Kosthold/ernæring

Diskusjon om teknologi, teknologiske fremskritt, ny vitenskap, etc.

Kosthold/ernæring

Innlegg Cragfarm 13 Jun 2012, 15:02

Jeg har registrert at objektivister strides veldig om hvilket kosthold som er ideelt for mennesket. Noen mener at veganerkost er tingen (dvs. ingen kjøtt eller animalske produkter), mens andre sverger til steinalderkost og ser ut til å mene at bacon er det sunneste som finnes.

Hva bør jeg lese for å finne ut hvem som har rett?
Cragfarm

Re: Kosthold/ernæring

Innlegg André Risnes 13 Jun 2012, 17:01

Det kan du nok ikke, for det er ingen som vet med sikkerhet. Dessuten vil hva som er best variere fra person til person etter hvilke mål personen har, hvordan kroppen hans/hennes fungerer, og hvilke midler han/hun har til rådighet.

Det vi vet med sikkerhet er at en korrekt sammensatt steinalderdiett er trygg (fører ikke til skade over kort tid eller mangel på næringstoffer) og kan dempe (og i noen tilfeller fjerne) symptomene på livsstilssykdommer (såkalte diseases of civilization). Jeg mener det er svært sannsynlig at steinalderdiett kan hindre utviklingen av nye livstilssykdommer. Noen mener også at steinalderdiett kan heberede livsstilssykdommer. Et fåtall av de som skriver om steinalderdiett mener at den er nødvendig for å hindre utviklingen av livsstilssykdommer. (Jeg har ikke noen mening om de to siste).

Jeg kan liste massevis med websider og bøker, litt usikker på hvor jeg skal begynne, fortell gjerne hva du er interesert i.

mens andre sverger til steinalderkost og ser ut til å mene at bacon er det sunneste som finnes.

De fleste som mener noe om steinalderkost er nok ganske skeptiske til bacon :)

Vil også notere at det teknisk sett er mulig å være vegetarianer på steinalderkost, selv om det ikke er så vanlig.
A still more glorious dawn awaits: not a sunrise, but a galaxy rise - a morning filled with four hundred billion suns.
André Risnes

Innlegg Evans 13 Jun 2012, 18:32

Mitt inntrkkk er at alternative kostholds"eksperter" har forsøkt å komplisere ernæring for å få solgt sine produkter. Ernæring er egentlig ganske enkelt. Spis mest grønt, fyll på med bær, frukt, bønner og nøtter. Spis grovt brød. Litt kjøtt er greit. Sjokolade, bløtkake, pølser og potetgull en sjelden gang.

Hvis man er aktiv kompliseres bildet litt.
Evans

Innlegg Vegard Martinsen 14 Jun 2012, 14:03

Evans skrev:Mitt inntrkkk er at alternative kostholds"eksperter" har forsøkt å komplisere ernæring for å få solgt sine produkter. Ernæring er egentlig ganske enkelt. Spis mest grønt, fyll på med bær, frukt, bønner og nøtter. Spis grovt brød. Litt kjøtt er greit. Sjokolade, bløtkake, pølser og potetgull en sjelden gang.

Hvis man er aktiv kompliseres bildet litt.

Er helt enig i dette!
Vegard Martinsen

Gå til Teknologi og vitenskap

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester