Teknotråden

Diskusjon om teknologi, teknologiske fremskritt, ny vitenskap, etc.

Teknotråden

Innlegg CareBear 28 Okt 2010, 09:15

Jeg har en spesiell interesse for teknologi og tenkte det kanskje kunne være interessant å ha en sampletråd for nyheter innenfor teknologiske fremskritt. Teknologisk utvikling har vært viktig for samfunnet og kommer til å bli enda viktigere i den nærme fremtiden. Teknologi vil påvirke og bli påvirket av politikk og det er viktig at man har forståelse for hva som kommer og kan forberede seg. Det finnes mange gode eksempler på hvordan vi blir tatt på sengen gjentatte ganger, ofte fordi vi ikke er villige til å åpne øynene for hva som skjer og ønsker å beholde status quo for egen gevinst og fordel. Konkurranse i et fritt marked krever at man holder seg aktuell og konkurransedyktig til enhver tid, derfor er dette emnet spesielt viktig for mange. Fyr løs!
SondreB - www.sondreb.com
Working towards Singularity
Brukerens avatar
CareBear

Chinese Supercomputer Wrests Title From U.S.

Innlegg CareBear 28 Okt 2010, 09:20

A Chinese scientific research center has built the fastest supercomputer ever made, replacing the United States as maker of the swiftest machine, and giving China bragging rights as a technology superpower.
The computer, known as Tianhe-1A, has 1.4 times the horsepower of the current top computer.

http://www.nytimes.com/2010/10/28/technology/28compute.html?_r=1

Tianhe-1A har nådd en rekordytelse på 2,507 petaflops og er i dag verdens raskeste supercomputer.

The system uses 7,168 NVIDIA® Tesla™ M2050 GPUs and 14,336 CPUs

http://pressroom.nvidia.com/easyir/customrel.do?easyirid=A0D622CE9F579F09&version=live&prid=678988&releasejsp=release_157
Brukerens avatar
CareBear

Re: Chinese Supercomputer Wrests Title From U.S.

Innlegg QIQrrr 07 Nov 2010, 14:12

Fra en annen tråd:

CareBear skrev:Eksponensiell vekst innenfor flere områder, og spesielt innenfor datakapasitet, gjør at tiden det vil ta til vi har datakraft til å kunne realisere en kunstig bevissthet faktisk er godt innenfor vår om ikke våre barns fremtid.

Jeg tenker som så at en kunstig bevissthet blant annet må kunne skille mellom positive og negative eksterne impulser. Dette reiser en rekke essensielle spørsmål: I forhold til hvilke predefinerte standarder? Med utgangspunkt i denne enkle problemstillingen vil jeg hevde at Kurzweils singularitet er en umulighet. Imidlertid finnes det teknologiske muligheter for å emulere visse hjernefunksjoner, eksempelvis synaptiske prosesser - memristoren. Matematikeren Leon Chua teoretiserte memristoren i 1971. Her er et foredrag hvor en lettere forvirret Chua snakker litt om dette:

Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Re: Teknotråden

Innlegg lba 07 Nov 2010, 15:06

En liten avsporing kanskje, men - Bør datamaskiner/roboter med kunstig bevissthet ha rettigheter på lik linje med mennesker?
lba

Innlegg Vegard Martinsen 07 Nov 2010, 15:23

lba skrev:En liten avsporing kanskje, men - Bør datamaskiner/roboter med kunstig bevissthet ha rettigheter på lik linje med mennesker?

Maskiner kan ikke ha bevissthet, men hvis det (på en aller annen måte) skulle dukke opp en ny art hvor medlemmene har en så avansert bevisthet at de har fri vilje, så vil de ha rettigheter.
Vegard Martinsen

Innlegg CareBear 08 Nov 2010, 09:38

lba skrev:En liten avsporing kanskje, men - Bør datamaskiner/roboter med kunstig bevissthet ha rettigheter på lik linje med mennesker?

Sagt tidligere på forumet:

Skatteflyktning skrev:"When they petition for they rights they shall be granted".

På et tidspunkt vil argumentene bli sterke nok til å gi roboter rettigheter på lik linje med oss. Høyst sannsynlig vil vi se mer og mer en sammensmelting av teknologien og analoge mennesker, som augmenterer det vanlige mennesket til det ugjenkjennelige om mulig, og hvis samfunnet tillatter det. Største utfordringen er nok fordommer (og dermed reguleringer) mot at noen mennesker skal få lov til å bli smartere, sterkere og flinkere enn andre.

Inntil den dagen kommer, bør vi forberede oss som et samfunn på de radikale endringene som denne utviklingen vil føre til.
Brukerens avatar
CareBear

Innlegg QIQrrr 08 Nov 2010, 12:53

Jeg kjenner ikke til pågående forskning som indikerer at det vil bli aktuelt å tildele roboter rettigheter. Ei heller kjenner jeg til noe som skulle tilsi at samfunnet bør forberede seg på radikale endringer. Kanskje jeg kan ha oversett noe som det kan henvises til? Noe konkret?
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg CareBear 08 Nov 2010, 13:45

QIQrrr skrev:Jeg kjenner ikke til pågående forskning som indikerer at det vil bli aktuelt å tildele roboter rettigheter. Ei heller kjenner jeg til noe som skulle tilsi at samfunnet bør forberede seg på radikale endringer. Kanskje jeg kan ha oversett noe som det kan henvises til? Noe konkret?

Kall meg gjerne en optimist, men jeg tror nok du har oversett endel viktige trender i utviklingen.
They think that the potentially widening gap between the first and third worlds will cause a technological imbalance over the next 12 years. One of the researchers said that ‘just as we depend upon mobile phones and cars in our daily lives today, the next 15 years will see mass hybridization between humans and robots.’ So they predict that robots will be around — and inside — us.

http://www.zdnet.com/blog/emergingtech/ ... -2020/1113

Roboter har i flere industrier tatt over (farlige) manuelle jobber som tidligere var forebeholdt mennesker. Det er en spesiell utfordring å overkomme når det gjelder å få roboter sikre nok til å operere blant andre mennesker, men det er fullt mulig idag teknologisk, men det er fortsatt mye billig manuell arbeidskraft tilgjengelig i store deler av verden. Når prisene presses stadig oppover, vil flere gå over til robotbasert arbeidskraft.

Utviklingen skjer på alle områder i samfunnet vårt, fra leketøy til militære. For hvert år blir de mer avanserte, får mer funksjoner og blir stadig billigere. Enkelte mennesker vil før eller senere inngå partnerskap med sin robot (http://en.wikipedia.org/wiki/Gynoid).

Anbefaler å lese Robotic Nation: http://www.marshallbrain.com/robotic-nation.htm

Utviklingen av bedre roboter er like viktig og essensiell for vekst i økonomien som utviklingen av CPUer til datamaskiner. Det vil uten tvil bli massive problemer med arbeidsledighet fremover når maskiner tar over mange flere manuelle arbeidsoppgaver.

Når det gjelder rettigheter, har vi jo "The American Society for the Prevention of Cruelty to Robots" ;-) http://www.aspcr.com/
Brukerens avatar
CareBear

Innlegg QIQrrr 08 Nov 2010, 14:08

Du fremsetter en rekke kategoriske og besynderlige påstander om teknologi som vil komme til å gripe inn i etikk og samfunnsliv uten å kunne henvise til noe som helst konkret som i det minste viser at dette er sannsynlig. Som svar serverer du bortforklaringer og en bagatellisering:

CareBear skrev:Kall meg gjerne en optimist...

Det er mulig optimisme er et av dine fremtredende karaktertrekk, men du gjør deg samtidig kvalifisert til karakteristikken mystiker. Det er enkelt å fremsette påstander á la "den teknologiske utviklingen tilsier at i fremtiden vil X inntreffe," og i mange tilfeller kan det foreligge vektige grunner for å hevde at X befinner seg innenfor en gitt tidshorisont, men i dette tilfellet snakker vi om kunstig konstruert bevissthet som implisitt hevdes å skulle kunne operere autonomt på et konseptuelt plan (med henvisning til rettigheter), men ikke nok med det; Kurzweils singularitet er en bebudet manifestasjon av overmenneskelig intelligens.

...jeg tror nok du har oversett endel viktige trender i utviklingen.

Hva da? Hvis det finnes forskning som tilsier at det du hevder er sannsynlig så vil jeg gjerne lese mer om det.
Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg CareBear 08 Nov 2010, 15:47

QIQrrr skrev:Du fremsetter en rekke kategoriske og besynderlige påstander om teknologi som vil komme til å gripe inn i etikk og samfunnsliv uten å kunne henvise til noe som helst konkret som i det minste viser at dette er sannsynlig. Som svar serverer du bortforklaringer og en bagatellisering:

CareBear skrev:Kall meg gjerne en optimist...

Det er mulig optimisme er et av dine fremtredende karaktertrekk, men du gjør deg samtidig kvalifisert til karakteristikken mystiker. Det er enkelt å fremsette påstander á la "den teknologiske utviklingen tilsier at i fremtiden vil X inntreffe," og i mange tilfeller kan det foreligge vektige grunner for å hevde at X befinner seg innenfor en gitt tidshorisont, men i dette tilfellet snakker vi om kunstig konstruert bevissthet som implisitt hevdes å skulle kunne operere autonomt på et konseptuelt plan (med henvisning til rettigheter), men ikke nok med det; Kurzweils singularitet er en bebudet manifestasjon av overmenneskelig intelligens.

...jeg tror nok du har oversett endel viktige trender i utviklingen.

Hva da? Hvis det finnes forskning som tilsier at det du hevder er sannsynlig så vil jeg gjerne lese mer om det.

Les her og lær: http://www.kurzweilai.net/the-law-of-ac ... ng-returns

Det er ingen mystikk i dette, utviklingen skjer med eksponensiell vekst og det finnes nok av dokumentasjon på dette. Det betyr at vi får en fordobling av kapasitet til veldig mange ulike teknologier i samfunnet, som du kan se dokumentert i lenka ovenfor.

Konsekvensen av denne utviklingen er selvsagt vanskelig å forutsi, men det er mye som har og kan bli spådd med god sikkerhet. Ingen vil påstå at jeg tar feil hvis jeg sier vi vil få mye smartere kunstig intelligens i dataspill i fremtiden. Ingen vil påstå at jeg tar feil når jeg sier vi vil få bedre grafikk datagrafikk i fremtiden. Ingen vil påstå jeg tar feil når roboter vil bli smartere i fremtiden. Og ingen vil påstå at roboter ikke kommer til å ta over enda flere jobber enn de gjør idag.

Økt datakraft er kjernen i mye (mesteparten) av teknologisk utvikling idag. Hvis vi ser på hvor mye som har skjedd de siste 38 årene innen spillindustrien, får vi en ganske god illustrasjon som viser hvor stor utviklingen faktisk har vært. Den samme kapasiteten i datakraft har vi altså utnyttet innenfor byggkonstruksjoner, bilkonstruksjoner, spillefilmer, medisinsk forskning, robotikk, utforskning av verdensrommet, analyser og prognoser for værdata, intelligente biler som nesten kjører seg selv. Vi har datakraft nok i én bærbar PC til å simulere veldig realistiske modeller for fysikk i den virkelige verden, som gjør det mulig å gjøre raskere prototyping av nye produkter. Jeg klarer i dag å utvikle programvare mange ganger raskere enn tidligere, takket være høyere abstraksjoner som er muliggjort av økt datakraft. Kalkuleringer som tidligere krevde en datapark, kan i dag gjøres på en bærbar. Kalkuleringer som var praktisk umulig for bare få år siden, kan nå gjennomføres med standardisert maskinvare (ref. supercomputer innlegget tidligere i tråden).

1972 - Pong:
Bilde

1992 - Wolfenstein 3D:
Bilde

2001 - Return to Castle Wolfenstein:
Bilde

2005 - Far Cry:
Bilde

2010 - Crysis 2:
Bilde

2010 - Epic Citadel (på iPhone):
Bilde
Bilde

(Anbefaler å teste Epic Citadel for dem som har iPhone, fantastisk teknologidemo som viser hvor langt dem har kommet med spillgrafikk på mobiltelefoner).

Video av kommende iPhone spill bygget på denne teknologien: http://www.gametrailers.com/player/707129.html
Brukerens avatar
CareBear

Innlegg QIQrrr 08 Nov 2010, 15:52

Jeg skjønner at du er interessert i dataspill, men jeg finner ingenting i det du skriver som besvarer det jeg etterspør.
Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Onarki 08 Nov 2010, 16:09

Det har ogsaa skjedd en voldsom utvikling innen gravemaskinproduktivitet. I dag kan man stadig billigere og mer effektivt lage gigantiske hauger med jord og stein, og det er ingen grunn til aa betvile at det vil bli mulig aa lage enda stoerre steinhauger i fremtiden til en billigere penge, MEN det finnes ingen grunn til aa tro at bare man lager store nok steinhauger saa vil de plutselig bli bevisste og faa fri vilje. Slik er det med datamaskiner ogsaa. Ja, de vil bli raskere og kraftigere, men so what? Hva har dette med bevissthet aa gjoere?
Onarki

Innlegg CareBear 08 Nov 2010, 16:43

Onarki skrev:Det har ogsaa skjedd en voldsom utvikling innen gravemaskinproduktivitet. I dag kan man stadig billigere og mer effektivt lage gigantiske hauger med jord og stein, og det er ingen grunn til aa betvile at det vil bli mulig aa lage enda stoerre steinhauger i fremtiden til en billigere penge, MEN det finnes ingen grunn til aa tro at bare man lager store nok steinhauger saa vil de plutselig bli bevisste og faa fri vilje. Slik er det med datamaskiner ogsaa. Ja, de vil bli raskere og kraftigere, men so what? Hva har dette med bevissthet aa gjoere?

Det skjer mye utviklingen innenfor kunstig intelligens som benyttes i mange ulike industrier. Denne utviklingen er en sterk indikator på at vi beveger oss mot enda mer intelligente datasystemer, og det er ikke lengre fysisk mulig å programmere disse systemene, vi må bruke algoritmer som kan trenes opp. Det eksisterer idag intet bedre referansesystem enn menneskets hjerne. Behovet for smartere og smartere systemer er økende og det er store økonomiske krefter som driver denne utviklingen fremover. Hjernen til dyr og mennesker blir analysert med større og større oppløsning, som forbedrer vår forståelse og muligheten til å kopiere deler av de biologiske prosessene i program-algoritmer. Disse algoritmene kan være veldig krevende, derfor er det essensielt at vi får økt datakraft.

Økt datakraft i seg selv gjør selvsagt ingenting, men det er behovet for intelligente datasystemer som driver behovet for å kunstig intelligens. Det finnes flere som jobber konkret med det som i dag går under beskrivelsen "artificial general intelligence", som omhandler generelle intelligens-kapasiteter som fornuft, planlegging, læring, m.m.. http://en.wikipedia.org/wiki/Strong_AI

Nå har ikke jeg fulgt utviklingen innenfor gruvedrift, men jeg er ganske sikker på at behovet (og utvinningen) for metaller idag er mye større enn tidligere og at vi ikke lengre bruker hendene våre når vi graver: http://en.wikipedia.org/wiki/Bingham_Canyon_Mine
Brukerens avatar
CareBear

Innlegg lba 08 Nov 2010, 23:00

Det er mye interessant du skriver her, men jeg vil rette på en liten ting:

CareBear skrev: Det vil uten tvil bli massive problemer med arbeidsledighet fremover når maskiner tar over mange flere manuelle arbeidsoppgaver.

Det er aldri vist noen negativ korrelasjon mellom forbedret teknologi/produktivitet og antall arbeidsplasser. De få gangene man har funnet sammenheng, har den tvert imot hvert positiv: Når maskiner har tatt over arbeidsoppgaver etter mennesker har den økte produktiviteten gitt grobunn til nye arbeidsplasser innenfor andre områder. Så akkurat dette ser jeg ikke noen grunn til å frykte i fremtiden.
lba

Innlegg Vegard Martinsen 09 Nov 2010, 07:57

Ja, nettopp. Maskiner overtar mer og mer produksjon (industriroboter), og mennesker går mer og mer over til tjensteyting.

Men også tjensteyting blir overtatt av maskiner (for å ta noen enkle og gamle eksempler:vaskemaskiner, minibanker). Dette frigjør menneskelige ressurser til mer og mer avanserte tjensteytingsoppgaver.
Vegard Martinsen

Neste

Gå til Teknologi og vitenskap

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest