Skolegang

Diskusjon om teknologi, teknologiske fremskritt, ny vitenskap, etc.

Skolegang

Innlegg Evans 01 Jan 2009, 18:49

Som de fleste har fått med seg så er den offentlige skolen langt fra en ideell læringsinstitusjon. Når det i tillegg er svært begrensende alternativer, er det ikke lett å se på barnas fremtidige skolegang med særlig optimisme. Nå er det noen år igjen til min sønn skal starte i grunnskolen, men jeg har allerede begynt å tenke på hvordan jeg vil ha det. Det ideelle hadde selvsagt vært en privat skole med fokus på matematikk og naturvitenskap samt grunnleggende undervisning i historie, filosofi og samfunn. Så over til det som egentlig er spørsmål; er Steinerskolen et alternativ? Jeg mener å ha lest at Steinerskoleelever er bedre rustet for høyere utdanning enn elever som har gått på den offentlige skolen. Er det noen her med kjennskap til nivået på undervisningen i Steinerskolen. Jeg er klar over at det foregår endel merkelig, men jeg vil heller ha en skole med en viss kreativitet enn en skole med indoktrinering, undervisning på middels nivå og generelt lavt disiplinnivå. Synspunkter noen?
Evans

Re: Skolegang

Innlegg Rounin 01 Jan 2009, 20:16

Steinerskolen er relativt ukjent for meg, men jeg har merket meg Montessori-skolen, som fokuserer mest på barnetrinnet og legger stor vekt på individstyrt læring. Hvor godt det passer for umotiverte barn er selvsagt vanskelig å si uten å ha gått den nærmere etter i sømmene. Ayn Rand skal visstnok ha uttalt seg positivt om Montessori-opplæring.

Ellers har man jo også i Norge skoler modellert på utenlandske skoler, som fransk skole, tysk skole, IB (International Baccalaureate)-linjen på videregående skole, og så videre. Her vil man vel ofte legge seg på et høyere kunnskapsnivå enn det man legger seg på i enhetsskolen.
Brukerens avatar
Rounin

Innlegg simon 03 Jan 2009, 13:37

Steinerskolen er en mer eller mindre eksplisitt religiøs bevegelse, med det vi for enkelthetsskyld kan kalle new age-tenking. Det baserer seg på antroposofien, som b.a beskrives slik:

http://www.rudolfsteinerweb.com/
in addition to being the most significant occultist to come forward in the last century.

Anthroposophy is a spiritual philosophy based on the teachings of Rudolf Steiner (25 February 1861 – 30 March 1925) which postulates the existence of an objective, intellectually comprehensible spiritual world accessible to direct experience through inner development — more specifically through cultivating conscientiously a form of thinking independent of sensory experience.[1][2] In its investigations of the spiritual world, anthroposophy aims to attain the precision and clarity of natural science's investigations of the physical world.[1] Whether this is a sufficient basis for anthroposophy to be considered a spiritual science has been a matter of controversy.[3][4]
“ Anthroposophy is a path of knowledge, to guide the spiritual in the human being to the spiritual in the universe…. Anthroposophists are those who experience, as an essential need of life, certain questions on the nature of the human being and the universe, just as one experiences hunger and thirst.[5]

http://en.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Steiner

Hvor mye av dette man møter i Steinerskolen varierer kraftig, på samme måte som det varierer kraftig hvor mye eksplisitt sosialisme barna møter i Enhetsskolen. Generelt er Steinerskolen mye bedre enn Enhetsskolen, men det sier vel ikke så mye.

Montessori, derimot er langt bedre. Lisa van Damme har f.eks samarbeid med de lokale Montessori-skolene på barnatrinnet. Jeg kjenner flere barn som har gått der, og de er bra. Men de har noen rare ideerde også, blant annet om klassetrinn og modenhet og slikt...
simon

Innlegg Marianne Skånland 04 Apr 2009, 10:18

I min barndom var "vi" av den oppfatning at Steiner-skolene var bra, blant annet fordi lærerne der var så dårlig lønnet at de måtte være idealister for å ha valgt en slik yrkeskarriere. De arbeidet ofte i lengre tid med sånt som å sette opp teaterstykker, hvor elevene, under veiledning, gjorde alt fra å spille rollene til å sy kostymer og male dekorasjoner. De lærte teknikk for å bevege seg på en scene, og stemmebruk. Det var derfor det motsatte fra å hoppe fra det ene til det andre. Antroposofer drev også barnehager, blant annet en som jeg gikk i 2 ganger i uken, en 2-3 timer, husker jeg, antagelig et par-tre år, og den var utmerket, slik jeg husker den, med tegning, hyggelige barnesanger. I Bergen satte de opp en hel opera, Glucks "Orfeus og Euridike", det kan ha vært tilbake i 70-årene eller 80-årene. De har naturligvis hatt sine kjepphester, som eurytmi, men jeg er aldri blitt hverken utsatt for det eller for noen spesiell, antroposofisk filosofi-dosering.

Nåvel, de generelle holdningene hos barn (drevet frem av voksnes kultur-politiske ideologier, sannsynligvis) har endret mye, og allerede for 20 år siden hørte jeg fra nokså velinformerte at Steiner-skolene hadde forandret seg, i tilsvarende retning til slik som folkehøyskolene har. Ettersom barn og unge ikke lenger skal oppdras, hverken til høflighet eller hensyntagen, er det fritt frem for herjing fra de individene som er mest destruktive og umotiverte, og det preger visst hele miljøet.

Marianne Skånland

Gå til Teknologi og vitenskap

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest