bedre enn at folk skal gå rundt å tro at hun var et kaldt troll som hatet alle som ikke hadde de samme ideene som henne selv. De fleste som ikke vet mye om Rand har et veldig negativt bilde av henne.

Et lett tilgjenglig korrektiv av dette feilaktige bildet er å finne i filmen "Ayn Rand: A Sense of Life", som attpå til ble Oscarnominert. Det hun sier om Gud der kan kanskje overraske noen ...

“Oh no, father, I was just listening to the lovely music.” “Are you sure there is nothing I can help you with?” A long pause. “No, father. I have to do this on my own.”

Jeg synes denne setningen sier. Jeg aksepterer deg og du er sikkert en hyggelig kar, men din religion og ideer kan ikke hjelpe meg.

Ja, men det blir ensidig og feil å ta dette med i Atlas siden religion blir eksplisitt angrepet, og da vil totaltinntrykket bli at Rand er langt mer positiv til religion enn hun egentlig er: religion er sterkt skadelig, og budskapet blir da nesten det stikk motsatte av det det skulle være.
Vegard Martinsen

Innlegg simon 15 Feb 2013, 13:27

Men de fleste skadelige ideer fremmes av mennesker som er svært sympatiske.
Det tilslører virkeligheten å fremstille representanter for dårlige ideer som personlig motbydelig. Realiteten er at det er et stort sprik mellom personlige egenskaper og verdigrunnlaget for de fleste.

Men jeg er ellers enig i at det ikke hører hjemme i filmatiseringen av AS, simpelthen fordi det ikke finnes spor av det i boken.
simon

Innlegg streetsmart 16 Feb 2013, 00:41

Dere har mange gode poenger. Det er mulig man ikke får frem budskapet om at religion er skadelig med denne scenen og kanskje er det litt dumt. Nå tror jeg ikke scenen ødelegger hovedbudskapet i filmen, og om filmen vekker interesse for Rand eller hennes politikk så finner de vel ut hvilke ideer hun står for senere. Men ja, man bør sikkert holde seg til boken og tenke på hva forfatteren hadde ønsket.

Et lett tilgjenglig korrektiv av dette feilaktige bildet er å finne i filmen "Ayn Rand: A Sense of Life", som attpå til ble Oscarnominert. Det hun sier om Gud der kan kanskje overraske noen ...

Jeg har sett filmen, men kommer ikke på denne episoden. Mulig å få en kort gjenfortellelse?

Men de fleste skadelige ideer fremmes av mennesker som er svært sympatiske.

Godt poeng. Det er vel slik de fleste personer blir lurt. Obama virker så jævlig sympatisk og folkelig. Det er vel dette som selger til folk. Ikke ideene. Husker jeg trodde han var broren til superman når han ble valgt som president. Da viste jeg selvsagt ikke hvem Ayn Rand var.
streetsmart

Innlegg Vegard Martinsen 16 Feb 2013, 05:34

streetsmart skrev: ...Jeg har sett filmen, men kommer ikke på denne episoden. Mulig å få en kort gjenfortellelse?

I et gammelt intervju blir hun spurt om hvordan hun stiller seg til uttrykket "God bless you" ....

Husker jeg trodde han var broren til superman når han ble valgt som president.

Veldig godt oppsummert!
Vegard Martinsen

Gå til Kunst og kultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest