Suksessrik kineser med sans for liberalismen!

Diskusjon om politiske temaer fra det internasjonale nyhetsbildet.

Suksessrik kineser med sans for liberalismen!

Innlegg Ola 03 Jun 2014, 09:42

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/-Kinas-ledere-burde-lyttet-til-studentene-i-1989-7589426.html#.U42IyV5jXwI

En skikkelig tøff og moralsk mann med doktorgrad i filosofi og som har gjort suksess i business. Oppmuntrende lesning!
Ola

Re: Suksessrik kineser med sans for liberalismen!

Innlegg Jan A. Skarstein 24 Jun 2014, 02:36

Xi Jinping, Kinas nye leder har lansert ideen om den "Kinesiske Drøm" fra hvor jeg sitter på kontoret mitt i Shanghai så er den kinesiske drømmen å få seg en dårlig betalte jobb som en lokal byråkrat, underslå flerfoldige millioner og stikke til USA eller Australia.

Desverre er folk som Ge Ping et lite mindretall i Kina, både i meninger og i handlinger. Mange jeg har snakket med har svelgt den kommunistiske propagandaen og mener at Kina mer eller mindre hadde gått under hvis studentene i 1989 hadde fått som de ville. Morsomt at enkelte også beskriver studentlederne som "griske og maktsyke". Og de fleste rike og velstående i Kina er per idag enten korrupte byråkrater, eller folk med meget gode forbindelser til kommunistparitet. Facebook og Google blir ikke blokkert kun fordi pga politisk sensur, men også forå beskytte de kinesiske netttjenestene Baidu og QQ/Renren.

Skolesystemet er en stor vits i Kina. Jeg dro opprinnelig til Kina for å ta en mastergrad. Ingen kreativitet, ingen kritisk tenking, kun streng memorering og fokus på eksamensresultater, ja, for å ikke å glemme juksing og korrupsjon.

Jeg har blitt ganske pessimistisk når det gjelder Kina etter å ha vært her i snart to år, masse strukturelle problemer i samfunnet, og ingen endring i sikte. Hadde det bare vært flere folk som Ge Ping...
Jan A. Skarstein

Re: Suksessrik kineser med sans for liberalismen!

Innlegg Ola 08 Jul 2014, 11:07

Takk for interessant rapport fra "felten"!

Man får vel bare prøve å glede seg over de lyspunktene man ser, da kollektivismen står sterkt overalt og det ikke er mange prosent selvstendig tenkende.
Ola

Gå til Utenrikspolitikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester