Editknappen

Her kan man spørre om hjelp, eller gi tilbakemelding om forumet.

Editknappen

Innlegg Per Anton Rønning 12 Jan 2009, 10:37

Jeg oppdaget at "Endreknappen " (Edit) var borte på posten "proporsjonalitet" under "Krigen på Gaza".
Hvis man oppdager småfeil / skrivefeil ol. man har lyst til å korrigere fordi de er irriterende når de står der og man vet at de står der, er ikke det mulig hvis man ikke kan redigere et innlegg. Kan dette stilles om?
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Re: Editknappen

Innlegg Amund Farberg 12 Jan 2009, 10:57

Jeg mener å huske at jeg har sett redigeringsknappen også i det nye forumet?

Edit: jepp, der var den. Står sammen med sitatknappen øverst til høyre i innlegget. :)
That government is best which governs least.
Amund Farberg

Innlegg QIQrrr 12 Jan 2009, 12:44

Problemet er at redigeringsmuligheten forsvinner etter en viss tid. Selv har jeg en tendens til å flikke på det jeg har skrevet - kanskje en uvane, men det bør være mulig å endre på uheldige formuleringer og skrivefeil.
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg DLFadmin 12 Jan 2009, 13:09

Det har vært slik at man kun kan redigere innleggene sine i løpet av 30 minutter etter at de har blitt postet. Jeg har endret dette til 12 timer nå.
DLFadmin

Innlegg Per Anton Rønning 12 Jan 2009, 19:09

DLFadmin skrev:Det har vært slik at man kun kan redigere innleggene sine i løpet av 30 minutter etter at de har blitt postet. Jeg har endret dette til 12 timer nå.

Men hva er motivet for tidsbegrensning på dette overhodet? Slik var det ikke før, og enkelte ganger kan det være greit å føye til en "EDIT" til et innlegg i stedet for å skrive et tillegg i en ny post.
Det er vanskelig å få øye på noen fornuftig begrunnelse for at forfatter av et innlegg ikke skulle kunne endre dette (sogar slette det) uansett hvor lang tid det har gått etter at det ble lagt inn.

Det hender rett som det er at jeg finner ut at jeg skal omformulere setninger etter en tid, rett og slett fordi jeg oppdager etter ny gjennomlesning at jeg ikke får frem mine poenger tydelig nok.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg DLFadmin 14 Jan 2009, 17:54

Per Anton Rønning skrev:
DLFadmin skrev:Det har vært slik at man kun kan redigere innleggene sine i løpet av 30 minutter etter at de har blitt postet. Jeg har endret dette til 12 timer nå.

Men hva er motivet for tidsbegrensning på dette overhodet? Slik var det ikke før, og enkelte ganger kan det være greit å føye til en "EDIT" til et innlegg i stedet for å skrive et tillegg i en ny post.
Det er vanskelig å få øye på noen fornuftig begrunnelse for at forfatter av et innlegg ikke skulle kunne endre dette (sogar slette det) uansett hvor lang tid det har gått etter at det ble lagt inn.

Det hender rett som det er at jeg finner ut at jeg skal omformulere setninger etter en tid, rett og slett fordi jeg oppdager etter ny gjennomlesning at jeg ikke får frem mine poenger tydelig nok.

Jeg synes ikke det er god praksis å tillate at personer går tilbake og redigerer sine innlegg etter at andre personer har besvart dem, med mindre det kun er for å rette stavefeil o.l. (noe som bør kunne oppdages innen 12 timer, før redigeringsfristen utløper). Dersom en person f.eks. går tilbake og endrer argumentasjonen i innlegget sitt, kan det lett reflektere negativt på de som har besvart det, med mindre de har sitert det opprinnelige innlegget i sin fullstendighet. De aller færreste personer legger merke til når et innlegg ble redigert sist, og det er ingen måte å automatisk gi en person melding om at et innlegg han/hun har besvart er blitt endret. Når man besvarer et innlegg, bør man kunne være sikker på at innlegget ikke er noe flytende som kan endre seg over tid uten at man vet det.

Dersom alle personer har ubegrenset tilgang til å retroaktivt endre/slette alle sine innlegg, kan eldre tråder som flere personer har deltatt og investert i lett miste sin flyt/konsistens. De aller fleste personene som deltar i en tråd vil uansett lese innlegget det gjelder i løpet av få timer, så en endring etter 12 timer vil sannsynligvis ikke bli lagt merke til av så mange. Man kan uansett ta kontakt med en administrator eller moderator dersom det er noe viktigt som bør fjernes.

Ettersom det ikke var redigeringsfrist på det forrige forumet, og ettersom det er noen brukere som bruker sine ekte navn her (noe som oppfordres), kan jeg legge opp en avstemning for om redigeringsfristen bør fjernes eller ikke, dersom det er ønskelig.
DLFadmin

Innlegg simon 16 Jan 2009, 15:43

Jeg synes det er bra at det er en frist, ikke minst med tanke på at uærlige motstandere kan tenkes å endre det som faktisk ble skrevet, for å gå tilbake på standpunkter som er tilbakevist.
simon

Innlegg Per Anton Rønning 20 Mar 2009, 11:30

simon skrev:Jeg synes det er bra at det er en frist, ikke minst med tanke på at uærlige motstandere kan tenkes å endre det som faktisk ble skrevet, for å gå tilbake på standpunkter som er tilbakevist.

Et mulig poeng, men det svekkes gjennom følgende:
Dersom man siterer de sentrale poengene fra motstanderes innlegg i eget motinnlegg, hjelper det ikke hvor mye han endrer etterpå. Han har så allikevel ikke redigeringstilgang til motinnlegget, og da er orignalteksten stående dokumentert.
Det er da lett å påvise slik debattjuks i ettertid.

Dersom man attpå til kunne sette opp en automatisk redigerinshistorikk under hvert innlegg som endres, f.eks. som følger:

Sist endret av "sosialistkverulant" den 19 03 09 00:09, endret 6 ganger

er det lett å påvise juks. Eksempelet er hentet fra Fritt Forum, der det reelle brukernavnet er byttet ut med et passende meningsmotstander-navn.

Jeg tror dermed ikke dette er et reelt problem. Mitt anliggende er at jeg gjerne vil rette skrivefeil,
enkelte skrivefeil kan være så "dumme" at de faktisk vrir på meningsinnholdet.
Slikt irriterer fettet av meg (og det kunne kanskje trenges), men det irritasjonsmavesåret som også bygger seg opp er ikke noe å hige etter.

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Marianne Skånland 30 Mar 2009, 07:54

Per Anton Rønning skrev:Dersom man siterer de sentrale poengene fra motstanderes innlegg i eget motinnlegg, hjelper det ikke hvor mye han endrer etterpå. Han har så allikevel ikke redigeringstilgang til motinnlegget, og da er orignalteksten stående dokumentert.

Men lange sitater, slike hvor man nærmest gjengir hele innlegg fra tidligere skribenter, fyller opp og gjør oversikten uklar, samtidig som det gjør det uklart hva man argumenterer imot eller kommenterer. Og det er ikke alltid mulig å forutse hva i et innlegg som bør 'nagles fast' for å gardere mot senere endringer.

På tallrike fora er det et betydelig problem at brukere siterer hele innlegg for så å føye på kun en liten kommentar. Det er også et stort problem at en del debattanter sletter hele innlegg når de angrer seg, blir fornærmet, møter motbør, eller blir satt under press av andre (utenforstående) til å fjerne sine ytringer. Nå mener jeg ikke at brukerne på dlf's forum pleier å opptre så uintelligent, men jeg tror i grunnen de to hensyn er uforenlige: behovet for å kunne forbedre sine innlegg, og behovet for å hindre uberettigede forandringer eller slettinger.

Jeg siterer fra en administrator på Borgerdebat.dk:
"NytårsAppel - Læs venligst ( Citatteknik, onelinere oidd* )
Indsendt af : Mads (IP Logged)
Dato: 25. December, 2008 23:33

*oidd = og i den dur.

Kære alle :-)

Det er en pine og plage hvis brugere ikke benytter lidt almen citat-teknik/.

Borgerdebat er oversvømmet med tråde/indlæg/svar som pga manglende citat-teknik er helt kaotiske, unødigt pladskrævende og ofte usammenhængende. Dette skyldes at man ikke, som almen brug er, nøjes med at citere den del af indlægget som man kommenterer på. Man indsætter stort set rub og stub fra foregående indlæg og lægger en lille oneliner i bunden. Endda er det ofte at denne "oneliner" ikke relaterer sig til den halve meter citering man,af en for mig mysteriøs årsag, medbringer fra alle foregående indlæg. Dette har intet med debatkultur at gøre. Disse evindelige "onelinere" hører hjemme i en tjat."

Og fra forum.r-b-v.net, som har vært særs plaget med folk som skriver i vilden sky og som deretter fjerner:
Kjære alle dere som er usikre på om dere våger å skrive her ...

Jeg selv har av og til gått inn i mine egne ganske gamle innlegg på dlf's forum, oppdaget flere trykkfeil eller direkte ordfeil, og rettet disse, selvfølgelig uten å endre det egentlige innholdet. Det er så rart med det: Man har ofte ikke tid eller krefter til å forberede et innlegg, postere det, og så umiddelbart lese omfattende og nøyaktig korrektur. Avstand hjelper. Men jeg har også vært fortørnet på andre fora over uberettigede endringer.

Alt i alt er det kanskje best for at forumet ikke skal degenerere at det settes en bestemt tidsfrist, hvoretter det blir stående uforandret. Tror jeg.

Marianne Skånland

Innlegg Per Anton Rønning 31 Mar 2009, 09:13

Marianne Skånland skrev:Men lange sitater, slike hvor man nærmest gjengir hele innlegg fra tidligere skribenter, fyller opp og gjør oversikten uklar, samtidig som det gjør det uklart hva man argumenterer imot eller kommenterer. Og det er ikke alltid mulig å forutse hva i et innlegg som bør 'nagles fast' for å gardere mot senere endringer.

Som jeg sier, essensen i innlegget, det som er krumtappen, de utsagnene som betyr noe for det totale meningsinnhold.
På tallrike fora er det et betydelig problem at brukere siterer hele innlegg for så å føye på kun en liten kommentar. Det er også et stort problem at en del debattanter sletter hele innlegg når de angrer seg, blir fornærmet, møter motbør, eller blir satt under press av andre (utenforstående) til å fjerne sine ytringer. Nå mener jeg ikke at brukerne på dlf's forum pleier å opptre så uintelligent, men jeg tror i grunnen de to hensyn er uforenlige: behovet for å kunne forbedre sine innlegg, og behovet for å hindre uberettigede forandringer eller slettinger.

Slik sitatskikk er en dårlig sitatskikk. Men etter min oppfatning kan dette henlegges til moderators domene. Moderator innehar redaktørens rolle, og må godt kunne slette "langhalm", med en kommentar på slutten om at "innlegget er forkortet av moderator".
Når deltagerne blir vant til dette vil det også virke displinerende, og da vil
slike unødvenfig lange sitater forsvinne. Det er moderator som bestemmer hvordan et forum skal brukes, og dette kan moderator når som helst benytte seg av.

Alt i alt er det kanskje best for at forumet ikke skal degenerere at det settes en bestemt tidsfrist, hvoretter det blir stående uforandret. Tror jeg.

Dette var ikke noen issue i det gamle forumet, og jeg ser ikke at det skal bli noen issue her. Det som trengs er litt aktiv moderering bare. Og det vil neppe trengs mye av det heller.
Man kan jo ta fatt i realitetene: I hvor mange debatter har det skjedd at innlegg er blitt tuklet med i ettertid? Det er antagelig tellbart på mindre enn en hånd. Dermed snakker vi ikke om et alment problem.

Dog, hvis man kan henvende seg til moderator og be om å få rettet opp irriterende skrivefeil og kanskje uklare formuleringer (ett eneste dårlig valgt eller feilstavet ord kan "skru opp" en hel setning), vil editknappen ikke lenger dekke noe behov for mitt vedkommende iallfall.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg -Henrik- 02 Mai 2009, 12:27

Jeg synes også denne tidsgrensen er et vanvittig irritasjonsmoment.

Skjønner at man vil unngå sletting av tidligere poster og så videre, men er det slik å forstå at idet man sender inn et innlegg til DLF, så er det å betrakte som DLFs eiendom?

Jeg har feks to tråder i økonomiforaet, som jeg gjerne skulle ha fjernet. De har ligget ute en god stund, men ikke blitt besvart. Det er høyst sannsynlig at de fleste som frekventerer foraet allerede sett dem, men unnlatt å svare.

I såfall ser jeg ingen verdi i å la dem bli liggende. De er verken av verdi for meg eller noen andre, og stjeler derfor fokus fra andre tråder som er mer interessant for brukerne. Det mener jeg gjør foraet mindre brukervennlig.

Om frykten for at én eller annen skal finne på å starte en massiv slettekampanje på sine 100-200 innlegg, så får jeg bare henvise til en backup. Eventuelt kan grensen for redigering heves til 14 dager. Spør man om noe og ikke får svar iløpet av 14 dager, så burde det være fritt frem å slette innlegget. Én annen mulighet er å tillate sletting av innlegg som ikke har blitt besvart enda.
-Henrik-

Gå til Hjelp og tilbakemelding

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester