Dinosauren USA

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Re: Dinosauren USA

Innlegg Onarki 09 Mai 2005, 08:24

Per Anton Rønning skrev:Og de første automobilene, var de nyttige? Antagelig i begrenset grad, ikke mer enn måneferdene. Men dagen biler, er de nyttige?


Ingen betviler at romfart i seg selv kan være svært nyttig for mennesker en gang i fremtiden, men spørsmålet er om det er statens oppgave å "lede an." Skulle staten ha igangsatt prosjekter for å lage den første bil? Jeg mener at det ikke er tilfeldig at det er private entreprenører som var de første til å lage en bil, et fly, et TV, en radio osv. Vi vet hvordan det har gått med både bilen og flyet i etterkant (og for den saks skyld radioen og TVen) Selv om begge i dag er svært nyttige redskaper så har begge blitt vingeklippet av staten. Staten eier i dag veiene og de regulerer flytrafikken i detalj. Det MÅ være 1 flyvert per 20 passasjerer for det er sikkerhetsbestemmelser som staten har påtvunget alle. Resultatet av nasjonaliseringen av fly og bil er køer i luften og på bakken, samt en stagnasjon av den teknologiske utviklingen. Et passasjerfly ser i dag i det store og hele ut som et passasjerfly fra 1950, med unntak av jetmotoren. Det er en svær flyvende sylinder som overhodet ikke er aerodynamisk optimal på noen som helst måte. Det var ikke før USA deregulerte flytrafikken på slutten av 70-tallet at investeringene i ny teknologi så smått begynte å skyte fart. Først nå ser vi mange av fruktene av den dereguleringen. Både Boeing og Airbus lager i dag fly med utstrakt bruk av karbonfiber i stedet for alluminium. Dette gjør flyene lettere og reduserer bensinforbruket. Nye generasjoner fly er på vei som vil snu opp ned på flytrafikken, mye takket være at statens klamme reguleringer har blitt lettet (men ikke fjernet).

Jeg er ikke ganske enig i at det var bom stopp etter 1969. Neste generasjon var romfergen, som har hatt stor betydning for en rekke ting:
John Naisbitt skrev i en av sine bøker at det viktigste med romfarten så langt ikke var "utover i rommet", men "innover mot jorden". Romfergen har gjort det enklere å plassere ut kommunikasjonsstelitter som har revolusjonert ell telekommunikasjon på jorden.
Romfergen fikk også plassert ut Hubbleteleskopet i bane rundt jorden som har gitt en masse interessant informasjon om hva som foregår i universet.



I filmen "Contact" latterliggjøres NASA på en treffende måte: "why build one, when you can build two at twice the cost?" Dette oppsummerer arbeidet rundt romfergen. Idéen var at romfergen skulle gjøre romfart billigere ved gjenbruk. Resultatet var i stedet at romfart ble dobbelt så dyrt. Riktignok greide man nå å transportere opp dobbelt så mye nyttevekt, men kiloprisen var nøyaktig den samme. Faktum er at romfergeprogrammet representerer en så uhyrlig sløsing av skattebetalernes midler at det knapt kan uttrykkes med ord. Du har selvsagt rett i at NOE positivt har kommet ut av dette, men mitt poeng er at akkurat det samme kunne kommet ut av et privat romprogram til bare en brøkdel av prisen. Se bare nå på det første private bemannede fartøyet som fløy ut av atmosfæren for noen måneder tilbake. Det kostet bare noen ganske få titalls millioner kroner å få dette til. Inflasjonsjustert kostet dette bare en en brøkdel av en promille av hva tilsvarende bragd kostet for 40 år siden.

Det er forøvrig ikke sant at romfergen har bidratt vesentlig til å få opp satelittutstyr i rommet. Det er ikke uten grunn at private har utarbeidet sine egne romprogrammer for å få opp satelitter.

Men det er kanskje på tide at amerikanske kapitalinteresser utruster sin egen romferge, med tanke på kommersiell utnyttelse at forekomster i rommet. NASA's romfergeprogram henger og blør, så now's the time.


Problemet er altså at en hver amerikansk privat aktør trenger NASAs godkjennelse for å kunne foreta romferder. Dette har hindret private i å komme i rommet i mange år, og det hindrer utviklingen fremdeles.
Onarki
 
Innlegg: 2249
Registrert: 03 Apr 2005, 14:13

Innlegg Vegard Martinsen 09 Mai 2005, 08:32

Onarki:
men spørsmålet er om det er statens oppgave å "lede an."


Ingen her mener at staten skal lede an, men til tross for at staten i dag snubler i vei foran alle andre og prøver å hindre alle andre i å delta, så kan det allikevel være enkelte isolerte positive elementer ved romfarten slik den drives i dag.
Vegard Martinsen
 
Innlegg: 7868
Registrert: 07 Sep 2003, 12:07

Re: Dinosauren USA

Innlegg Per Anton Rønning 09 Mai 2005, 11:26

Onarki skrev:Du har selvsagt rett i at NOE positivt har kommet ut av dette, men mitt poeng er at akkurat det samme kunne kommet ut av et privat romprogram til bare en brøkdel av prisen. Se bare nå på det første private bemannede fartøyet som fløy ut av atmosfæren for noen måneder tilbake. Det kostet bare noen ganske få titalls millioner kroner å få dette til. Inflasjonsjustert kostet dette bare en en brøkdel av en promille av hva tilsvarende bragd kostet for 40 år siden.

Det er ingen uenighet om dette.

Det er forøvrig ikke sant at romfergen har bidratt vesentlig til å få opp satelittutstyr i rommet. Det er ikke uten grunn at private har utarbeidet sine egne romprogrammer for å få opp satelitter.

Du mener at vi blir desiformert? Av hvem da i så fall? Hvilke private programmer sikter du til, og når ble disse satt ut i livet og hvor mange satelitter har de plassert ut? Dette har jeg ikke fått med meg.

Problemet er altså at en hver amerikansk privat aktør trenger NASAs godkjennelse for å kunne foreta romferder. Dette har hindret private i å komme i rommet i mange år, og det hindrer utviklingen fremdeles.

Merkelig. Hvis private amerikanske interesser dro til Canada, Latin-Amerika, UK, you name it med en intensjon om å iverksette et romprogram, hva kunne da NASA gjøre for å stoppe dette?
Jeg regner med at vedkommende land ville se det som en fjær i hatten å kunne skilte med et privatdrevet romprogram - jeg mener, at noen valgte ut vedkommende land som gunstig å arbeide ut fra? Globalisering er dagens buzzword til sosialistenes store fortvilelse, og NASA har neppe global godkjenningsmyndighet.
Jeg tipper at amerikanske politikere ville finne motvilje fra NASA selsomt, slik at de ville gjøre fremstøt for å vingeklippe NASA på dette området. Amerika er tross alt hjemlandet til free enterprise, dette er rotfestet.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning
 
Innlegg: 3322
Registrert: 09 Sep 2003, 08:54
Bosted: Oslo

Innlegg ChristianHovden 09 Mai 2005, 12:44

PAR:
Hvilke private programmer sikter du til, og når ble disse satt ut i livet og hvor mange satelitter har de plassert ut?


http://www.orbital.com/SpaceLaunch/

Orbital's space launch vehicles are the industry standard for boosting small payloads to orbit. Our innovative Pegasus® rocket is launched from the company's "Stargazer" L-1011 carrier aircraft and has proven to be the industry's small space launch workhorse, having conducted 35 missions from six different launch sites worldwide since 1990.
Mvh
Christian
ChristianHovden
 
Innlegg: 381
Registrert: 02 Apr 2004, 13:46
Bosted: Oslo

Innlegg Per Anton Rønning 09 Mai 2005, 13:28


OK, takk for dette. Et spørsmål er da: Hvis noen oppskytninger skjer fra amerikansk jord, hvordan stiller så NASA seg til dette? Eller er det slik at NASA ikke bryr seg om prosjekter av mindre skala?

Jeg er fortsatt fasinert av tanken på å bygge en romstasjon med egen konstitusjon og egen lovgivning, og kalle den Freedom I.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning
 
Innlegg: 3322
Registrert: 09 Sep 2003, 08:54
Bosted: Oslo

Innlegg ChristianHovden 09 Mai 2005, 13:48

Apropos privat engasjement i romfartsindustrien så var Beal Aerospace et interessant forsøk som ble stoppet da NASA fikk innvilget midler til å utvilke et lignende produkt som ville være i driekte konkurranse med det private markedet..

Dette er alt som er igjen av Beal Aerospace: http://www.bealaerospace.com/

Men med the wayback machine kan man lese om firmaet og grunnleggeren: http://web.archive.org/web/20000815110550/www.bealaerospace.com/history.htm
Mvh
Christian
ChristianHovden
 
Innlegg: 381
Registrert: 02 Apr 2004, 13:46
Bosted: Oslo

Innlegg Onarki 09 Mai 2005, 14:26

Orbital's space launch vehicles are the industry standard for boosting small payloads to orbit. Our innovative Pegasus® rocket is launched from the company's "Stargazer" L-1011 carrier aircraft and has proven to be the industry's small space launch workhorse, having conducted 35 missions from six different launch sites worldwide since 1990.


Kan legge til et delvis norsk program også:

http://www.sea-launch.com/
Onarki
 
Innlegg: 2249
Registrert: 03 Apr 2005, 14:13

Forrige

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester

cron