Russland

Diskusjon om politiske temaer fra det internasjonale nyhetsbildet.

Russland

Innlegg Vegard Martinsen 22 Jun 2014, 12:02

http://www.aftenposten.no/meninger/kron ... 6a3b16gSxo

Russlands farvel til Europa
Vesten anklages for alt – fra Sovjetunionens sammenbrudd til Tsjernobyl-katastrofen og atomubåten «Kursk»s havari. Og Krim er vårt!

av Svetlana Aleksijevitsj, hviterussisk forfatter

Stalin bygget Sovjetunionens røde imperium. Lenin pleide å si om ham at han likte «sterke virkemidler». Nå er det Vladimir Putin som velger sine.

Tomme butikkhyller og køer for å få tak i toalettpapir tilhører nå fortiden. Men heving av levestandarden har ikke ført til demokrati, snarere har det blåst nytt liv i stormaktsvyene.

Den russiske drømmen er å være et stort imperium og fremkalle frykt hos andre. Gateintervjuene mine i Moskva slutter alle likedan: «Først hadde vi olympiaden i Sotsji, så tok vi tilbake Krim. Og nå er vi også blitt verdensmestere i hockey.» En populær spøk på folks lepper er: «Ingen trodde at Russland skulle reise seg igjen, men i virkeligheten bøyde vi oss bare ned for å snøre på oss militærstøvlene.»

I 20 år het det at vi holdt på å bygge et land etter vestlig mønster, men den liberale poleringen fordunstet fort. Nå er det slutt på å leke Vesten. For Vesten er følelsesløst og pragmatisk, mens Russland preges av godhet og åndelighet. Vesten er på vei mot moralsk forfall, men Putin har påtatt seg rollen som forsvarer av tradisjonelle verdier.

Et fundamentalistisk land
Russland er allerede blitt et fundamentalistisk land. Å fremstå som ateist og innlede en diskusjon om dette temaet, er farlig. Frivillige vaktstyrker jakter på homofile i byens gater – for å mishandle dem, og kanskje drepe dem også.

På internett pågår en ny avstemning om å forby McDonald’s. I løpet av noen dager er det blitt samlet inn titusenvis av underskrifter.

Patriotene oppmuntrer folk til å feriere i Russland og ingen andre steder. Staten har utlovet en stor påskjønnelse til den som reiser på ferie til Krim. Slik kjøper dette nye Putin-Russland seg kjærlighet for penger. Å beherske fremmedspråk blir allerede sett på som mistenkelig – glem Sorbonne, studer i hjemlandet. Russiske akademikeres muligheter til å reise utenlands er blitt strammet inn. Statsdumaen har også vedtatt en spesiell lov som forbyr at foreldreløse barn adopteres av utlendinger – selv om de er syke og kommer til å råtne bort på barnehjem, der det ofte er mangel på noe så elementært som bandasjer og jod.

Putin gjør det samme som kommunistene
Derimot reiser medlemmene av nasjonalforsamlingen selv utenlands for å få behandling og lar barna sine studere ved utenlandske universiteter. De gjemmer unna pengene sine i banker i Vesten og kjøper eiendommer der. Folket og makthaverne lever i adskilte verdener. Det er lettere å styre dem som lever i et bur, og særlig hvis man har kontroll over radio, TV og aviser. Den russiske patriotismen er et unikt system for å tvinge folket til å leve et usselt liv og være stolt av det.

For 300 år siden reiste den russiske tsar Peter den store et vindu mot Europa. Nå er Putin i gang med å spikre det igjen. Han gjør det samme som kommunistene.

Vender seg østover
Russland vender seg østover. Eurasianismen er blitt det nye. En eurasiatisk union skal bli motpolen til det europeiske fellesskapet. Vi er ikke lenger Europa. Hver dag sendes TV-programmer om Kina. Nå er landet en russisk forbundsfelle. Ifølge opinionsundersøkelser har den positive innstillingen til Kina økt blant russere det siste året. 40 prosent av de spurte ser på Kina som Russlands nærmeste allierte.

De russiske makthaverne innrømmer åpent at Vesten er og blir Russlands hovedmotstander. Nå anklager man Vesten for alt – fra Sovjetunionens sammenbrudd til Tsjernobyl-katastrofen og atomubåten «Kursk»s havari.

Og det er Vestens etterretningstjeneste som har oppfunnet internett. Og dollaren er et verdiløst stykke papir. Og Krim er vårt!

Russland har sluttet å mane til fred og er blitt et samlingssted for alle antivestlige krefter. Atomvåpen og energitilførsel brukes som argument. Landet slår seg triumferende på brystet og minner i dag om det tyske samfunnet på 1930-tallet. Ifølge de siste opinionsundersøkelsene sier 71 prosent av befolkningen at de er negativt innstilt til den vestlige verden, og særlig USA. Men likevel kjøper man mobiltelefoner, datautstyr, TV-apparater og biler fra Vesten – ikke fra Cuba eller Nord-Korea.

De beste utvandrer
En ny utvandringsbølge er i emning i Russland – den mest omfattende siden Sovjetunionens fall. Det er de beste menneskene som drar sin kos – de som trodde at de var med på å skape et europeisk Russland og ønsket å leve der. Og drar de ikke av sted selv, sender de barna sine til utlandet. På skolene og sykehusene i Moskva har man allerede vent seg til å møte usbekiske og tadsjikiske lærere og leger. Deres russiske kolleger har dratt sin vei.

Man behøver ikke å lese avisene. Det holder å lytte til menneskene som står i kø utenfor de europeiske ambassadene i Moskva for å forstå hva som foregår i dagens Russland.

Jeg stilte det evige russiske spørsmålet: «Hva må gjøres?» (Tittelen på den russiske forfatteren og samfunnsdebattanten Nikolaj Tsjernysjevskijs revolusjonerende utopiske roman fra 1885.) Og svaret jeg fikk var: «Det er på tide å fordufte!»

«På 1990-tallet drømte vi om å forvandle Russland til et vestlig land. Jeg arbeidet for organisasjonen Memorial – vi samlet inn de uhyggelige vitnesbyrdene om Stalin-tidens undertrykkelse. Men nå er det ingen som bryr seg om den tiden. Nå vil man at Volgograd igjen skal hete Stalingrad. Igjen vil folk ha «en sterk hånd» – for å gjenopprette imperiet. Jeg lever med en følelse av nederlag.»

«Jeg drar min vei ettersom jeg er lesbisk. Min venninne og jeg har to barn. Jeg vil ikke at de skal bli tatt fra oss og havne på barnehjem.»

«Faren min er antivestlig. Han har sagt til meg at nå er det bare forrædere som forlater Russland. Men jeg hater dette verdens største land. Jeg hater dette undertrykte folket, som går i kirken og gjør korsets tegn – men selv plyndrer og dreper. Jeg skrev på Facebook at jeg er for Maidan. Du skulle bare visst hvor mye skittkasting og hat jeg ble utsatt for da. Foreløpig er det bare på Facebook, men snart kommer det til å spre seg til gatene også. Jeg er redd for at det blir borgerkrig …»

«For ett år siden trodde vi aldri at vi skulle reise vekk herfra. Men nå har vi pakket bagene våre. Her blir det ikke noe normalt liv med det første.»

Velger fortiden
I stedet for fred velger vi krig. I stedet for en fremtid velger vi fortiden.

Da jeg var i ferd med å avslutte denne artikkelen, ringte telefonen. Jeg løftet av røret og hørte en stemme si: «Jeg har lest det du skriver. Du sverter fedrelandet. Femtekolonist! Forræder! Vi vet hvem dere er. Snart kommer vår tid.»

Jeg la på røret og gikk bort til vinduet. Det føltes som om nå hadde det alt begynt.

Denne teksten har vært publisert i Göteborgs-Posten. Oversatt fra svensk av Unni Wenche Grønvold
Vegard Martinsen

Gå til Utenrikspolitikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest