Teknotråden

Diskusjon om teknologi, teknologiske fremskritt, ny vitenskap, etc.

Re: Teknotråden

Innlegg Flammekaster 09 Nov 2010, 07:58

Onarki skrev:det finnes ingen grunn til aa tro at bare man lager store nok steinhauger saa vil de plutselig bli bevisste og faa fri vilje. Slik er det med datamaskiner ogsaa. Ja, de vil bli raskere og kraftigere, men so what? Hva har dette med bevissthet aa gjoere?

Nei, det finnes INGEN grunn til å tro at store nok steinhauger vil bli bevisste, men dette er IKKE analogt til datamaskiner. Evolusjonen brukte millioner av år på å finne nye metoder til å løse problemer på, og et sted på veien ser bevissthet ut til å ha dukket opp (uavhengig av hvorvidt dette er et middel til å løse problemer, eller bare en bieffekt). Mennesker utfører nå en lignende prosess, der vi prøver å skape bedre og bedre problemløsningsmaskiner, som faktisk til forveksling på mange områder ligner mye på, og ofte blir modellert fra, hjernen vår. Det virker LANGT mer sannsynlig at denne prosessen vil skape bevissthet en gang i fremtiden, enn at vår søken etter å lage større grushauger vil det.
Flammekaster

Innlegg Vegard Martinsen 09 Nov 2010, 08:11

Flammekaster skrev:
Onarki skrev:det finnes ingen grunn til aa tro at bare man lager store nok steinhauger saa vil de plutselig bli bevisste og faa fri vilje. Slik er det med datamaskiner ogsaa. Ja, de vil bli raskere og kraftigere, men so what? Hva har dette med bevissthet aa gjoere?

Nei, det finnes INGEN grunn til å tro at store nok steinhauger vil bli bevisste, men dette er IKKE analogt til datamaskiner. Evolusjonen brukte millioner av år på å finne nye metoder til å løse problemer på, og et sted på veien ser bevissthet ut til å ha dukket opp (uavhengig av hvorvidt dette er et middel til å løse problemer, eller bare en bieffekt). Mennesker utfører nå en lignende prosess, der vi prøver å skape bedre og bedre problemløsningsmaskiner, som faktisk til forveksling på mange områder ligner mye på, og ofte blir modellert fra, hjernen vår. Det virker LANGT mer sannsynlig at denne prosessen vil skape bevissthet en gang i fremtiden, enn at vår søken etter å lage større grushauger vil det.

Jeg tror Onars poeng er at det er en essensiell forskjell på det levende og det døde: mennesker og dyr og planter er levende (og dyr og mennesker har bevissthet); steiner og metallbiter er døde (og er ikke bevisste). Setter man sammen døde ting er tingen fortsatt død, og dette gjelder både steinhauger og maskiner.

Ja, FK holder kun muligheten åpen for at døde ting kan bli levende - dette har jo skjedd en gang før, så det kan skje igjen. Men dette er så ekstremt usannsynlig - det har skjedd kun en gang i hele universet på mer enn ca 9 milliarder år - at det ikke engang er verd å spekulere over.
Vegard Martinsen

Innlegg Flammekaster 09 Nov 2010, 09:11

Vi kan ikke vite at "liv" slik vi kjenner det og definerer det i dag er nødvendig for å skape bevissthet. Evolusjonen hadde et bestemt miljø og svært mange andre begrensninger å forholde seg til da den startet på vegen mot bevissthet. Kanskje mennesket kan skape bevissthet på en annen måte enn evolusjonen gjorde, siden vi ikke har alle de samme begrensningene å forholde oss til? Hva om bevissthet viser seg å bare være et fenomen som gradvis oppstår når et system blir sammenbundet og komplisert nok? Hvis det f.eks. oppstår en teknologisk singularitet (som man ihvertfall ikke kan se helt bort fra) virker det da ikke usansynlig at man kan konstruere maskiner (dersom dette er teoretisk mulig) eller organismer med bevissthet innen overskuelig fremtid.

Og det virker ihvertfall, som sagt, LANGT mer sannsynlig enn at grushauger skulle bli spontant bevisste bare fordi de blir større :)
Flammekaster

Innlegg CareBear 09 Nov 2010, 09:28

lba skrev:Det er mye interessant du skriver her, men jeg vil rette på en liten ting:

CareBear skrev: Det vil uten tvil bli massive problemer med arbeidsledighet fremover når maskiner tar over mange flere manuelle arbeidsoppgaver.

Det er aldri vist noen negativ korrelasjon mellom forbedret teknologi/produktivitet og antall arbeidsplasser. De få gangene man har funnet sammenheng, har den tvert imot hvert positiv: Når maskiner har tatt over arbeidsoppgaver etter mennesker har den økte produktiviteten gitt grobunn til nye arbeidsplasser innenfor andre områder. Så akkurat dette ser jeg ikke noen grunn til å frykte i fremtiden.

Du har helt rett i dette, til nå ha det vært en utligning av arbeidsbehovet innenfor andre yrker og med opprettelsen av nye.

Først kom maskiner som tok over manuelle, farlige og skadelige jobber for mennesker.
Deretter kom programvare å tok over økonomiske og matematiske jobber for mennesker.

I dag går veldig mange jobber ut på å være ansvarlig og kontrollerende. Folk i bank-sektoren har ikke mulighet til å påvirke parametere i prosessene, de bare er de som må stå som menneskelig ansvar på papiret.

Flere og flere har gått over i tjenesteyting som Vegard kommenterer. Det vil også kreve et generasjonsskifte før vi blir kvitt mange av dagens unødvendige tjenester, som å sitte i kassen på butikken. Coop OBS, IKEA, m.m. har begynt med self-service utsjekking. Når kredittkort-generasjonen som aldri har håndtert kontanter overtar, vil vi sannsynligvis større vekst av automater. Vi kan se til Japan og Tokyo for indikasjon på en slik trend.

Min egen personlige erfaring med arbeidsmarkedet i USA, er at det faktisk opprettes helt idiotiske (manuelle) jobber fordi arbeidskraften fortsatt er relativt billig. Her i Norge bør de økte kostnadene for arbeidskraft være en viktig drivende faktor for å satse mer på roboter enn vi foreløpig gjør. Jeg vet ikke hva mange mennesker skal gjøres når roboter tar over mer av tjenesteytingen i samfunnet?

I dag må vi utdanne unge mennesker til jobber som ikke eksisterer enda. Mange jobber er idag veldig krevende intellektuelt og man må bruke mye av sin tid til å holde seg oppdatert. En trend jeg ser at selv om verktøyene våre blir bedre og bedre, blir vi ikke nødvendigvis mer produktive. Forretningsprosessene blir stadig mer kompliserte og det krever mer ressurser for å realisere dem i programvare. Derfor vil det frem til vi har enda bedre verktøy (les: mer intelligente verktøy) faktisk være et stadig økende behov for ressurser innenfor IT.

Noe av det mest kompliserte vi tar på oss av oppgaver idag som mennesker er utvikling av datasystemer. Når vi en dag automatiserer denne industrien, slik vi har gjort med mange andre, da mener jeg vi vil se enorme konsekvenser for samfunnet.

Jeg ER pessimistisk på dette med arbeidsledighet, men jeg tror det vil bli iverksatt masse tiltak for å unngå stor ledighet og det har faktisk skjedd opp igjennom årene som vi har hatt en sterk stat. Når økonomien begynner å gå dårligere i Norge, da kommer staten med sine ("våre") penger. Dette tror jeg er en stor årsak til at vi har betydelig mindre ledighet.
SondreB - www.sondreb.com
Working towards Singularity
Brukerens avatar
CareBear

Innlegg Vegard Martinsen 09 Nov 2010, 10:51

Flammekaster skrev:Vi kan ikke vite at "liv" slik vi kjenner det og definerer det i dag er nødvendig for å skape bevissthet. Evolusjonen hadde et bestemt miljø og svært mange andre begrensninger å forholde seg til da den startet på vegen mot bevissthet. Kanskje mennesket kan skape bevissthet på en annen måte enn evolusjonen gjorde, siden vi ikke har alle de samme begrensningene å forholde oss til? Hva om bevissthet viser seg å bare være et fenomen som gradvis oppstår når et system blir sammenbundet og komplisert nok? Hvis det f.eks. oppstår en teknologisk singularitet (som man ihvertfall ikke kan se helt bort fra) virker det da ikke usansynlig at man kan konstruere maskiner (dersom dette er teoretisk mulig) eller organismer med bevissthet innen overskuelig fremtid.

Og det virker ihvertfall, som sagt, LANGT mer sannsynlig enn at grushauger skulle bli spontant bevisste bare fordi de blir større :)

Det er mye spekulasjoner her - "kanskje mennesket kan", "hva om", "hvis det f.eks. oppstår", "man kan ikke se helt bort fra", "det virker da ikke usansynlig" - og slikt er ikke så veldig interessant. (Noen av sitatene er forsiktig omformulert uten at innholdet er endret.)

Men jeg er enig i denne forsiktige reformuleringen: "bevissthet er et fenomen som oppstår når en levende organisme blir sammenbundet og komplisert nok".

Bevisstheten oppstår neppe gradvis (jeg vil tro at den oppstod ved en mutasjon), men den utvikles gradvis fra det som finnes i en "earthworm" (som visstnok har den enkleste bevisstheten) til mennesket.

Jeg vil si at det er en essensiell forskjell mellom levende ting og ikke-levende ting, og at kun levende ting kan ha bevissthet. FK er uenig i dette, og det er helt OK!
Vegard Martinsen

Re: Chinese Supercomputer Wrests Title From U.S.

Innlegg QIQrrr 09 Nov 2010, 11:03

CareBear skrev:Tianhe-1A har nådd en rekordytelse på 2,507 petaflops og er i dag verdens raskeste supercomputer.

DARPA sikter visstnok mot exaflops:

Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Onarki 09 Nov 2010, 11:52

Flammekaster skrev:Og det virker ihvertfall, som sagt, LANGT mer sannsynlig enn at grushauger skulle bli spontant bevisste bare fordi de blir større :)

Uten aa starte opp traaden om bevissthet/fri vilje igjen haaper jeg at jeg med grushaug-analogien min har vist at det absolutt overhodet ikke er noen selvfoelge at mer datakraft = bevissthet. Menneskets syn paa bevissthet har endret seg i takt med nye teknologier vi oppdaget. Foerst sammenlignet de intellektuelle bevisstheten med en avansert vindmoelle, dernest med en avansert dampmaskin, dernest med en avansert telefonsentral, dernest med en avansert datamaskin og den siste teknologiske mote-inkarnasjonen av bevissthet er internett. Jeg er sikker paa at etter hvert som nye kule teknologier oppstaar (nanoteknologi?) saa vil forskere finne paa enda kulere analogier for bevissthet, men det betyr ikke at disse faktisk har noe for seg.

La meg ta for meg et par enkle myter: 1) intelligens krever bevissthet. Dette tror jeg er fundamentalt feil. Jeg tror det er fullt mulig aa lage (semi-)*intelligente* maskiner som ikke er bevisste. 2) bevissthet krever intelligens. Dette tror jeg ogsaa er fundamentalt feil. Jeg tror det er fullt mulig aa lage en maskin som genererer bevissthet som er dumt som et broed. Jeg har ingen tro paa at datmaskiner tilfeldigvis er akkurat den maskinen som vil brukes til aa generere bevissthet. Jeg tror at hvis man noensinne knekker bevissthetens kode og klarer aa lage en maskin som produserer bevissthet saa vil dette vaere en avansert maskin som er spesiallaget for dette formaalet, ikke ulikt at et helikopter er spesiallaget for flyving/sveving. Det var ikke slik at bare man laget veldig, veldig avanserte vindmoeller saa begynte de plutselig aa fly. Paa tilsvarende vis tror jeg ikke at veldig, veldig avanserte datamaskiner kommer til aa plutselig bli bevisste.
Onarki

Innlegg simon 09 Nov 2010, 12:44

Om ikke den mest sannsynlige, så ihvertfall ubetinget den mest lesverdige forklaringen på hvordan grushauger oppnår bevissthet finner man her: http://bokelskere.no/karmosin/boksamling/436715/

Bilde
simon

Re: Chinese Supercomputer Wrests Title From U.S.

Innlegg CareBear 09 Nov 2010, 12:45

QIQrrr skrev:
CareBear skrev:Tianhe-1A har nådd en rekordytelse på 2,507 petaflops og er i dag verdens raskeste supercomputer.

DARPA sikter visstnok mot exaflops:

I forbindelse med nVidia, så presenterte de nylig neste generasjons GPUer.
http://www.youtube.com/watch?v=oCPMHIDpT88

500 000 lyskilder, 2 milliarder polygoner .. i real time ;-)

Fra pressemeldingen til nVidia som du lenker: "1,000-times more powerful than today's fastest supercomputers."

Utviklingen siste årene:
2008: 596 teraflops (http://www.engadget.com/2008/02/24/exas ... terascale/)
2010: 2507 teraflops
2018: 1 000 000 teraflops (planlagt)

Det høres ganske fantastisk ut at vi skal klare 1 exaflop allerede i 2018 (prototypen skulle være klar da)? Blir spennende å følge utviklingen, men jeg har min tvil etter egen utregning nedenfor.

Hvis vi bruker en vanlig eksponensiell utregning med den fordoblingen som har vært frem til nå, burde det bli gjevnt som dette:

For å være litt snill, tar jeg 1,5 år fordobling, vi starter på 2010,5:

2011 (desember): 5,014 petaflops
2012 (juli): 10,028 petaaflops
2013 (desember): 20,056 petaflops
2015 (juli): 40,112 petaflops
2016 (desember): 80,224 petaflops
2018 (juli): 160,448 petaflops

Har vi derimot en fordobling hvert år, vil vi nærme oss exaflop: 641,792 petaflops

(Referanse som viser dobling pr. 1.2 år: http://singularity.com/images/charts/SuperComputers.jpg)
(Top 500 super computer som viser stabil økning: http://www.manep.ch/img/ENL/May2010/03S ... ce_big.jpg)

Morsomt å tenke på kostnaden pr. gigaflop som har utviklet seg slik:
1961: US$1,100,000,000,000
1997: US$30,000
2000: $1,000
2003: $82
2009: $0.13
Brukerens avatar
CareBear

Innlegg lba 09 Nov 2010, 13:42

CareBear skrev:
lba skrev:Det er mye interessant du skriver her, men jeg vil rette på en liten ting:

CareBear skrev: Det vil uten tvil bli massive problemer med arbeidsledighet fremover når maskiner tar over mange flere manuelle arbeidsoppgaver.

Det er aldri vist noen negativ korrelasjon mellom forbedret teknologi/produktivitet og antall arbeidsplasser. De få gangene man har funnet sammenheng, har den tvert imot hvert positiv: Når maskiner har tatt over arbeidsoppgaver etter mennesker har den økte produktiviteten gitt grobunn til nye arbeidsplasser innenfor andre områder. Så akkurat dette ser jeg ikke noen grunn til å frykte i fremtiden.

Du har helt rett i dette, til nå ha det vært en utligning av arbeidsbehovet innenfor andre yrker og med opprettelsen av nye.

Først kom maskiner som tok over manuelle, farlige og skadelige jobber for mennesker.
Deretter kom programvare å tok over økonomiske og matematiske jobber for mennesker.

I dag går veldig mange jobber ut på å være ansvarlig og kontrollerende. Folk i bank-sektoren har ikke mulighet til å påvirke parametere i prosessene, de bare er de som må stå som menneskelig ansvar på papiret.

Flere og flere har gått over i tjenesteyting som Vegard kommenterer. Det vil også kreve et generasjonsskifte før vi blir kvitt mange av dagens unødvendige tjenester, som å sitte i kassen på butikken. Coop OBS, IKEA, m.m. har begynt med self-service utsjekking. Når kredittkort-generasjonen som aldri har håndtert kontanter overtar, vil vi sannsynligvis større vekst av automater. Vi kan se til Japan og Tokyo for indikasjon på en slik trend.

Min egen personlige erfaring med arbeidsmarkedet i USA, er at det faktisk opprettes helt idiotiske (manuelle) jobber fordi arbeidskraften fortsatt er relativt billig. Her i Norge bør de økte kostnadene for arbeidskraft være en viktig drivende faktor for å satse mer på roboter enn vi foreløpig gjør. Jeg vet ikke hva mange mennesker skal gjøres når roboter tar over mer av tjenesteytingen i samfunnet?

I dag må vi utdanne unge mennesker til jobber som ikke eksisterer enda. Mange jobber er idag veldig krevende intellektuelt og man må bruke mye av sin tid til å holde seg oppdatert. En trend jeg ser at selv om verktøyene våre blir bedre og bedre, blir vi ikke nødvendigvis mer produktive. Forretningsprosessene blir stadig mer kompliserte og det krever mer ressurser for å realisere dem i programvare. Derfor vil det frem til vi har enda bedre verktøy (les: mer intelligente verktøy) faktisk være et stadig økende behov for ressurser innenfor IT.

Noe av det mest kompliserte vi tar på oss av oppgaver idag som mennesker er utvikling av datasystemer. Når vi en dag automatiserer denne industrien, slik vi har gjort med mange andre, da mener jeg vi vil se enorme konsekvenser for samfunnet.

Jeg ER pessimistisk på dette med arbeidsledighet, men jeg tror det vil bli iverksatt masse tiltak for å unngå stor ledighet og det har faktisk skjedd opp igjennom årene som vi har hatt en sterk stat. Når økonomien begynner å gå dårligere i Norge, da kommer staten med sine ("våre") penger. Dette tror jeg er en stor årsak til at vi har betydelig mindre ledighet.

Ok la oss anta at det vil bli slik du tror, at mennesker vil få problemer med å få jobb fordi robotene utkonkurrerer dem. Vi må huske da at robotene/maskinene ikke er alminnelige konkurrenter. De eies av mennesker. Det kan da bli en endring mot at man i stedet for å leie ut sin egen arbeidskraft på jobbmarkedet så leier man ut sin robots/sine maskiners arbeidskraft, og bruker heller sin egen tid på det man måtte ønske. Altså en situasjon der alle er kapitalister. Dette er ikke arbeidsledighet; En arbeidsledig er en som ikke har jobb, og er på utkikk etter jobb.
lba

Innlegg Flammekaster 09 Nov 2010, 15:07

Onarki skrev:Jeg har ingen tro paa at datmaskiner tilfeldigvis er akkurat den maskinen som vil brukes til aa generere bevissthet. Jeg tror at hvis man noensinne knekker bevissthetens kode og klarer aa lage en maskin som produserer bevissthet saa vil dette vaere en avansert maskin som er spesiallaget for dette formaalet, ikke ulikt at et helikopter er spesiallaget for flyving/sveving. Det var ikke slik at bare man laget veldig, veldig avanserte vindmoeller saa begynte de plutselig aa fly. Paa tilsvarende vis tror jeg ikke at veldig, veldig avanserte datamaskiner kommer til aa plutselig bli bevisste.

OK, da tror jeg jeg kan være nogenlunde enig med deg. Jeg tror heller ikke at det er svært sannsynlig at bare vi lager datamaskiner helt lik dagens, men med sterkere regnekraft, vil bevissthet plutselig dukke opp (selv om dette også er en mulighet - og en langt større en enn at store grushauger får bevissthet). Da virker det mer sannsynlig at den kommer etterhvert som vi lager nye typer maskiner for å løse nye problemer på nye måter - enten med et målrettet forsøk på å lage bevissthet, eventuelt et biprodukt av at vi brukte vår egen hjerne som modell - eller ved at vi snubler over den et sted på vegen, slik evolusjonen ser ut til å ha gjort. Jeg mener likevel at det er mer fornuftig å snakke om en sammenheng mellom det vi i dag kaller "datamaskiner" og "datakraft", og vår hjernes evne til å produsere en bevissthet, enn der er å snakke om en sammenheng mellom vindmøller og fly. Dagens datamaskiner prøver på mange områder å løse samme type problemer som hjernene våre gjør - og hjernene våre utviklet bevissthet. Det er slett ikke utenkelig at en eventuell bevissthetsproduserende maskin i fremtiden vil beholde en likhet til dagens datamaskiner, og være helt avhengig av en langt større datakraft enn vi har i dag.
Flammekaster

Innlegg CareBear 09 Nov 2010, 16:10

lba skrev:Ok la oss anta at det vil bli slik du tror, at mennesker vil få problemer med å få jobb fordi robotene utkonkurrerer dem. Vi må huske da at robotene/maskinene ikke er alminnelige konkurrenter. De eies av mennesker. Det kan da bli en endring mot at man i stedet for å leie ut sin egen arbeidskraft på jobbmarkedet så leier man ut sin robots/sine maskiners arbeidskraft, og bruker heller sin egen tid på det man måtte ønske. Altså en situasjon der alle er kapitalister. Dette er ikke arbeidsledighet; En arbeidsledig er en som ikke har jobb, og er på utkikk etter jobb.

Når bilen først kom var den et luksusprodukt, ikke alle hadde råd til sin egen bil. Selv idag er det mange som bare nøyer seg med å leie en bil. Det samme vil skje med roboter. De første vil koste veldig mye, noe de også faktisk gjør idag. Industrielle roboter koster endel penger, og når vi har så utrolig billig arbeidskraft i enkelte land, da er det faktisk mye jobber som fortsatt lønner seg å gjøre manuelt. Prisen på arbeidskraften vil fortsette å gå opp, mens prisen på roboter vil fortsette å gå nedover.

Datamaskiner var i starten forebeholdt en liten elite av bedrifter og forsvaret. Nå har tilnærmet alle mennesker i den vestlige verden flere datamaskiner (iPhone, iPad, laptop, stasjonær, bilen, m.m.), det har vært en eksplosjon av datamaskiner i samfunnet og prisen er latterlig lav. Det samme vil skje med roboter, de vil komme i alle mulige varianter og gjøre mange ulike oppgaver. Faktisk vil vi høyst sannsynligvis ikke kalle disse for roboter, men for "dingser" eller et annet begrep.

Akkurat som jeg idag kan gjøre helt utrolige ting med en datamaskin: jeg kan lage nye programmer, jeg kan lage musikk, redigere filmer, m.m. Alt dette kan jeg produsere og tjene penger på, hvor den eneste utgiften jeg har er energien til å drive PCen (og min egen kropp). Det samme vil man kunne oppnå med androider (roboter som ligner mennesker) og andre roboter som man kan instruere til å jobbe for seg eller leie bort til andre. Du trenger ikke støvsuge og vaske huset lengre. Du trenger ikke dyrke blomster i hagen eller klippe plenen. Du trenger ikke lage middag selv eller gå på REMA 1000 for den saks skyld.

Kostnadene for å leve et godt liv vil bli redusert og dermed vil også trykket på arbeidsledigheten bli noe lettet. Desto flere vil bruke mye av dagene sine på å utnytte roboter og datamaskiner til å skape kreative konstruksjoner som kan selges eller nytes selv.
Brukerens avatar
CareBear

Innlegg QIQrrr 13 Nov 2010, 12:47

Mail Online, November 12, 2010: She is cute, stylish and has had a number one chart-topping single. But Japan’s newest and biggest pop star differs from most of her peers in one crucial aspect: she is a hologram. Hatsune Miku has taken the music scene by storm in her native Japan where her concerts are always sold out and are full of screaming, adoring fans. Now, like something out of a science fiction film, videos have emerged which show Miku on tour in Japan, singing a selection of hits - Japanese 3D singing hologram Hatsune Miku becomes nation's strangest pop star

Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg CareBear 20 Des 2010, 14:01

QIQrrr skrev:Mail Online, November 12, 2010: She is cute, stylish and has had a number one chart-topping single. But Japan’s newest and biggest pop star differs from most of her peers in one crucial aspect: she is a hologram. Hatsune Miku has taken the music scene by storm in her native Japan where her concerts are always sold out and are full of screaming, adoring fans. Now, like something out of a science fiction film, videos have emerged which show Miku on tour in Japan, singing a selection of hits - Japanese 3D singing hologram Hatsune Miku becomes nation's strangest pop star

Takk for den, fantastisk kult :-) Liten tvil om forskjellene på kulturene
Brukerens avatar
CareBear

Innlegg simon 20 Des 2010, 21:15

CareBear skrev: Det samme vil man kunne oppnå med androider (roboter som ligner mennesker)

<bad-joke>
Jeg har allerede en androide (tastefjøl som ligner iPad), og den er ganske flink. Må trenes litt til før den kan lage middag, men den kan ihvertfall bestille pizza.
Den er som en del av familien..
</bad-joke>
simon

ForrigeNeste

Gå til Teknologi og vitenskap

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest