Jubel i Høyres Hus (??)

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Jubel i Høyres Hus (??)

Innlegg Per Anton Rønning 14 Jun 2005, 08:16

Tysklands president Horst Køhler er på offisielt besøk i Norge. I den anledning ble tidl. statminister Kaare Willoch, nå 7. far i Høyres Hus, tildelt Willy Brandt-prisen av den tyske presidenten. Willoch fikk prisen i godt selskap, nemlig med sosialdemokraten Bjørn Engholm.

Om prisen:
Google skrev:Hvert år deler stiftelsen ut Willy Brandt prisen. Den tildeles personer eller institusjoner som gjennom sitt engagement har gjort en særlig fortjenstfull innsats for å bygge ut de norsk-tyske forbindelser. Prisen består av en Willy-Brandt-statuett formet av den norske kunstneren Nils Aas og et diplom.

Så prisen er ikke noen pris for å ha vært god sosialdemokrat i en årrekke, man kunne ved første øyekast tro det.
Willoch hadde klart å lure meg der. :twisted:

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

TERRORIST VENNEN WILLOCH

Innlegg David Justice 14 Jun 2005, 09:06

Nei, Willochs stadige venstreradikale utspill i norske medier er en belastning for Høyre. Ingen jubel i Høyres hus når terrorist sympatisøren åpner munnen skulle jeg tro.
David Justice

Re: TERRORIST VENNEN WILLOCH

Innlegg Per Anton Rønning 14 Jun 2005, 09:58

David Justice skrev:Nei, Willochs stadige venstreradikale utspill i norske medier er en belastning for Høyre. Ingen jubel i Høyres hus når terrorist sympatisøren åpner munnen skulle jeg tro.

Vel, jeg lurer litt på det. Jeg har fått det inntrykk at Høyre av i dag gjerne ønsker å legitimere sin "folkelighet", de vil gjerne også bli oppfattet som "spiselige" også ute til venstre. Børge Brendes grønn-"konservative" poltikk med massive inngrep i eiendomsretten (barskogvern) burde også være en belastning i Høyres Hus, men mitt inntrykk er at fyren nærmest er geniforklart.
Siden Høyre mangler en prinsippiell grunnmur for sin politikk, er det lett å utforme en politikk som egentlig burde få hårene til å reise seg på hodet hos bergerlige/konservative/liberale. Når hårene ikke reiser seg, må det bety at de fleste ikke skjønner hva Brende har drevet på med. De blir ikke engang litt mistenksomme når Brende langt på vei hylles blant miljøaktivister.
Brende har glatt hevdet at hans miløjøpolitikk støtter seg på konservative "prinsipper". Beskyttelse av eiendomsretten er åpenbart ikke et konservativt prinsipp i hans praktiske politikk. Og i Høyres Hus mukker ingen. Tradisjonen fra de tidligere lyse-lyseblå (eller rødblå) superstjerner som Kaci Kullmann Five og Per Kristian Foss (nå falmet stjerne) er vel tatt vare på.

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Onarki 14 Jun 2005, 10:18

Per Anton Rønning skrev:Vel, jeg lurer litt på det. Jeg har fått det inntrykk at Høyre av i dag gjerne ønsker å legitimere sin "folkelighet", de vil gjerne også bli oppfattet som "spiselige" også ute til venstre.

Dette er mitt inntrykk også, jamfør Per Kristian Foss' fordømmelse av flat skatt i DN i går. (det er hverken praktisk eller ønskelig) Hans argumentasjon var som tatt ut av partiboka til arbeiderpartiet. Flat skatt medfører lavere inntektsgrunnlag for staten og skattesatsen må derfor heves urimelig mye for at dagens velferdstilbud skal kunne opprettholdes. M.a.o. Foss sine premisser er at:

1) det er moralsk riktig og ønskelig at dagens velferdstilbud skal opprettholdes.
2) reduksjon av skatt hos de mest produktive har ingen effekt på den økonomiske veksten i landet.

Det sier vel litt om hvordan det står til i Høyres hus i dag.
Onarki

Innlegg Per Anton Rønning 15 Jun 2005, 12:36

Onarki skrev:Det sier vel litt om hvordan det står til i Høyres hus i dag.

På Høyres hjemmeside kan man stille spørsmål til partiet.
Jeg sendte i dag følgende

Spørsmål til Høyre skrev:I DN i går gikk finansministeren ut mot flat inntektsskatt.
Flat skatt medfører lavere inntektsgrunnlag for staten og skattesatsen må derfor heves urimelig mye for at dagens velferdstilbud skal kunne opprettholdes.

Høyre lover allikevel skattelettelser, men tier om Foss' oppfatninger. Man kan rett og slett ikke kombinere lettelser med dagens velferdsstat. For å tilby skattelettelser må flere områder av velferdsstaten overlates til folks eget ansvar, og staten må trekke seg ut. Det er en god ide, men våger Høyre dette?
Hvorfor skal det være en statlig oppgave å påse at folk skaffer seg pensjoner? Dette må da være noe alle innser at de trenger.

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Per Anton Rønning 15 Jun 2005, 12:46

Jeg vil bare for å muntre samtlige litt opp og sakser følgende fra en spørsmål/svar spalte på Hoyre.no
Hoyre.no skrev:
Spørsmål:
Hvorfor foreslår Regjeringen en skattereform nå?
Svar:

For å følge opp det arbeidet vi har påbegynt for et lavere skattenivå og et bedre og mer rettferdig skattesystem. I vårt forslag til skattereform, trekker Regjeringen opp viktige prinsipper for utformingen av skattesystemet for de neste årene. Med 12 milliarder kroner i lettelser i inntekts- og formuesbeskatningen sikres alle inntektsgrupper skattelette. Skatten både på arbeid og kapital skal forbedres og reduseres.

Dagens skattesystem har svakheter som svekker den reelle omfordelingen. Regjeringens forslag retter opp flere av disse skjevhetene:

* Arbeidsinntekter vil skattlegges mer likt.
* Skattlegging av personlig inntekt fremfor formue er bedre både nærings- og fordelingspolitisk.
* Redusert skatt på lave lønnsinntekter gjør det mer lønnsomt å arbeide.
* En opprydding i unntak og fradrag vil også kunne ha positive fordelingsvirkninger siden slike ordninger særlig benyttes av de med høye inntekter.

Jeg trenger sikkert ikke å nevne at "fordelingspolitikk" er hovedingrediensen her. Ellers er begrunnelsen for enhver skattereform at systemet nå skal bli "bedre og mer rettferdig". (Dette mislyktes alltid ved forrige reform). Dette må være en av politikkens mest forslitte floskler.
Høyre legger for dagen en utrolig feighet.

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Per Anton Rønning 16 Jun 2005, 12:45

Onarki skrev:Det sier vel litt om hvordan det står til i Høyres hus i dag.

På Høyres hjemmeside kan man stille spørsmål til partiet.
Jeg sendte i dag følgende

Spørsmål til Høyre skrev:I DN i går gikk finansministeren ut mot flat inntektsskatt. osv....

Svar fra Høyre skrev:Takk for henvendelse.

Det er definitivt mulig å kombinere skattelettelser med oppretholdelse oig utvidelse av velferden! Ja, langt på vei er skattelettelser en foirutsetning for økt velferd!

Dette har vi jo også tydelig vist i denne perioden; bevilgningene til forskjellige velferdstiltak er økt omtrent med det dobbelte av omfanget av skattelettelsene. Det er gitt skattelettelser på drøyt 20 milliarder og økte bevilgninger til velferd med ca. 40 milliarder. Lavere skatter stimulerer den enkelte til økt innsats og de reduserer kostnadene for næringslivet. Derfor er skattelettelsene en viktig årsak til den veksten vi nå ser i norsk økonomi. Denne veksten er igjen det som gir grunnlag for nye velferdstiltak i fremtiden.

Det er derfor intet nytt og intet oppsiktsvekkende i det Per-Kristian Foss sier - og slett ikke noe vi prøver eller ønsker å holde hemmelig. Dette er vel kjente Høyre-synspunkter. Høyre har i mange år gått inn for en flatere skatt, men påpekt de samme ulempene med en helt flat skatt som det du nå gjengir.

Med vennlig hilsen
HØYRES HOVEDORGANISASJON

Ja, da kan vi vel bare pakke sammen. :o

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Onarki 16 Jun 2005, 13:36

Per Anton Rønning skrev:
Svar fra Høyre skrev:Takk for henvendelse.

Det er definitivt mulig å kombinere skattelettelser med oppretholdelse oig utvidelse av velferden! Ja, langt på vei er skattelettelser en foirutsetning for økt velferd!

Dette har vi jo også tydelig vist i denne perioden; bevilgningene til forskjellige velferdstiltak er økt omtrent med det dobbelte av omfanget av skattelettelsene. Det er gitt skattelettelser på drøyt 20 milliarder og økte bevilgninger til velferd med ca. 40 milliarder. Lavere skatter stimulerer den enkelte til økt innsats og de reduserer kostnadene for næringslivet. Derfor er skattelettelsene en viktig årsak til den veksten vi nå ser i norsk økonomi. Denne veksten er igjen det som gir grunnlag for nye velferdstiltak i fremtiden.

Det er derfor intet nytt og intet oppsiktsvekkende i det Per-Kristian Foss sier - og slett ikke noe vi prøver eller ønsker å holde hemmelig. Dette er vel kjente Høyre-synspunkter. Høyre har i mange år gått inn for en flatere skatt, men påpekt de samme ulempene med en helt flat skatt som det du nå gjengir.

Med vennlig hilsen
HØYRES HOVEDORGANISASJON

Ja, da kan vi vel bare pakke sammen. :o

Dette er et svar som oser av sosialdemokratisk entusiasme. Har jeg ikke vært overbevist om at Høyre er et sosialdemokratisk parti før så har jeg jommen sant fått det ettertrykkelig bekreftet nå!
Onarki

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester