Amerikansk helsevesen.

Diskusjon om politiske temaer fra det internasjonale nyhetsbildet.

Amerikansk helsevesen.

Innlegg Ove Kobbeltvedt 16 Jan 2013, 20:24

Et motforestilling som alltid kommer opp når man som liberalist argumenterer for full privatisering av helsetjenester er - ja vel, du vil ha "amerikanske tilstander"?

For å klare å imøtegå disse motforestillingene savner jeg kunnskap om hvordan reguleringene virker innen helsetjenester i USA. Så vidt jeg har forstått, kan man ikke gå direkte til en lege i USA uten å involvere et forsikringsselskap. Er det virkelig slik?

Jeg hadde satt pris på om noen kunne gi noen linker med gode forklaringer på hvordan helsetjenestene i USA er organisert. På forhånd takk.
Ove Kobbeltvedt

Re: Amerikansk helsevesen.

Innlegg Vegard Martinsen 16 Jan 2013, 22:19

Denne artikkelen er god:

Moral Health Care vs. “Universal Health Care”

http://www.theobjectivestandard.com/iss ... h-care.asp
Vegard Martinsen

Innlegg kjetilfp 29 Jan 2013, 13:57

Econtalk har flere episoder hvor de tar for seg ulike problemer ved den amerikanske helsevesenet. Etter å ha hørt disse episodene vil du sitte igjen med et godt knippe med fakta som vil kunne avlive de fleste myter nordmenn har om det amerikanske helsevesenet.

http://www.econtalk.org/archives/health/
kjetilfp

Innlegg kjetilfp 29 Jan 2013, 14:04

Ove Kobbeltvedt skrev:
For å klare å imøtegå disse motforestillingene savner jeg kunnskap om hvordan reguleringene virker innen helsetjenester i USA. Så vidt jeg har forstått, kan man ikke gå direkte til en lege i USA uten å involvere et forsikringsselskap. Er det virkelig slik?

Bare for å ta tak i akkurat den påstanden så er den faktisk sann. Du kan så klart la deg legge inn på et sykehus å betale alt selv, men det vil koste deg kanskje det tidobbelte i forhold til om du går via et forsikringsselskap. Markedsmekanismene virker ikke i helsevesenet. Listeprisene er helt ute av proporsjoner. Derfor har også milliardærer helseforsikring. Årsaken til dette er overdreven regulering av salg av helsetjenester. Alt er tilrettelagt for at du skal ha en forsikring betalt av arbeidsgiver. Dette blir tatt opp i en av helsepodcastene til Econtalk.
kjetilfp

Innlegg Vegard Martinsen 29 Jan 2013, 14:08

kjetilfp skrev:.... Markedsmekanismene virker ikke i helsevesenet. Listeprisene er helt ute av proporsjoner. Derfor har også milliardærer helseforsikring. Årsaken til dette er overdreven regulering av salg av helsetjenester. Alt er tilrettelagt for at du skal ha en forsikring betalt av arbeidsgiver. Dette blir tatt opp i en av helsepodcastene til Econtalk.

Ja, slik blir det når markedet er regulert.

I et fritt marked vi prisene bli så lave som det er mulig å få dem; er markedet regulert blir prisene alltid (totalt sett) høyere.
Vegard Martinsen

Innlegg kjetilfp 29 Jan 2013, 14:16

Når det gjelder forsikringer er dette også ekstremt regulert. I hver stat er innholdet i en helseforsikring nøye regulert. Årlig helsesjekk skal f.eks. være inkludert. Det er som å si at årlig service skal være inkludert i en bilforsikring. P-piller og mindre plastiske inngrep skal også være inkludert i helseforsikringen. Legekontorene må ha mange folk i sving for å få refundert disse småtingene. Ikke rart det blir dyrt. I tillegg har ikke helseforsikringsselskap lov til å tilby tjenestene sine i andre stater enn der hvor de har sitt hovedsete. Ingen konkurranse på tvers av statsgrensene altså.
kjetilfp

Innlegg Vegard Martinsen 29 Jan 2013, 20:11

Mitt favoritteksempel er følgende: også avholdsfolk må kjøpe forsikringer som inneholder dekning av skader som følger av for stort inntak av alkohol!
Vegard Martinsen

Innlegg kjetilfp 02 Feb 2013, 15:12

Jeg lærte nettopp noe nytt om Affordable Care Act. Dette er kanskje en mulig ny favoritt: Fra 2. januar i år skal en helseforsikring dekke kjøp av brystpumpe ved fødsel.
kjetilfp

Gå til Utenrikspolitikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest