Tjener USA penger på å dra ut til krig?

Diskusjon om politiske temaer fra det internasjonale nyhetsbildet.

Tjener USA penger på å dra ut til krig?

Innlegg streetsmart 08 Okt 2014, 16:04

Hei, jeg havnet i en diskusjon hvor jeg påsto at å være i krig ikke førte til at et land tjente penger. Argumentene jeg ble møtt med da, var at i USA hvor det produseres våpen tjener landet på å gå til krig. Ja, jeg er enig i at våpenprodusentene vil tjene på dette, men en våpenprodusent er ikke hele landet. Men som jeg forstod, er våpenprodusentene i USA veldig store, og det er de som produserer veldig mye.

Ser man på utgangspunktet i krig, sammenligner jeg det med «the broken window fallacy». Å dra til krig blir som å knuse vinduer, mens å produsere våpen blir det samme som å lage vinduer. Hvis USA både knuser vindu og lager vindu, da vil jo USA tjene på å knuse vindu i andre land, mens de vil tjene penger på å selge vindu til de stedene de knuser vindu. Å selge vindu, blir det samme som å sende soldater ut til andre land, som kan bruke våpnene. (vinduene) Vindusfirmaet ville ikke solgt like mange vinduer, om de ikke hadde hatt noen som knuste vinduene. Hvis man selger et vindu til 100 kr, og vindusknuseren (soldaten) får 20 kr da vil jo en tjene på å knuse vindu. Blir det slik at det koster 100 kr for å betale vindusknuseren og man får solgt våpenet til 20 kr vil man gå i minus. Det jeg mener her, er at noen ganger kan det lønne seg med å være vindusknuser for å få i gang sin egen økonomi. Så derfor er «the broken window falacy» ikke alltid riktig. En kan tjene på å knuse vindu, for å få i gang økonomien i landet sitt. Er dere enig i dette?

Tjener USA på å drive med krig i mange land? Hvordan er forholdet mellom lønn til soldater, og det de selger av våpenproduksjonen?
streetsmart

Re: Tjener USA penger på å dra ut til krig?

Innlegg Vegard Martinsen 09 Okt 2014, 06:35

Enig i det over.

Men når de som produsere våpen tjener mer penger vil de andre produsentene (de som ikke produserer våpen) tjene mindre, og dem er det mange flere av.

Hvorfor tror man at politikken bare påvirkes av våpenprodusenter og ikke av alle de andre produsentene?
Vegard Martinsen

Gå til Utenrikspolitikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester