Barnemishandling i Irak

Diskusjon om politiske temaer fra det internasjonale nyhetsbildet.

Barnemishandling i Irak

Innlegg BHS 19 Mar 2014, 15:17

Den irakiske regjeringen har godkjent et lovforslag som tillater at jenter helt ned i niårsalderen kan bli gift. Nå gjenstår at parlamentet gjør det samme. Lovforslaget skal bare gjelde for shiamuslimene, og endrer barns og kvinners rettigheter på flere områder. Mens lavalderen for giftermål går ned til ni år for jenter, går den ned til femten for gutter.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... d=10146441

Hårreisende praksis som nå altså innføres i Irak. Irak er jo det landet som USA skulle innføre demokrati i, og som skulle stå som et "fluepapir" som andre arabiske nasjoner skulle la seg tiltrekke av. Poenget mitt er at det hjelper lite med demokrati i betydningen flertallsstyre, når flertallet innehar en pill råtten kultur. Her kan vi se hva mange amerikanske (og soldater fra andre land) har gitt sitt liv for gjennom "nasjonsbyggingen".

Jeg sier bare "stakkars jenter". Dette er saker som venstreorienterte feminister virkelig burde protestere sterkt imot istedet for å kreve mer kjønnskvotering og annet tull. Det er dessuten ingen tilfeldighet at aldergrensen er 9 år - det var jo da profeten Muhammed fullbyrdet ekteskapet med Aisha.
BHS

Re: Barnemishandling i Irak

Innlegg Vegard Martinsen 24 Mar 2014, 08:51

Poenget mitt er at det hjelper lite med demokrati i betydningen flertallsstyre, når flertallet innehar en pill råtten kultur.

Ja, jeg slutter meg helt til dette.

Og la meg minne om at USA ikke innførte demokrati i Tyskand og Japan etter WW2, og dette var en riktig politikk.

President Bush jr uttalte til og med ifbm Irak at dersom irakerne ville stemme inn sharia på demokratisk vis så ville han akseptere det.

USA hadde full rett til å avsette regimene i Afghainstan og Irak, men nasjonsbyggingen etterpå er vel i det store og hele en (ekstremt kostbar) fiasko.

USA burde enten har gjort som de gjorde med Japan etter WW2, da MacArthur gjorde landet sivilisert og la basis for en til en viss grad fri økonomi, eller de burde ha trukket seg ut og sagt at "dersom vi eller våre allierte blir angrepet igjen kommer vil tilbake og eliminerer det nye regimet. Vi vil også ødelegge alle deres muligheter til å ha en militær kapasitet".
Vegard Martinsen

Gå til Utenrikspolitikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester