kalkunen skrev:En kamerat spurte meg nylig om dette: Dersom sosialisme ikke lønner seg for mennesket, hvorfor har evolusjonsprosessen avlet fram så mange sosialister?
Evolusjonsprosessen har avlet frem fri vilje. Vi må lære oss å bruke denne frie viljen til å leve og blomstre som mennesker. Langsomt stotrer menneskeheten mot stadig mer rasjonelle samfunn, små eksplosjoner av skapelse og rasjonalitet gir oss fart fremover, men så kommer mystisismen og setter bremsene på. Kollektivisme og mystisisme henger rundt menneskesamfunnene som en vekt rundt halsen, og vi må velge å kvitte oss med dette, med trykk på ordet VELGE.
kalkunen skrev:Mitt svar var at verden i dag er fredeligere enn noen gang, og at min spådom er at siden fred er det lønnsomme for mennesket, så vil evolusjonsprosessen fortsette å gjøre menneskeheten stadig mer fredelig. Er dette et syn dere er enige i?
Ja, i den forstand at det handler om kulturell evolusjon, jo fredligere og friere menneskene er, jo mer anledning har vi til å tenke og skape, og da vil flere innse hvor stor fordel frihet er, og til slutt kanskje gjøre objektivismen til den dominerende filosofi.
PLAYBOY: Do you believe that Objectivism as a philosophy will eventually sweep the world?
RAND: Nobody can answer a question of that kind. Men have free will. There is no guarantee that they will choose to be rational, at any one time or in any one generation. Nor is it necessary for a philosophy to "sweep the world." If you ask the question in a somewhat different form, if you say, do I think that Objectivism will be the philosophy of the future, I would say yes, but with this qualification: If men turn to reason, if they are not destroyed by dictatorship and precipitated into another Dark Ages, if men remain free long enough to have time to think, then Objectivism is the philosophy they will accept.
PLAYBOY: Why?
RAND: In any historical period when men were free, it has always been the most rational philosophy that won. It is from this perspective that I would say, yes, Objectivism will win. But there is no guarantee, no predetermined necessity about it.
Jeg anbefaler forresten hele dette intervjuet.
http://www.playboy.com/articles/ayn-ran ... index.html