Sarkozy vil "frede" fransk Islam

Diskusjon om politiske temaer fra det internasjonale nyhetsbildet.

Sarkozy vil "frede" fransk Islam

Innlegg Onarki 05 Apr 2007, 01:20

Hva er det med Sarkozy for tiden?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=139804
Onarki

Re: Sarkozy vil "frede" fransk Islam

Innlegg Vegard Martinsen 05 Apr 2007, 07:18

Onarki skrev:Hva er det med Sarkozy for tiden?
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=139804

Konservative har ikke det samme filosofiske grunnlaget som vi har, og derfor vil de i motsetning til oss alltid være ettergivende overfor de som angriper oss.

Etter 911 sa den konservative president Bush at islam var en fredsreligion, og at terroristene hadde "hijacked a great religion", dvs. at terrorangrepene ikke hadde noe med islam å gjøre.

Det Sarko gjør i artikkelen linket til over er det samme som Blair og Bush (og presidenten i "24") gjør; de er ettergivende overfor de som angriper oss i håp om at da vil angrepene opphøre. Men det som vil bli resultatet av ettegivenhet overfor militante muslimer (og overfor nazister og overfor kommunister) er bare at de blir enda mer aggressive; disse folkene tolker ettergivenhet og imøtekommenhet som svakhet, og blir bare mer aggressive. Ettergivehet forteller dem kun at deres seier vil bli enda lettere, noe som igjen gjør dem enda mer aggressive.

Resultatet av det Sarko gjør vil bli det motsatte av det han forventer.
Vegard Martinsen

Innlegg simon 23 Apr 2007, 10:13

Jeg hørte på Kanal24s nyheter idag at "innvandrerbefolkningen i Frankrike varsler store opptøyer hvis Sarcozu vinner". Reporteren sa at "de sannsynligvis ville følge en annen strategi enn tidligere. De ville kanske ikke bli brenning av biler, men heller VÆPNET MOTSTAND".

Fritt etter hukommelsen, siden jeg satt i bilen, men det var innholdet av det som ble sagt !

Jeg har ikke vært i stand til å finne noe på nettet om dette foreløpig.
simon

Innlegg Demian 23 Apr 2007, 10:46

De sa dette også på NRK Dagsrevyeen i går kveld.

Jeg tør sette penger på at Sarko i et slikt tilfelle vil sette hardt mot hardt.
Det bør være god odds på dette, da det ikke akkurat er hverdagskost blandt vestlige ledere.

Apropos var det en kostelig dokumentar om Djengis Khan i går på Hallmark, hvor historikerne var forferdet over hvordan han taklet den persiske leder Muhammed etter at hans undersått hadde drept alle i ambassadørfølget hans. "Den muslimske verden sliter dessverre fortsatt med Khans ettermæle."
Priceless!
Demian

Innlegg Per Anton Rønning 23 Apr 2007, 11:34

Demian skrev:Apropos var det en kostelig dokumentar om Djengis Khan i går på Hallmark, hvor historikerne var forferdet over hvordan han taklet den persiske leder Muhammed etter at hans undersått hadde drept alle i ambassadørfølget hans. "Den muslimske verden sliter dessverre fortsatt med Khans ettermæle."
Priceless!

Var ikke dette History Channel? Jeg så denne og nøt forestillingen. Jeg har sett et tilsvarende program tidligere, ikke bare i referatform, men også lett dramatisert.

Jeg planlegger å få tak i et portrett av Djengis, og sette på følgende undertekst:

"The hero that erased millions of muslims from the face of the earth, and thereby gave civilisation a chance".

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Demian 23 Apr 2007, 11:40

Du har nok rett. De åpenbart venstrevridde historikerne på kommentatorplass ga meg i hvertfall en lattermild forestilling.
Demian

Innlegg Vegard Martinsen 23 Apr 2007, 11:52

Demian skrev:De sa dette også på NRK Dagsrevyeen i går kveld.

Jeg tør sette penger på at Sarko i et slikt tilfelle vil sette hardt mot hardt.

I beg to differ.

Han vil muligens begynne noe sterkt, men så vil han gå inn for dialog og forhandlinger og kompromisser; han vil "reach out to the muslim community".
Vegard Martinsen

Innlegg simon 23 Apr 2007, 12:14

Fikk nettopp svar fra nyhetsredaktør i Kanal 24. Han skulle undersøke, men trodde kilden var http://www.liberation.fr/ Noen som kan fransk ?

UPDATE:
Journalisten bekrefter at kildene er Liberation og politiet.

Jeg hadde opplysningene fra avisen Libération og en kilde i politiet.

Saken er at under det forrige opprøret i 2005 var det meget unge brannstiftere, som handlet helt uorganisert. Ifølge mine kilder har de såkalte "storebrødrene" (oftest kriminelle, dealere etc) tatt over og planlagt et organsert opprør. Disse har lett tilgang til våpen. I går kveld brukte en av dem uttrykket "krig".
Politiet ligger på sin side i hardtrening i tilfelle...
simon

Gå til Utenrikspolitikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest