Ronald Reagan in memoriam

Diskusjon om politiske temaer fra det internasjonale nyhetsbildet.

Innlegg taxa 25 Aug 2004, 22:14

takk for smigeren, du overgår deg selv.

Jeg har aldri sagt de ordene du tillegger meg, men de er jo forsåvidt sanne. Om man legger ned veto mot en resolusjon som oppfordrer alle land til å følge internasjonal lov så vil jeg påstå det er en indirekte oppfordring fra USA til å la være å følge internasjonal lov.

Men det var jo ikke poenget. Poenget var at resolusjonen var myntet på USA, pga USAs oppførsel i Nicaragua.
taxa

Innlegg taxa 25 Aug 2004, 22:26

En noe mer edruelig omgang med debatteknikk hadde nok økt Jurist32 sin troverdighet også. Men jeg hvorfor er dette plutselig et tema? Hvorfor skal jeg ha som mål å ha stor eller liten troverdighet så lenge jeg ytrer mine meninger basert på logiske konklusjoner jeg har trukket basert på den observerbare (og observerbarte) virkeligheten?
taxa

Ronald Reagan

Innlegg dif 27 Aug 2004, 07:16

Forrige søndag var jeg tilstede på Democrats Abroad Norway sin tilstelning i forbindelse med M Albright sitt besøk i Norge. Jeg støtter Bush i valget, men ønsket å høre Albright. Jeg holdt en lav profil, og når jeg kom i samtale med noen av de tilstedeværende norsk-amerikanerne forsøkte jeg å antyde at også Ronald Reagan var en upopulær mann i Norge og Europa i sin presidentperiode. Det var i en slik samtale jeg fikk den utrolige responsen; Yeah, but he was a good man, he had a good heart. Uttalt av en av en de som organiserte dette partimøtet i Oslo. Selv Reagans motstandere argumenter med at RR var en flott person. Det er ett hint om at RR slett ikke benyttet skremselspropaganda som enkelte i forumet forsøker å argumentere med.

En annen indikasjon er selve valgkampen i 1984. Jeg har mesteparten av NRK og SVT1 dekningen på video. Valgkampreklamen fra Reagan heter Morning in America. Den reklamefilmen oser av optimisme, positivisme, grunnleggende amerikanske verdier. Du finner ikke snev av skremselspropaganda fra Reagan. Da ville uansett NRK ha rapportert om det... Dersom man legger "godsiden" til, og gjør en større semiotisk studie av reklamefilmen "Bear in the Woods", så kan man i ytterste fall si at denne "skremmer" ved å minne om at det er en stor fiende der ute i verden som vi bør være oppmerksom på. Den sier ikke at med Mondale blir vi overtatt av Sovjet Unionen.

Den som forsøker å skremme i valgkampåret 1984 er Mondale. I en av hans reklamefilmer skremmer han med at Reagan forbereder kjernefysisk krig, og at i Reagans administrasjon arbeides det med praktiske planer om hvordan den enkelte husstand kan overleve slike trefninger. Faktiske rapportert av NRK. Men de kalte ikke dette for skremselspropaganda.[/quote]
Dag Inge Fjeld
dif

Innlegg taxa 28 Aug 2004, 23:01

Å omtale demokratere og republikanere som motstandere blir litt komisk, dette er selvsagt kun et spill for galleriet. begge partier representerer den økonomiske og intellektuelle eliten og er i mine øyne like forskjellige som siv jensen og carl i hagen. samme ulla. de er dermed ganske flinke til å snakke godt om hverandres presidenter etter at de er døde.

Mulig at NRK og STV1 var gode på å dekke valgkampen i 84, men jeg tror neppe du har fått med deg massemedienes dekning av den propagandaen som kom ut fra det hvite hus som ikke hadde med valget å gjøre. Den ligner veldig på den vi hører i dag, "nasjonen er i fare", "vi må knuse disse terroristene" osv osv. Og som bevis på sine bragder delte de ut hundrevis av medaljer til soldater som var med på å senke en militærbase i Grenada, som amerikanerne var redde for at russerne kom til å bruke i et atomangrep mot USA (det var ikke så viktig at basen ble bygget av brittene og at de eneste som stod til forsvar for basen var et førti-talls bygningsarbeidere). Jeg sitter ikke på noen tv-opptak fra denne perioden men bibliotekene er fulle av avisarkiv, så det er bare å ta en titt. Begynn gjerne i 1981, da Reagan så snart han har kommet til makten erklærer en krig mot terrorisme med stort sett akkurat de samme ordene som Bush gjorde det. Ta en tur innom 1985 og se hvordan mediene hyller egne tropper i massemordene av sivile i Nicaragua, som selvsagt utgjorde den største trusselen, jeg tror Reagan sa noe sånt som at "Hvis vi ikke gjør noe nå, så kommer de til å erobre oss". Jeg finner ennå ingen sentrale medier i USA som har skrevet om dommen som USA fikk mot seg etter at Nicaragua førte saken i Haag, mulig har jeg oversett dem, hvis det ble skrevet om er det sannsynlig at det i rent raseri over at USA ikke skulle få lov til å slakte hvem de ville. Hopp deretter til 1986 og se hvordan massemediene nesten unnlater å nevne resolusjonene i sikkerhetsrådet som oppfordrer alle land til å følge internasjonal lovgivning, som USA la ned veto mot to ganger. New York Times har en artikkel om det ene vetoet, mens det andre kommer i en bitteliten notis.
taxa

Innlegg Per Anton Rønning 28 Aug 2004, 23:46

taxa skrev:En noe mer edruelig omgang med debatteknikk hadde nok økt Jurist32 sin troverdighet også. Men jeg hvorfor er dette plutselig et tema? Hvorfor skal jeg ha som mål å ha stor eller liten troverdighet så lenge jeg ytrer mine meninger basert på logiske konklusjoner jeg har trukket basert på den observerbare (og observerbarte) virkeligheten?

Harald skrev:(Taxa:)Du er ingen teoretisk lingvist men en komiker: Hvordan kan du vite noe som helst gitt at du benekter sikker kunnskap?
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Per Anton Rønning 28 Aug 2004, 23:53

taxa skrev:Å omtale demokratere og republikanere som motstandere blir litt komisk, dette er selvsagt kun et spill for galleriet. begge partier representerer den økonomiske og intellektuelle eliten og er i mine øyne like forskjellige som siv jensen og carl i hagen. samme ulla. de er dermed ganske flinke til å snakke godt om hverandres presidenter etter at de er døde.

Harald skrev:Du er ingen teoretisk lingvist men en komiker: Hvordan kan du vite noe som helst gitt at du benekter sikker kunnskap?
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg taxa 29 Aug 2004, 00:29

Så hyggelig at Harald synes jeg er morsom.
taxa

Innlegg Per Anton Rønning 29 Aug 2004, 00:36

taxa skrev:Så hyggelig at Harald synes jeg er morsom.

Taxa har tidligere vist at han åpenbart ikke i stand til å se viktige begrepsdistinksjoner i de diskusjonene som føres på dette forum. Derfor er hans innlegg av liten verdi, så jeg vil ikke kommentere dem ytterligere.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg taxa 29 Aug 2004, 00:44

Det gleder meg å slippe flere av dine verdiløse kommentarer. Endelig kan vi andre holde en seriøs diskusjon uten din innblanding.
taxa

Innlegg jurist32 29 Aug 2004, 15:50

Et par kommentarer til Taxa:

Registrerer at du anser PARs innlegg for å være verdiløse. En slik kommentar alene senker din troverdighet radikalt. PAR fremstår for meg som en meget kunnskapsrik og intelligent debbatant.

Du nærmest latterligjør RR for å ta terrorisme og den kommunistiske trussel seriøst. RR hadde et realistisk verdensbilde, mens venstrevridde europeiske politikere satt med hodet under armen. At de samme politikerene forbeholdt seg retten til daglig å skjelle ut USA samtidig som de garanterte for vår sikkerhet mot kommunistisk slaveri er en annen ting. Utakk er verdens lønn..

Din påstand om at RR har sagt at Nicaragua kom til å innvadere USA må i beste fall være tatt fullstendig ut av kontekst. Det virker svært lite sannsynlig at han skulle ha sagt noe sånt.

Din kunnskap rundt Grenada-invasjonen virker svært selektiv. Grenada hadde etter den sosialistiske maktovertakelsen i 1979 oppført seg på en svært truende måte overfor sine naboland. Etter kuppet i 1983 fant derfor USA OG 6 ANDRE karibiske land det nødvendig å intervere. Denne militærleieren som du nevner var faktisk en flyplass som myndighetene hadde stilt til disposisjon for USSR. At det ble handlet raskt her skulle en tro var i alles interesse-noen ny Cubakrise fikk her ikke mulighet til å oppstå. I tillegg fikk man gjeninnført landets konstitusjon fra 1974.

Mvh,
Jurist32
jurist32

Re: Ronald Reagan in memoriam

Innlegg QIQrrr 23 Nov 2011, 14:38

Ronald Reagan hedret med statue i Warszawa:

Warsaw Business Journal, November 22, 2011: Former Polish President and Solidarity leader Lech Wałęsa unveiled a statue of late US President Ronald Reagan in Warsaw on Monday. The 3.5 meter bronze statue, which is located on Al. Ujazdowski, opposite the US Embassy, depicts the moment in history when Mr Reagan stood at a podium at Berlin's Brandenburg Gate in 1987 and said, “Mr Gorbachev, tear down this wall.” In Poland, Mr Reagan is revered by many as being one of the greatest leaders of the 20th Century because of his hard-line stance against the Soviet Union and his vigorous promotion of democracy. “I wonder whether today's Poland, Europe and world would look the same without President Reagan,” Mr Wałęsa said at the unveiling of the statue. “As a participant in those events, I must say that it's inconceivable” - Lech Wałęsa unveils statue of President Reagan in Warsaw

Bilde
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Re: Ronald Reagan in memoriam

Innlegg QIQrrr 25 Nov 2011, 14:29

Statue av Reagan avduket i Georgias hovedstad Tbilisi:

The Washington Post, November 23, 2011: Georgia’s pro-Western president has unveiled a monument to Ronald Reagan in the capital of the ex-Soviet state praising the 40th U.S. president for “destroying the Soviet Empire.” Mikhail Saakashvili, whose government has for years had tense relations with Russia, also lambasted Moscow’s attempts to “restore” the Soviet Union by creating an economic bloc with other ex-Soviet nations. He said Wednesday that the bronze statue that depicts Reagan sitting on a bench “deserves a place in the heart of Tbilisi, the heart of Georgia” - Georgian president unveils monument to Reagan, bristles at Russia

Bilde
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Forrige

Gå til Utenrikspolitikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest