Skole uten lærere

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Skole uten lærere

Innlegg Onarki 08 Jun 2005, 21:09

Et aldri så lite tilbakeslag for enhetsskolen:

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/06/08/434151.html

Forøvrig har selvstudium vært prøvd ut med stort hell på Sudbury Valley School i snart 40 år. SVS viser at det er mulig å gjennomføre ekstrem liberalisme, også i skolen. Alle elever ved SVS får full frihet og ansvar for sin egen utdanning. Det resulterer i unge mennesker som er ekstremt bevisst på sin egen frihet, sin egen uavhengighet og sitt eget ansvar.
Onarki

Innlegg ChristianHovden 08 Jun 2005, 23:32

Onarki:
SVS viser at det er mulig å gjennomføre ekstrem liberalisme, også i skolen.

Tja, etter å ha gått igjennom en del av materialet på hjemmesiden deres, vil jeg ikke si meg helt enig i ekstrem liberalisme. Jeg ser mer for meg en del mennesker som til vanlig synger "demo, demo, demo folkestyre hei" og drømmer om "direkte demokrati" med allmanamøter og trygd til alle..

Her er en grunn til at SVS ikke er for alle:

In a sense, what we learned is that we have to view Sudbury Valley as a cultural restoration program. We have to realize that not every person is in a position to benefit from this because of the damage that's been done by urbanization and industrialization.

http://www.sudval.org/05_onli_12.html
Mvh
Christian
ChristianHovden

Innlegg Onarki 09 Jun 2005, 12:19

Jeg glemte å legge til at SVS på ingen måte er perfekt, selv om grunntanken er god. SVS ble grunnlagt i 1968 og grunnleggerne var nok av hippie-varianten. Likevel er mye av tenkningen bak SVS svært god. Grunnidéen er at den som er best egnet til å vite hva som er best for deg er DEG. Derfor er skolen basert på frihet til å velge sin egen utdannelse, men alle barna lærer i samme slengen at frihet og ansvar er to sider av samme sak. Ja, du har frihet til å gjøre hva du vil, men du må ta ansvar for dine handlinger.
Onarki

Innlegg Per Anton Rønning 09 Jun 2005, 13:07

Onarki skrev: Derfor er skolen basert på frihet til å velge sin egen utdannelse, men alle barna lærer i samme slengen at frihet og ansvar er to sider av samme sak. Ja, du har frihet til å gjøre hva du vil, men du må ta ansvar for dine handlinger.

Jeg tror dette konseptet kan fungere bra for mange. Poenget er å komme over fra dagens pedagogikkeri til tilegnelse av reell kunnskap.
Dersom man lager interaktive læringprorgrammer via internett har man uante muligheter til å visualisere, modellere, animere og på annet vis assistere innlæringen interaktivt.
Jeg ser for meg dette som et ypperlig verktøy til f.eks å gjøre matematikk mer spennende for langt flere. Bare det å vise hvilke flotte grafer mange matematiske funksjoner kan fremstille burde være en estetisk opplevelse. Særlig når eleven får anledning til å endre på parametrene og studere hvilke utslag dette gjør på grafen.
Det samme gjelder fysikk, biologi, og andre realfag.
En graf forteller ofte mer enn 1000 ord.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Onarki 09 Jun 2005, 14:28

Per Anton Rønning skrev:Jeg tror dette konseptet kan fungere bra for mange. Poenget er å komme over fra dagens pedagogikkeri til tilegnelse av reell kunnskap.

Konseptet kan muligens fungere for ALLE. Tenk bare på det faktum at 99.99% av alle barn lærer seg å snakke helt uten pedagogiske hjelpemidler. Fra barn er 2 til de er 7 år lærer de i snitt ca 10.000 ord. Det er 5 nye ord hver eneste dag det! Jeg tror at det ikke er noen grunn til at barn magisk skal bli passive grønnsaker som trenger tvang for å lære i det øyeblikket de begynner på skolen. Husk at dagens modell i all hovedsak ble utviklet for 150 år siden og har forandret seg lite siden den gang. Slik jeg ser det er dette utdanningssystemet selve grunnfundamentet i sosialdemokratiet. Man lærer fra første til siste klasse at læring må tvinges, noen andre må ta ansvar for ditt liv og sørge for at du lærer det du trenger i livet ditt. Hva gjør dette med folks ansvarsfølelse, deres selvstendighet, deres frihetstrang, deres selvtillit? Jeg tror den bryter den ned. Sosialdemokratiet startet i skolen.

Dersom man lager interaktive læringprorgrammer via internett har man uante muligheter til å visualisere, modellere, animere og på annet vis assistere innlæringen interaktivt.
Jeg ser for meg dette som et ypperlig verktøy til f.eks å gjøre matematikk mer spennende for langt flere. Bare det å vise hvilke flotte grafer mange matematiske funksjoner kan fremstille burde være en estetisk opplevelse. Særlig når eleven får anledning til å endre på parametrene og studere hvilke utslag dette gjør på grafen.
Det samme gjelder fysikk, biologi, og andre realfag.
En graf forteller ofte mer enn 1000 ord.

Helt enig!
Onarki

Re: Skole uten lærere

Innlegg QIQrrr 09 Jun 2005, 14:37

Onarki skrev:SVS viser at det er mulig å gjennomføre ekstrem liberalisme, også i skolen. Alle elever ved SVS får full frihet og ansvar for sin egen utdanning. Det resulterer i unge mennesker som er ekstremt bevisst på sin egen frihet, sin egen uavhengighet og sitt eget ansvar.

Veldig interessant...
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Re: Skole uten lærere

Innlegg Onarki 10 Jun 2005, 14:42

QIQrrr skrev:
Onarki skrev:SVS viser at det er mulig å gjennomføre ekstrem liberalisme, også i skolen. Alle elever ved SVS får full frihet og ansvar for sin egen utdanning. Det resulterer i unge mennesker som er ekstremt bevisst på sin egen frihet, sin egen uavhengighet og sitt eget ansvar.

Veldig interessant...

Ikke sant? Kunne forresten en slik type skole være av interesse i Norge? Jeg kunne veeeeeldig gjerne ha tenkt meg å gått på en slik skole som barn, og vil veldig gjerne ha muligheten til å sende mine barn til en slik skole. Hva med dere andre liberalister der ute, hadde det vært interessant?
Onarki

Innlegg QIQrrr 10 Jun 2005, 14:53

Det er en slik skole jeg alltid har ønsket meg.
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Onarki 10 Jun 2005, 23:02

QIQrrr skrev:Det er en slik skole jeg alltid har ønsket meg.

Må innrømme at jeg ble litt inspirert til å starte liberalistisk skole! Snakk om å lære opp den oppvoksende generasjon liberalistiske idéer på en ekstremt praktisk måte. I praksis ville jeg tatt grunntanken i fra SVS og kombinert den med et objektivt eksaminasjonssystem. Det vil si at i stedet for å ha obligatorisk undervisning har man eksamener. For å få artium må man ha bestått et visst antall eksamener, inkludert et par obligatoriske. OM man ønsker å ta Artium kan være frivillig, men kravene til artium er ikke frivillige.

Siden man baserer seg på objektive kriterier for eksamene kan man til tross for å ikke ha fulgt noen "fagplan" få objektiv dokumentasjon på at man har ervervet seg kunnskap.
Onarki

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester