Opinions endring i forhold til Israel?

Diskusjon om politiske temaer fra det internasjonale nyhetsbildet.

Opinions endring i forhold til Israel?

Innlegg Tore Aabø 23 Jul 2014, 07:15

Hei
Jeg syntes jeg ser en endring i kommentarene på diverse aviser i forhold til støtte til Israel i forbindelse med konflikten i midtøsten. Mange journalister og venstre siden blir ofte angrepet. MIFF melder også om overraskende støtte.
Jeg kan ikke se noen spesiell grunn til at flere ser ut til å støtte Israel og/eller mislike Hamas og det Palestinske folk. Jeg kan heller ikke se noen fundamentale endringer i kulturen eller andre ting annet enn at et par prosent av folket byttet side fra AP/SV/SP til H/FRP. Så jeg kan tenke meg at det er noe konkret som har endret opinionen.
Noen som har noen tanker om hva og hvorfor?
Tore Aabø

Re: Opinions endring i forhold til Israel?

Innlegg BHS 24 Jul 2014, 08:10

Kanskje det faktum at Hamas styrer på Gaza har gjort at den gjennomsnittlige nordmann gradvis har fått mer sympati for Israels sak. Hamas er jo islamister, og nordmenn ser stadig hvor gale islamister er – ikke minst ISIL. Tidligere når PLO/Fatah var palestinernes ”eneste” representant, var det lettere for mange nordmenn å sympatisere med den palestinske siden PLO/Fatah ble mer assosiert med venstreorientert tankegods. For den gjennomsnittelige nordmann er det nok lettere å sympatisere med sosialist-liknende tankegang enn islamisme. Førstnevnte ideologi ligger jo den norske folkesjela betydelig nærmere enn islamismen, som er fullstendig fremmed for ”innfødte” nordmenn.
BHS

Innlegg Vegard Martinsen 24 Jul 2014, 10:58

Jeg har også merket den endringen Tore nevner.

Et aspekt som kan forklare dette er at avisene og TV ikke lenger har monopol på nyhetsformidling i og med at nettet er kommet i bruk.
Vegard Martinsen

Innlegg Tore Aabø 25 Jul 2014, 10:18

Men Hamas styrte også under den forrige konflikten og vi hadde også alternative nyheter på nettet samt mange blogger, men kanskje enda flere mindre aktører i dag enn under siste konflikt.
Hadde uansett vært interessent å finne ut hva som utgjør den stor forskjellen her, jeg har sjelden sett en slik endring i opinionen og kunnskap om dette hadde vært meget verdifullt.
Jeg tror venstresiden er utrolig overasket og sjokkert over at de ikke kan fare frem som vanlig, og jeg må si at jeg koser meg litt over det, endelig møter de litt motstand :)

Med utgangspunkt i at det ikke har skjedd en kulturell endring:
Kan en annen faktor være folks "sunne" fornuft som skjønner at det er noe galt med denne ensidige fremstillingen og fordømmingen av Israel, og at venstre siden rett og slett har dratt det for langt?
Hva med terroraksjonen i regjeringskvartalet og på utøya, kan dette være en faktor?
Eller er det rett og slett en oppgitthet og økende irritasjon ovenfor muslimer generelt som medfører større motstand mot palestinerne/Hamas?

Det må være lov å spekulere litt :)
Tore Aabø

Innlegg Amund Farberg 25 Jul 2014, 12:28

Hvor mye større er f.eks. MIFF nå enn "forrige" gang?
That government is best which governs least.
Amund Farberg

Gå til Utenrikspolitikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester