Israel - en viktig alliert?

Diskusjon om politiske temaer fra det internasjonale nyhetsbildet.

Re: Israel - en viktig alliert?

Innlegg Skatteflyktning 09 Feb 2010, 14:41

Vegard Martinsen skrev:
Vi fordømmer alle overtramp som Israel begår.

Dette tror jeg ikke kommer klart frem. Mye aa vinne her hvis dere legger mer vekt paa dette (gjoer det mer klart).
Skatteflyktning

Innlegg Amund Farberg 09 Feb 2010, 17:51

Vel, alle andre fremhever Israels overtramp, så jeg vil si at disse er godt dekket. Israel er det eneste vestlige demokrati* blant en hel bråte totalitære regimer som de stadig er under angrep fra. Faktisk så er ikke bare Israel, men hele Vesten, under angrep fra den middelalderske, barbariske ideologien islamisme, og Israel utgjør selve bulvarken mot disse angrepene. Hvem andre enn Israel skulle vel DLF ha støttet i Midtøsten?

*Israel er sosialdemokratisk og dermed begår de i alle fall like store overgrep mot egen befolkning som Norge. DLF støtter ikke opp om slike ting.
That government is best which governs least.
Amund Farberg

Innlegg Skatteflyktning 09 Feb 2010, 18:58

Amund Farberg skrev:Vel, alle andre fremhever Israels overtramp, så jeg vil si at disse er godt dekket. Israel er det eneste vestlige demokrati* blant en hel bråte totalitære regimer som de stadig er under angrep fra. Faktisk så er ikke bare Israel, men hele Vesten, under angrep fra den middelalderske, barbariske ideologien islamisme, og Israel utgjør selve bulvarken mot disse angrepene. Hvem andre enn Israel skulle vel DLF ha støttet i Midtøsten?

*Israel er sosialdemokratisk og dermed begår de i alle fall like store overgrep mot egen befolkning som Norge. DLF støtter ikke opp om slike ting.

Desverre er faren fra "den middelalderske, barbariske ideologien islamisme" en risiko, men sammenlignet med skaden (ingen risiko, men faktum) som den sosialistiske/fascistiske ideologien som raader i Vesten (inkudert Israel) i dag er den fullstendig irrelevant i sammenligning.

Det er som en kreft-syk person som bekymrer seg om noen lus, og atpaatil nekter aa bekjempe en svulst i hodet fordi den vistnok har fatt haaret til aa falle ut og dermed holder lusa i sjakk.
Skatteflyktning

Innlegg Rounin 09 Feb 2010, 19:32

Her må jeg i det store og det hele si meg enig med Skatteflyktning. Det er godt mulig Israel rent isolert sett er mindre ille enn de omliggende landene, men de fører fortsatt en krigersk og ekspansjonistisk politikk på grunnlag av religiøse og nasjonalistiske idéer, og det er ikke noe en rasjonell person bør stille seg bak. Man er nødt til å spørre seg om de mange som støtter staten Israel også støtter de skadelige idéene som i noen grad råder der.
Brukerens avatar
Rounin

Innlegg Amund Farberg 09 Feb 2010, 20:45

Skatteflyktning skrev:Desverre er faren fra "den middelalderske, barbariske ideologien islamisme" en risiko, men sammenlignet med skaden (ingen risiko, men faktum) som den sosialistiske/fascistiske ideologien som raader i Vesten (inkudert Israel) i dag er den fullstendig irrelevant i sammenligning.

Dette er riktig. Du er velkommen til å bla i arkivene og telle opp hva DLF bruker mest tid på.
That government is best which governs least.
Amund Farberg

Innlegg Vegard Martinsen 10 Feb 2010, 08:09

Tillat meg å minne om hvor upartisk og nøytral og lite vinklet og fair og rettferdig pressen og akademia i dag er.
Vegard Martinsen

Innlegg Skatteflyktning 10 Feb 2010, 15:47

Vegard Martinsen skrev:Tillat meg å minne om hvor upartisk og nøytral og lite vinklet og fair og rettferdig pressen og akademia i dag er.

:D
Skatteflyktning

Innlegg QIQrrr 25 Feb 2010, 15:16

Jeg vet ikke om det er foretatt lignende undersøkelser i Norge, men i USA er holdningen blant "folk flest" som følger:

Gallup, February 24, 2010: For the first time since 1991, more than 6 in 10 Americans -- 63% -- say their sympathies in the Middle East situation lie more with the Israelis than with the Palestinians. Fifteen percent side more with the Palestinians, down slightly from recent years, while a combined 23% favor both sides, favor neither side, or have no opinion - Support for Israel in U.S. at 63%, Near Record High

Bilde
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Forrige

Gå til Utenrikspolitikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest