MagLev tog.

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Innlegg Roar 15 Mai 2005, 20:09

Flank:

(Jeg
antar selvfølgelig at du ønsker en finansiering som udelukkende skal garanteres med bilettinntekter i DLF's ånd, og ikke finansieres av statlig
legalisert tjuveri. Om det derimot er skurkejernbare du skal bygge, er
det selvfølgelig intet problem å bygge det jernbanenettverk i tunnel, som
du beskriver. Det handler bare om en beslutning fra politikernes side
med dertil trussel om fengsel for de som forsøker å komme unna å gi
fra seg skattepenger som skal gå til noe slik)

Så denne først nå.

1) Det ideelle hadde selvfølgelig vært om noe slikt kunne blitt finansiert i privat regi, men gitt at jeg allikevel må betale skatt og skattereduksjoner for våre sittende politikere er tydeligvis totalt uakseptabelt, så ville jeg heller foretrekke at skattepenger ble brukt til dette, enn mye annet. F.eks. landbrukssubsidier, et nytt OL, tunneler i Finnmark etc. Det er en realitet at denne lille steinrøysa heller ikke flyter over av kapitalsterke investorer, mens staten sitter på store overskudd.

2) For det andre mener jeg at analogien om at "skatt er tyveri", er feilaktig og grovt overforenklet. Tyveri er et vilkårlig overgrep, skatt på den annen side er en forutsigbar prosentvis innkreving på inntekt, formue eller økonomisk transaksjon (mva). Beskatningen følger også klare juridiske (objektive) retningslinjer og den instans som krever den inn er staten som nettopp fungerer som en forsvarer av dine og mine rettigheter og rettsikkerhet. Allikevel mener jeg at skattene bør reduseres til nattvekterstatsnivå, og at staten helst bør finansieres frivillig.
MVH

Roar

"The defining features of friendship that are found in friendships to one's neighbours would seem to be derived from features of friendship towards oneself". Aristoteles EN: 9-4-30
Roar

Innlegg Rekkart_ 15 Mai 2005, 21:56

Roar skrev:Men er egentlig vakuum et nødvendig kriterium for Maglev tog som holder en hastighet på 530 km/t? Den Japanske rekorden tror jeg var på 560 km/t, det stod ikke noe eksplisitt om at dette var i luftrfri tilstand?

Å bygge en slik jernbane innkapsulert slik at vakuum kan oppnåes ville sikkert allikevel vært en stor fordel. F.eks. på de strekningene jeg forespeilet ville det kanskje være mulig å bygge jernbanen i ferdige innkapsulerte moduler å sette den rett på bakken, jfr. f.eks. senketunneler?

Nei det er ikke nødvendig, men det vil koste en formue å ha et slikt tog i drift. Et tog i et vakumrør vil bare koste en brøkdel av prisen å ha i drift, og hastigheten kan lett økes enda mer.

Jeg kan ikke se for meg at det blir så mye dyrere å bygge jernbanen i et rør uansett hvordan man gjør det. Ferdige moduler er sikkert en god ide. Å få ut lufta etterpå er ifølge mine beregninger ikke noen dyr prosess heller.

En veldig enkel måte å lage et vakum på er å dra en skillevegg igjennom tunnelen. Enden må selvfølgelig være tett, og skilleveggen må gå helt inn i kantene på tunnelen med pakninger slik at ingen luft slipper igjennom. Hvis jernbanen er i et halvsirkelformet rør med en radius på 3 meter så vil denne veggen ha en overflate på litt over 14kvadratmeter. Atmosfæren vil trykke på denne veggen med en kraft på bortimot 1,500,000 N. Energien som må brukes for å dra denne veggen 300km blir da 450,000MJ eller 125,000 KW timer. Hvis denne veggen trekkes ved hjelp av elektrisitet med en virkningsgrad på 50% og prisen per KW time er 50øre så vil det ikke koste mer enn 125,000 kroner pluss alle indirekte kostnader. Altså fint lite i forhold til konstruksjonskostnadene.
Rekkart_

Forrige

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester