Helse-Norge går i underskudd

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Helse-Norge går i underskudd

Innlegg Amund Farberg 01 Jun 2005, 22:29

Så nettopp på kveldsnytt at det offentlige helse-Norge går med rundt to milliarder kroner i budsjettunderskudd - Rikshospitalet alene stiller med en halv milliard av dette.

Det er vel ingen som blir overrasket over dette, og det er vel heller ingen her som har noe tro på at Stortingspartienes foreslåtte "løsning" - nemlig å bevilge mer penger - vil bedre situasjonen. Regjeringen forslår å bevilge en halv milliard kroner over revidert nasjonalbudsjett; Arbeiderpartiet 600 millioner; og SV byr høyest (og vinner flest velgere) med én milliard.

Nå kan man ved første øyekast lure på om de ovennevnte partier sliter med mangel på selv de mest grunnleggende matematiske ferdigheter - et underskudd på to milliarder minus en budsjettøkning på en halv milliard er da vitterligen fremdeles et underskudd på en og en halv milliard? Det stemmer nok det, og faktum er nok at politikerne på Stortinget er klar over dette. De vet at de ikke kan gi mer enn en 5-600 millioner, uten å sette opp skatter og avgifter - og dette er det liten politisk vilje til å stå frem på fjernsyn å si, for da mister man velgere. Samtidig som staten påtar seg stadig flere og flere oppgaver, og oppgavene de har tatt på seg stadig blir dyrere og dyrere (det finnes ingen grenser for dette), synker mengden tilgjengelige penger (skattegrensen kan jo ikke settes høyere enn 100%). Å gå offenlig ut og forklare velgerne denne uunngåelige konsekvens av egen politikk er det altså ingen Stortingspolitikere som tør. I stedet gjør de det de alltid pleier å gjøre, det som den sosialdemokratiske ryggmargrefleks sier at de skal gjøre: de går ut på riksdekkende fjernsyn, bruker store ord, snakker om sine "følelser" og kaster penger på problemet i håp om å stilne de gryende protester og vinne stemmer.

Det er nå jeg burde konkludere med mitt forslag til løsning på dette problemet; men jeg regner med at alle her er i stand til å regne seg frem til den på egenhånd.
That government is best which governs least.
Amund Farberg

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester