MagLev tog.

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

MagLev tog.

Innlegg Roar 08 Mai 2005, 11:08

Apropos fremtidsoptimismen i tråden "Dinosauren USA".

Et fremskritt som den siste tiden har facsinert meg er MagLev [Magnetically Levitated] tog. Disse har en maks hastighet på 530 Km/t, de har ingen beveglige deler slik at vedlikeholdskostnadene er svært små, og energikostnaden ved en togtur er tilsvarende vanlige tog. Ulempen er riktignok at de krever egne traseer, slik at ny infrastruktur må bygges for å sette disse togene på sporet.

En ønsketanke som slo meg var at, tenk hvis Oslo, Stockholm og København hadde blitt bundet sammen med MagLev teknologien. Traseen hadde blitt lagt fra Oslo til Gøteborg, deretter til Stockholm, eller til København via Malmø. Dette ville gjort det mulig å reise fra Oslo til en av de to destinasjonene på litt over en time. Altså med andre ord ville det bli mulig å bo i Oslo og jobbe eller studere i en av de andre hovedstedene og vice versa. Videre kunne vi gledet oss over de andre byenes kulturtilbud, biblioteker, fagmiljøer, uteliv, handlemuligheter osv. Turister på ferie i Oslo, København eller Stockholm kunne ha reist på dagsturer til de andre hovedstedene, uten å måtte sjekke inn på nye hoteller bestille fly eller ferjebiletter. Skandinavia hadde blitt knyttet sammen på en helt annen måte, enn i dag.

Som et alternativ til alle fremtidige vinter OL, og bruer på Vestlandet er dette en bedre løsning. De pengene som eventuelt hadde blitt brukt på et nytt OL eller unødig infrastruktur ville uansett ikke blitt gitt i skattelettelser. Gitt at Norge, Sverige og Danmark ville hatt en felles interesse av et slikt tilbud ville det vært naturlig med et spleiselag, hvor utgiftene deles på tre.

Selvfølgelig er dette bare ønsketenkning fra min side. Men det er vel ikke forvente at staten kommer til å sløse vekk skattepenger på noe så kult som dette. :)

http://www.o-keating.com/hsr/maglev.htm
MVH

Roar

"The defining features of friendship that are found in friendships to one's neighbours would seem to be derived from features of friendship towards oneself". Aristoteles EN: 9-4-30
Roar
 
Innlegg: 378
Registrert: 01 Okt 2003, 20:35

Innlegg ChristianHovden 09 Mai 2005, 07:12

Det er tydeligvis ikke bare USA som er en dinosaur, men det visste vi vel..

Fra Roars link: http://www.o-keating.com/hsr/maglev.htm
Germany is the only country with solid plans for a maglev railway which will link Berlin with Hamburg in 2005. This will be high speed called the transrapid project.


Det ble det ikke noe av.

Hvor har derimot verdens første kommersielle maglev blitt bygd og er i dag i full drift? I Kina..
Mvh
Christian
ChristianHovden
 
Innlegg: 381
Registrert: 02 Apr 2004, 13:46
Bosted: Oslo

Innlegg Onarki 09 Mai 2005, 08:02

ChristianHovden skrev:Hvor har derimot verdens første kommersielle maglev blitt bygd og er i dag i full drift? I Kina..


Det er kanskje ikke så rart at det er nettopp i orientalen at kollektive transporttilbud ligger i front. Orientalsk kultur er tross alt ganske kollektivistisk. Kina (og Japan) er preget av at det er svært mange folk som bor svært tett. Dette gir i kombinasjon med kulturen rom for kommersielle kollektivløsninger.

Forøvrig tror jeg at maglev-teknologien definitivt vil ha sine kommersielle applikasjoner. Når et tog kan bevege seg i størrelsesorden 600 km/t er det i mange tilfeller direkte konkurransedyktig med fly på strekninger på opptil 1200 km. Men la det overhodet ikke være noen tvil: tog har per i dag store begrensinger som feks. fly ikke har, samtidig som det ikke har så mange fordeler. Ulempen med høyhastighetstog er at rent aerodynamisk nærmer det seg et fly, m.a.o. luftfriksjonen er proporsjonal med hastigheten i annen (v^2), og energiforbruket er proporsjonal med hastigheten i tredje (v^3). Det betyr at en økning fra 400 km/t til 500 km/t betyr en økning på ca 90% i energiforbruk, og en økning fra 400 til 600 km/t betyr en økning på hele 230%. Energi er som kjent ganske dyrt og dette setter også en naturlig øvre begrensing på maglev-teknologiens gjennomslagskraft for ultrahøyhastighetstog:

- det kreves enorme infrastrukturinvesteringer
- når tog nærmer seg hastigheten til fly blir energiforbruket og dermed driftskostnadene nesten like høye

Det skal ikke store forbedringene til i flyteknologi før tog er utkonkurrert. Feks. vil fly som kan ta av og lande vertikalt (vertical takeoff and landing -- VTOL) være en revolusjon innen transport fordi det vil muliggjøre flytransport der hvor i dag bil og båt er eneste alternativ. Et eksempel på en slik potensiell teknologi er den nå etterhvert så infamøse Skycar. Selv om denne teknologien har halt ut lengre enn lovet så er det mye som tyder på at dette er framtiden for flytrafikk. Min spådom er at i det øyeblikket en slik teknologi er allment tilgjengelig vil skillet mellom by og land om ikke elimineres så dramatisk reduseres. Det vil være mulig å bo flere hundre kilometer unna jobb og pendle til jobb daglig.
Onarki
 
Innlegg: 2249
Registrert: 03 Apr 2005, 14:13

Innlegg Per Anton Rønning 09 Mai 2005, 11:39

ChristianHovden skrev:Hvor har derimot verdens første kommersielle maglev blitt bygd og er i dag i full drift? I Kina..


Jeg trodde faktisk at slike magnettog allerede var i drift i Japan .. stemmer ikke det? Og at Japan var først ute?
Correct me if I'm wrong

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning
 
Innlegg: 3322
Registrert: 09 Sep 2003, 08:54
Bosted: Oslo

Innlegg Per Anton Rønning 09 Mai 2005, 11:50

Onarki skrev:Forøvrig tror jeg at maglev-teknologien definitivt vil ha sine kommersielle applikasjoner. Når et tog kan bevege seg i størrelsesorden 600 km/t er det i mange tilfeller direkte konkurransedyktig med fly på strekninger på opptil 1200 km. Men la det overhodet ikke være noen tvil: tog har per i dag store begrensinger som feks. fly ikke har, samtidig som det ikke har så mange fordeler.

Tog stoppes ikke av tåke/sterk vind, men fly lander ikke i tåke, og
står på bakken eller kan ikke lande om vinden er for sterk. Flyplasser anlegges flere km utenfor bykjernen, tog går fra sentrum til sentrum.
Man går rett ombord på toget medbrinbgende sin bagasje, på fly har man en innsjekkingsprosedyre som forutsetter at man må være på plass 30-40 min. før avgang. Dette må så synkroniseres med tilbringertjenesten, så man må legge inn buffertid.

Der er et privat initiativ i Norge som ønsker å anlegge høyhastighetsbane mellom Oslo og Bergen over Haukelifjell, den vil gjøre turen på vel 4 timer. Den store pådriver for å hindre et slikt prosjekt er selvsagt NSB.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning
 
Innlegg: 3322
Registrert: 09 Sep 2003, 08:54
Bosted: Oslo

Innlegg ChristianHovden 09 Mai 2005, 11:51

Hei,

Onarki:
Et eksempel på en slik potensiell teknologi er den nå etterhvert så infamøse Skycar. Selv om denne teknologien har halt ut lengre enn lovet så er det mye som tyder på at dette er framtiden for flytrafikk. Min spådom er at i det øyeblikket en slik teknologi er allment tilgjengelig vil skillet mellom by og land om ikke elimineres så dramatisk reduseres. Det vil være mulig å bo flere hundre kilometer unna jobb og pendle til jobb daglig.


Dessverre vil statlige reguleringer ødelegge de mulighetene fullstendig ved å gjøre denne teknologien minst mulig tilgjengelig...

Skycar konseptet gikk i utgangspunktet ut på at farkosten også skulle kjøre på veiene, det har de ikke fått lov til. Man skulle kunne bruke farkosten uten flyserfikat, det fikk de ikke lov til. Ta av og lande fra egen hage og fra takene i sentrum av byer, ikke tillat..

Dvs at vi ender opp med det vi allerede har: småfly, som kun kan ta av og lande på småflyplasser av sertifiserte piloter. Hver-mann-sitt-fly revolusjonen har man ventet på siden Jules Vernes, den uteblir stadig, dessverre..

Jeg er redd mer grunnleggende ideer enn flyteknologien trenger en revisjon før fly-revolusjonen blir realitet.
Mvh
Christian
ChristianHovden
 
Innlegg: 381
Registrert: 02 Apr 2004, 13:46
Bosted: Oslo

Innlegg Roar 09 Mai 2005, 11:59

PAR:

Jeg trodde faktisk at slike magnettog allerede var i drift i Japan .. stemmer ikke det? Og at Japan var først ute?
Correct me if I'm wrong


Joda det stemmer, men strekningen er ikke så lang, tror det var 4,2 mil? Foreløpig er ikke MagLev satt i særlig omfattende produksjon, eller det finnes ikke noen særlig industri som produserer slike vognsett og banetraseer. Om ikke særlig realistisk syntes jeg det er fin tanke å forestille seg Stockholm, København og Oslo bundet sammen med slike hurtiggående tog, med 1 til 1 og 1/2 times reisetid mellom hver destinasjon. Kanskje noe slikt eller annet er mulig i en komersiell forstand om noen tiår?
MVH

Roar

"The defining features of friendship that are found in friendships to one's neighbours would seem to be derived from features of friendship towards oneself". Aristoteles EN: 9-4-30
Roar
 
Innlegg: 378
Registrert: 01 Okt 2003, 20:35

Innlegg Roar 09 Mai 2005, 12:57

PAR:

Tog stoppes ikke av tåke/sterk vind, men fly lander ikke i tåke, og
står på bakken eller kan ikke lande om vinden er for sterk. Flyplasser anlegges flere km utenfor bykjernen, tog går fra sentrum til sentrum.
Man går rett ombord på toget medbrinbgende sin bagasje, på fly har man en innsjekkingsprosedyre som forutsetter at man må være på plass 30-40 min. før avgang. Dette må så synkroniseres med tilbringertjenesten, så man må legge inn buffertid.


Nettopp, en 45 minutters flytur betyr i prinsippet; 1) reise til flyplass Oslo - Gardemoen 30 minutter, samt at en bør ha litt tid på stasjonen før flytoget går + 20 minutter. 2) 45 minutters oppmøte før flyet går, 25 minutters innsjekkingskø + 20 minutters venting. Deretter mulig ventetid på flyet før taxing. Ved ankomst må en ofte vente på at handicappede og barnefamilier forlater flyet 10 - 20 minutter, deretter 20 minutters venting på bagasje + gangtid til bagasjehentehallen. Deretter bestille togbillett til byen + 30 minutters reise til bysentra.

Dette betyr:

45 minutters flyreiser +
20
50
45
30
10

Altså 45 minutter på et fly betyr i prinsippet 3,5 times reisetid.

Dette er kanskje det største problemet knyttet til flyreise, og det har vært forsket litt populærvitenskapelig på muligheten ved å kunne flytte togkupeer på og av fly, men dette ville i prinsippet bety en drastisk ombygging av samtlige flyplasser.
MVH

Roar

"The defining features of friendship that are found in friendships to one's neighbours would seem to be derived from features of friendship towards oneself". Aristoteles EN: 9-4-30
Roar
 
Innlegg: 378
Registrert: 01 Okt 2003, 20:35

Innlegg ChristianHovden 09 Mai 2005, 13:09

PAR:
Jeg trodde faktisk at slike magnettog allerede var i drift i Japan .. stemmer ikke det? Og at Japan var først ute?
Correct me if I'm wrong


Japan var først ute og har lengste banen i dag, det stemmer det, men det er ikke et kommersielt foretag ennå, banen benyttes kun til forskning, hvis utvikling man kan lese om her.

80000 mennesker har siden 1996 fått lov til å delta på testturer, og de må sikkert betale for det. Nå har i motsetning Shanghai sin linje transportert over 2M mennesker på snart 2 år. Så det er en klar forskjell i aktivitetsnivå og formål.

Japans kommersielle lyntog er samtlige av den gode gamle stål mot stål sorten..
Mvh
Christian
ChristianHovden
 
Innlegg: 381
Registrert: 02 Apr 2004, 13:46
Bosted: Oslo

Innlegg Per Anton Rønning 09 Mai 2005, 13:23

ChristianHovden skrev:Jeg er redd mer grunnleggende ideer enn flyteknologien trenger en revisjon før fly-revolusjonen blir realitet.


Nettopp, og det er den evindelige politiske innblandingen i hva som skal få lov å gå an og hva som ikke skal få gå an. Så lenge vi har statlige (tilnærmet) flyplassmonopol samt jernbaneverket/NSB på banen, vil all nytenkning bli forsøkt lagt lokk på.
Men ikke gi opp: Envher ny ide blir først
-- ignorert så godt det lar seg gjøre, dernest
-- forsøkt latterliggjort så godt det lar seg gjøre, dernest
-- motarbeidet seriøst med full tyngde av vokterne av de gamle ideene
-- og til slutt glir den inn som den selvfølgeligste ting av verden, for da er motstanden smuldret bort. Fortsatt motstand fører da til at man latterliggjør seg selv i stedet.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning
 
Innlegg: 3322
Registrert: 09 Sep 2003, 08:54
Bosted: Oslo

Innlegg Vegard Martinsen 09 Mai 2005, 17:21

Per Anton Rønning skrev:Envher ny ide blir først
-- ignorert så godt det lar seg gjøre, dernest
-- forsøkt latterliggjort så godt det lar seg gjøre, dernest
-- motarbeidet seriøst med full tyngde av vokterne av de gamle ideene
-- og til slutt glir den inn som den selvfølgeligste ting av verden, for da er motstanden smuldret bort. Fortsatt motstand fører da til at man latterliggjør seg selv i stedet.


DLF er nå i stadium 1: vi blir ignorert.

Neste fase blir forsøk på latterliggjørelse - så vær beredt! Det kommer til å bli "a bumpy ride" - det kommer ikke til å føles som om vi kjører på et maglev-tog!
Vegard Martinsen
 
Innlegg: 7868
Registrert: 07 Sep 2003, 12:07

Re: MagLev tog.

Innlegg Per Anton Rønning 09 Mai 2005, 22:47

Roar skrev: Gitt at Norge, Sverige og Danmark ville hatt en felles interesse av et slikt tilbud ville det vært naturlig med et spleiselag, hvor utgiftene deles på tre.

Selvfølgelig er dette bare ønsketenkning fra min side. Men det er vel ikke forvente at staten kommer til å sløse vekk skattepenger på noe så kult som dette. :)


Jeg tror denne ideen er god, men så lenge jernbane er et statlig anliggende blir dette neppe realisert. Dristige visjoner er ikke noe for gjennomsnitts politikere, annet enn visjoner som går ut på å kreve inn enda mer penger fra skattebetalerne for å sløse dem bort politisk korrekte prosjekter. Vi husker alle "eldremilliarden" går jeg ut fra.
Listen er egentlig uendelig lang. Jeg nevnte tidligere et privat initiativ for etablering av en høyhastighets bane over Haukelifjell. De kommunene som ville nyte godt av denne jernbanen viste stor interesse, men nå er lokket lagt på saken. Ideen ble lansert da Osmund Ueland var sjef i NSB, og han nedla forbud for alle NSB-ansatte om å delta i diskusjoner med initiativtakerne til dette prosjektet. Om denne banen hadde blitt realisert ville det revolusjonert landverts kommunikasjon øst/vest i Norge, en reisetid på i overkant av 4 timer lar seg høre. NSB/Jernbaneverket leverer i dag en reisetid Oslo-Bergen eller omtrent lik det den den var for 30 år siden. Jernbanetraseen er nedslitt, og det er fortsatt enketsporet bane mesteparten av veien. Uelands satsing på såkalte krengetog ble en fiasko. Dette var en måte å famle seg forbi hovedproblemet, nemlig at jernbanetraseen var bygget etter samme modell som hest-og-kjerreveien, forøvrig identisk med den modellen norske veiingeniører fremdeles legger til grunn ved veibygging. (Hvor mange rette strekninger har vi i Norge?) Alle husker vel også togakslingen som brakk på sørlandsbanen på grunn av underdimensjonering. Så togsettene kunne da ikke kjøres i de hastighetene de var ment for, men problemet med høy hastighet og krengende tog er også dårlig reisekomfort. Krengetoget ble neppe kalt "spytoget" for ingen ting. Hele greia oser av hjelpeløs inkompetanse allerede mange mil borte. Det er lett å se at dagens jernbaneelite vil forhindre et øst/vest høyhastighetstog, når de selv fortsatt ikke kan levere bedre hastighet enn for 30 år siden. Dersom denne banen ble realisert, kunne NSB bare legge ned Bergensbanen temmelig omgående.
Selv tror jeg at et høyhatighetstog fra bykjerne til bykjerne kan være et kommersielt alternativ til fly, ikke minst under vinterlige værforhold.
Men jeg er redd at et Maglev tog innen Norge er ren science fiction.
Men som mye sci fi er det nok realisertbart. Bare tenk på hvor mye raskere og enklere det vil være å bygge to parallelle sveve-skinner lagt på søyler over terrenget, enn det er å bygge trase i terrenget. Skal man få en skikkelig stål mot stål -bane i Norge må mangfoldige mil med jernbanetrase rettes ut. Det må bygges nye broer, skjæringer og tunneller over en lav sko, og dette vil koste mer enn det smaker.
Og så må man bygge dobbeltspor. Dette vil nok forhindre at det i vår levetid vil bli bygget raske baner i Norge. Og raske veier er nærmest tabu. Så vi vil fortsatt leve med Einar Gerhardsens stempel på samferdeselsårene, et stalinistisk makkverk rett og slett.

MVH
PAR
Sist endret av Per Anton Rønning den 10 Mai 2005, 07:25, endret 1 gang
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning
 
Innlegg: 3322
Registrert: 09 Sep 2003, 08:54
Bosted: Oslo

Innlegg prospect 10 Mai 2005, 03:56

I følge den vedlagte artikkelen så ble det ikke noe av det tyske MagLev-toget blant annet på grunn av motstand fra miljøbevegelsen.
http://www.itk.ntnu.no/fag/TTK4105/div/maglev.pdf

Ellers så forteller artikkelen om tre forskjellige former for MagLev
Transrapid - Tyskland
Inductrac - USA
Yamanashi test line - Japan

Om dere ellers er interesserte i tog, sjekk disse linkene:
http://www.railfaneurope.net/
http://www.jernbane.net
In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Carl Sagan
prospect
 
Innlegg: 39
Registrert: 16 Okt 2003, 15:01

Innlegg Onarki 10 Mai 2005, 09:34

Per Anton Rønning skrev:Tog stoppes ikke av tåke/sterk vind, men fly lander ikke i tåke, og
står på bakken eller kan ikke lande om vinden er for sterk. Flyplasser anlegges flere km utenfor bykjernen, tog går fra sentrum til sentrum.
Man går rett ombord på toget medbrinbgende sin bagasje, på fly har man en innsjekkingsprosedyre som forutsetter at man må være på plass 30-40 min. før avgang. Dette må så synkroniseres med tilbringertjenesten, så man må legge inn buffertid.

Der er et privat initiativ i Norge som ønsker å anlegge høyhastighetsbane mellom Oslo og Bergen over Haukelifjell, den vil gjøre turen på vel 4 timer. Den store pådriver for å hindre et slikt prosjekt er selvsagt NSB.


Nå er ikke jeg den som skal slakte høyhastighetstog, altså. Jeg liker maglev-teknologien og er den første til å bejuble initiativer for å bygge slike tog, der det er økonomisk lønnsomt. MEN nå skal det dog nevnes at mye av grunnen til at fly er så tungvindt i dag er på grunn av statlige reguleringer. Det finnes i dag overhodet ingen grunn til at fly ikke skal kunne operere på følgende måte:

- skille stortrafikk fra småtrafikk.
- innføre småflyplasser der hvor dette er hensiktsmessig
- redusere unødig sikkerhetstiltak slik som ekstra kabinpersonell, bagasjesjekk osv.
- redusere innsjekkingsprosessen slik at en tar med seg bagasjen en skal ha med seg og lemper den ombord i det man reiser. (dette fungerer også som sikkerhetssjekk)

og på sikt: automatisere flyovervåking, introdusere automatisert "fly by wire" slik at normaloperasjonen i et fly er pilotfri flyvning. (80% av flyulykker skyldes menneskelig svikt).

Med disse tiltakene vil det være mulig å fjerne minst 30 minutter av inn/utsjekkingsprosessen, trolig mer. Med småflyplasser for lokaltrafikk ville hele prosessen blitt lettere. Uten unødig sikkerhetstiltak påtvunget av myndighetene ville også den totale prosessen blitt billligere. Det er ingen grunn til at fly skal være tryggere enn buss. Fly er buss i lufta og den bør behandles som dette.



Når dette er sagt er det meget godt mulig at det å bygge et mag-lev tognett feks i Oslo-Bergen-Stavanger-triangelet ville vært lønnsomt. (Det er så dyrt å bygge tunneler i Norge at ekstrakostnaden ved maglev ville vært minimal. La oss si at maglevbaner i Oslo-Bergen-Stavanger triangelet hadde kostet i størrelsesorden 100 milliarder å bygge ut. Dette ville gitt noe slikt som 10 milliarder kroner i årlig investeringskostnader med en nedbetalingstid på 20 år. Med en makshastighet på 500 km i timen ville Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger gått på under en time, mens Stavanger-Bergen ville gått unna på en halvtime. Avstandene mellom de store byene i Norge er så små at flytrafikk egentlig er upraktisk, derfor ville et slikt høyhastighetstog trolig utkonkurrert all flytrafikk dersom det kunne matchet pris. Hvis vi sier at trafikken i triangelet utgjør ca 1/3 av flytrafikken i Norge ville dette tilsvart ca 1 million passasjerer i året. Dette blir 10.000 kroner per passasjer, altså ganske dyrt. Men det er mye buss- og togtrafikk også i disse strekningene, og dersom også varetransport kunne fraktes konkurransedyktig med tog ville kostnad per passasjer sunket betydelig, men om det hadde blitt så billig at det utkonkurrerte fly er et høyst åpent spørsmål. Jeg vet at de som planla dette høyhastighetstoget opererte med rundt 30 milliarder i investeringskostnader og dermed ser jo regnestykket mye penere ut, men jeg stiller meg litt tvilsomt til et slikt kostnadsoverslag. Det gir nemlig bare byggekostnader, inkludert tunnel på 60.000 kroner per meter, altså billigere enn en motorvei. Det regnestykket skulle jeg gjerne likt å sett.
Onarki
 
Innlegg: 2249
Registrert: 03 Apr 2005, 14:13

Innlegg Per Anton Rønning 10 Mai 2005, 10:55

Onarki skrev: Det finnes i dag overhodet ingen grunn til at fly ikke skal kunne operere på følgende måte:
[...]
- redusere innsjekkingsprosessen slik at en tar med seg bagasjen en skal ha med seg og lemper den ombord i det man reiser. (dette fungerer også som sikkerhetssjekk)

Så lenge det ikke er snakk om selvmordsbombere ja. Men hvis en terrorist er forberedt på å dø er ikke dette sikkerhet god nok.
Da må man i det minste plassere røntgenapparat ute ved flyet, der ingen får lempe ombord usjekket bagasje.

og på sikt: automatisere flyovervåking, introdusere automatisert "fly by wire" slik at normaloperasjonen i et fly er pilotfri flyvning. (80% av flyulykker skyldes menneskelig svikt).

Hvem kan tilby slik teknologi i dag? Jeg ville forøvrig ikke vært blant de første som tok plass i et pilotfritt fly.

Dette ville gitt noe slikt som 10 milliarder kroner i årlig investeringskostnader med en nedbetalingstid på 20 år. Med en

Dette forutsetter 100% belåning, men det er neppe aktuelt. For at dette skal være et brukbart prosjekt må noen være villig til å kjøpe aksjer i togselskapet, ellers er det neppe liv laga. Jeg regner med at man må satse på en egenkapital-% på 20-25%.
20 års nedbetaling av lån i en slik langsiktig investering forekommer noe kort. Jeg ville sagt mellom 30 og 40 år.

makshastighet på 500 km i timen ville Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger gått på under en time, mens Stavanger-Bergen ville gått unna på en halvtime.

Dersom man klarte å realisere dette ville det konkurrere kraftig med fly.
Tog har ingen tilbringertjeneste og heller ingen innsjekkingsprosedyre.
Det vil kanskje i den første tiden bli dyrere enn å fly, men der er praktiske fordeler som kompenserer når det er snakk om relativt korte strekninger. Oslo Bergen er ingen spesielt lang strekning, Bergen Stavanger må regnes som kort. I innkjøringsperioden vil toget sikkert gå med tap, for billettprisene kan ikke settes prohibitivt høyt. Man må
satse på å bygge opp passasjervolum over tid, og det er ikke umulig at man må ha flere nyemisjoner for å kompensere for tapt egenkapital.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning
 
Innlegg: 3322
Registrert: 09 Sep 2003, 08:54
Bosted: Oslo

Neste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester

cron