Men on Strike

Diskusjon om alt innen kunst og kultur, slik som litteratur, teater, film, musikk og dataspill.

Men on Strike

Innlegg BHS 30 Okt 2013, 18:44

Jeg vil gjerne gjøre oppmerksom på en bok som er skrevet av psykologen Helen Smith (fra USA). Boken heter ”Men on Strike”. Den tar for seg samfunnsområder hvor feminister har reversert ”kvinneundertrykkelsen” slik at det har slått inn med motsatt fortegn. Hun nevner for øvrig Ayn Rand og Atlas Shrugged i positiv forstand og stiller spørsmålet om dagens menn i USA bør ”go Galt”. Jeg kjente i hvert fall igjen mitt eget syn på kjønnsproblematikken i denne boken.

Her er litt av omtalen som ligger på Amazon:

**** This is a book that everyone should read and a perfect antidote to the widespread anti-male propaganda within the mainstream media. Dr. Helen Smith is a very objective writer who is able to address men's issues without bias and she does so in a non-condescending manner. She puts her many years as a psychologist and her many years as a writer into this work. She consults with her readers and men in general (even ones in the gym) in order to capture the spirit of this very sick age. As she writes, "an army of Davids" helped her create this book. Political correctness is the enemy of truth, and you won't find any PC mumbo-jumbo in these pages. The chapters provide thorough analysis of the obstacles that men face in society. Specifically, "The Marriage Strike," "My Body, My Choice Your Body No Choice," "The College Strike--Where the Boys Aren't," "Why Does Dad Stay in the Basement," "Why it Matters" and "Fighting Back, Going Galt or Both?"
**** Dr. Smith concisely describes how American society has become anti-male. As a result, men are opting for non-participation. A stand-out chapter is "Why Does Dad Stay in the Basement?" (pages 95-118), which posits that too many women view men as "perverts, predators, and goofballs." This chapter brings to mind the TV and radio commercials with dumb husbands being put in their place by their rude, condescending wives. Usually a callow male says or does something stupid, and then the wife sneers, "Slow down there, champ! Time to grow up and stop being a moron!" Imagine the outrage if the roles were reversed.
BHS

Re: Men on Strike

Innlegg Rounin 02 Nov 2013, 12:22

Det er vel en generell trend når man vurderer situasjoner hvor to parter står i opposisjon, at man gjerne dømmer den man ser som den sterkere part strengere enn den man ser som den svakere part. Man kan trekke frem utallige eksempler på dette, både fra debatter omkring kapitalisme og klassekamp, Israel kontra Palestina, vestlige sivilisasjoners møte med andre sivilisasjoner, etc. Selv i de mer hjemlige konflikter mellom søsken kan man vel finne eksempler på dette fenomenent.

Et slikt mønster vil jo naturligvis også lett gi utslag i hvordan man behandler kvinner og menn, og det vil nødvendigvis gå på rettferdigheten løs i noen tilfeller. En mann som blir slått av sin kvinnelige partner kan for eksempel risikere å selv bli anklaget hvis han søker politiets hjelp, og slike problemstillinger finnes det nok flere av.

Mitt syn er at individualistisk tankegods er en god motvekt mot eventuell urettferdighet som kan følge av stereotypiserende tenkning, enten den er basert på kjønn, rase, klasse, nasjonalitet eller annet. Om man tar til seg idéen om at alle mennesker har de samme rettigheter og at man skal ha respekt for disse rettighetene, kan man lettere se forbi fordommer en selv eller andre måtte ha.

I alle tilfelle er det interessant at noen foreslår at et større, og delvis problematisk, sosialt fenomen er resultatet av en slik skjevhet i hvordan man ser på kjønnene. I den grad det finnes en slik skjevhet, og den er uttalt nok, må det vel etterhvert få en større virkning? Hvorvidt forfatteren har rett eller ikke overlater jeg til andre å si, men det er sannelig et interessant synspunkt.
Brukerens avatar
Rounin

Re: Men on Strike

Innlegg Vegard Martinsen 02 Nov 2013, 13:18

Har lest "Men on Strike", og den tar opp to saker: menn gifter seg i mindre grad enn tidligere, og de fullfører ikke college i samme grad som tidligere.

Forfatteren sier (og dette er meget kort gjengitt) at det første skjer fordi menn blir "screwed" ved skilsmisse både mht økonomi og barn, og de hopper av college fordi college i for stor grad er preget av feminine verdier og i for liten grad av maskuline verdier, ja, alle menn blir i stor grad betraktet som sannsynlige voldtektsforbrytere og pedofile.

Etter mitt syn har det første synet (om ekteskap) lite for seg, men det andre treffer sånn noenlunde.

Boken er lettvint, og jeg vil ikke anbefale den til noen.
Vegard Martinsen

Gå til Kunst og kultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester